Dworzec Fabryczny przechodzi ostatnie testy

Dworzec Fabryczny przechodzi ostatnie testy

20 października 2016 | Autor: Jacek Zemła
PODZIEL SIĘ

Budowany od 5 lat nowy, trzypoziomowy dworzec Łódź Fabryczna w grudniu przyjmie pierwsze rozkładowe pociągi i podróżnych – zapewnia wykonawca obiektu. Cały obiekt wraz z zainstalowanymi tu urządzeniami informacji wizualnej, nagłośnienia, zabezpieczenia przeciwpożarowego oraz windami i schodami ruchomymi przechodzi właśnie ostatnie testy i odbiory techniczne.

Fot. Jacek Zemła

Kamień, szkło i stal – to charakterystyczne elementy nowego dworca Łódź Fabryczna. Jego bryła przypomina nieco paryskie Centre Pompidou. W obiekcie dominuje grafitowy kolor i motyw trójkątów na ścianach – znajdziemy je na szklanym dachu składającym się z 10 tys. trójkątnych paneli oraz windach i znakowaniach klatek schodowych. Budowa tego supernowoczesnego dworca kosztowała 1,75 mld zł.

Kolorowe murale w hali

Do nowoczesnej geometrii dworca, ale i do tradycji umieszczania w takich obiektach obrazów, nawiązują murale. Kontrastowe prace mają ożywić surowe wnętrza. Murale są w czterech dworcowych poczekalniach. Autorką trzech jest związana z Łodzią Katarzyna Bogucka. Mural w poczekalni VIP to praca Beaty Szczecińskiej.

– Na muralach pojawiają się różnorodne postacie, m.in. artyści, biznesmeni, osoby starsze, studenci. Chciałam już na dworcu pokazać, że Łódź to miasto, w którym nie tylko się bywa, ale można też fajnie żyć – mówi Katarzyna Bogucka.

W przestrzeni murali są też hasła – powitania m.in. „Dzień dobry, bo w Łodzi” i „Miłego dnia”.

Głos i obraz dla pasażera

System informacji głosowej i wizualnej jest obecnie testowany. Obejmuje on megafony, wyświetlacze LCD oraz tablice informacyjne z rozkładami jazdy i oznakowania kierunkowe. Wyraźną informację pasażerską gwarantuje 56 elektronicznych podświetlanych tablic. 24 z nich, umieszczone na peronach, dodatkowo wyposażono w zegary. Na każdym poziomie popłyną też do pasażerów informacje głosowe z głośników.

Dworzec pomoże niepełnosprawnym

Na podłodze dworca zamontowano system prowadnic, który osobom o ograniczonych możliwościach wskazuje drogę na perony, do kas biletowych itp. Na peronach są także płyty wskaźnikowe, które ostrzegą i poinformują osoby niewidome o sytuacji np. zmianie kierunku trasy. Oznakowane są również windy. Udogodnienia były konsultowane z organizacjami skupiającymi osoby niepełnosprawne i niewidome.

Słońce na peronach

Światło słoneczne dzięki przeszklonym dachom dworca będzie wpadało nie tylko do holu, gdzie przewidziano 18 kas biletowych, a także poprzez ażurową konstrukcję dworca dotrze na perony położone 16,5 m pod ziemią. Gdy jednak słońce schowa się za chmury lub będzie noc, obiekt oświetli 9 tysięcy lamp, w większości energooszczędne diody LED. Do rozmieszczenia opraw i podłączenia urządzeń ułożono wewnątrz budynku 340 tys. km kabli. Na zewnątrz zamontowano natomiast pół tysiąca lamp.

Windy, schody i ruchome taśmy

Podróż rozpocznie się i zakończy na jednym z czterech peronów. Trzy z nich mają długość 400 m, a jeden 300 m. Każdy wyposażony jest w osiem ławek i dodatkowe siedziska. Poza wyświetlaczami umieszczono na nich także specjalne słupki SOS, które w razie nagłej sytuacji pozwolą szybko wezwać ochronę. Bezpieczeństwo podróżnych wzmocni również monitoring. Pomiędzy trzema poziomami obiektu podróżni będą mogli poruszać się za pomocą zainstalowanych w 24 miejscach schodów ruchomych oraz 14 wind opisanych alfabetem Braille'a. Na każdym peronie będą także ułatwiające transport bagaży taśmy. W całym obiekcie przewidziano również niezależne drogi dla personelu technicznego.

Na Dworzec Fabryczny pasażerowie będą mogli dojechać komunikacją miejską (średni czas przejścia od przystanków tramwajowych do obiektu zajmuje jedną minutę) lub samochodem (wybudowano blisko 1000 miejsc parkingowych).

Tory i trakcja

Na stacji Łódź Fabryczna i w tunelu jest 12 km torów i 18 rozjazdów. Urządzenia sterowania ruchem kolejowym są już gotowe i przechodzą testy. Nad torami, na specjalnych konstrukcjach, dostosowanych do podziemnych warunków rozwieszona jest sieć trakcyjna. Na samym dworcu zastosowano tzw. sieć sztywną – przewody jezdne są schowane w specjalnych wspornikach z aluminium.