1,5 mld złotych na lepsze podróże koleją na Podkarpaciu

1,5 mld złotych na lepsze podróże koleją na Podkarpaciu

29 października 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Blisko 1,5 mld zł zapisano w Krajowym Programie Kolejowym na rozwój kolei w województwie podkarpackim. Inwestycje zwiększą możliwości kolei aglomeracyjnej, a mieszkańcy zyskają lepszy dostęp do stolicy regionu. Realizacja zadań w ramach tzw. Magistrali Wschodniej lepiej połączy Rzeszów z innymi województwami. Modernizacja przejść granicznych ułatwi przewóz towarów pomiędzy Polską a wschodnimi sąsiadami. 

Fot. PKP PLK

Ważną inwestycją PKP Polskich Linii Kolejowych na Podkarpaciu jest modernizacji linii E30 na odcinku Kraków – Rzeszów. Na tej trasie pociągi mogą jechać 160 km/h, czas przejazdu już skrócił się o ponad godzinę, a podróżni mogą korzystać z nowych, wygodniejszych, dobrze oznakowanych peronów z systemem informacji pasażerskiej. W latach 2016-2017 PLK zakończą modernizację linii E30 na odcinku Ropczyce – Sędziszów, a następnie - do 2018 r. podróżni zyskają jeszcze lepsze warunki podróży i korzystne połączenia na odcinku Rzeszów - granica państwa.

Podróżni wygodniej pojadą m.in. pomiędzy Rzeszowem a Ocicami, na trasie Dębica – Padew, Boguchwała – Czudec, Jasło – Nowy Zagórz, oraz na linii E30 z Krakowa do Rzeszowa. Zmodernizowana stacja w Rzeszowie stworzy komfortowe warunki obsługi w stolicy województwa. Dzięki inwestycjom w ramach Magistrali Wschodniej, Podkarpacie zyska również dogodniejsze połączenia z miastami wojewódzkimi – mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Dla mieszkańców województwa i podróżujących koleją w regionie efektem prac będzie skrócenie podróży i lepsza obsługa na stacjach i przystankach. O ok. 40 min skróci się czas przejazdów w relacjach Rzeszów – Krosno (z ok. 2h do ok. 1h 20 min). O ok. 25 min krócej będzie trwała podróż z Rzeszowa do Przemyśla. Dzięki rewitalizacji linii nr 108 na odcinku Jasło – Nowy Zagórz o ok. 20 minut skróci się czas podróży pociągiem na trasie z Jasła do Nowego Zagórza. Najszybsze pociągi miedzy Rzeszowem i Krakowem pojadą ok. 1h 45 min (obecnie ponad 2h). Modernizacje sieci kolejowej i skrócenie czasu jazdy na odcinku Lublin – Stalowa Wola pozwolą na lepsze połączenie z Lublina do Rzeszowa – skrócenie podróży o ok. 20 min. Dzięki elektryfikacji odcinków Lublin – Stalowa Wola i Ocice – Rzeszów możliwa będzie jazda pociągiem elektrycznym.

– Kolej na Podkarpaciu cieszy się coraz większym zainteresowaniem. Inwestycje realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe  wpłyną na atrakcyjność regionu, dając większe możliwości dla rozwoju gospodarki i korzystniejsze warunki dla rozwoju turystyki. Zmodernizowana i nowa infrastruktura kolejowa pozwoli na tworzenie realnej alternatywy dla samochodów i budowanie zintegrowanych centrów przesiadkowych – mówi Witold Lechowski, wicewojewoda podkarpacki. 

Magistrala Wschodnia

Na terenie województwa podkarpackiego prace prowadzone będą na liniach kolejowych: Lublin – Stalowa Wola Rozwadów, Stalowa Wola – Tarnobrzeg/Sandomierz – Ocice/Padew oraz Ocice - Rzeszów. 

Krajowy Program Kolejowy w województwie podkarpackim przewiduje na listach podstawowych realizację 12 projektów za prawie 1,5 mld zł. Ponadto lista rezerwowa obejmuje 7 pozycji za ponad 930 mln zł, co łącznie daje 19 projektów o wartości prawie 2,4 mld zł.

Istotne efekty prac - skrócenie czasu przejazdu:

  • w relacji Rzeszów – Krosno o ok. 40 min z 2h do ok. 1h 20 min
  • w relacji Rzeszów Główny – Przemyśl Główny o ok. 25 min z obecnych 1h 25 min do 1h 
  • w relacji Lublin – Stalowa Wola – Rzeszów o ok. 20 min (dzięki skróceniu na odcinku Lublin – Stalowa Wola z ok. 1h 50 min do ok. 1h 25 min), 
  • w relacji Jasło – Nowy Zagórz o ok. 20 min z 1h 35 min do ok. 1h 15 min
  • w relacji Kraków – Rzeszów o ok. 15 min z ok. 2h do ok. 1h 45 min
  • w relacji Jasło – Krosno o ok. 7 min z 31 min do ok. 24 min
  • w relacji Rzeszów Główny – Jasło o ok. 4 min z 1h 24 min do ok. 1h 20 min
  • w relacji  Boguchwała – Czudec o ok. 4 min z 17 min do ok. 13 min

Projekty na liście podstawowej KPK realizowane w województwie podkarpackim:

  1. Modernizacja linii kolejowej E 30/C-E 30, odcinek Kraków - Rzeszów, etap III - Faza II (POIiŚ)
  2. Prace na liniach kolejowych nr 68, 565 na odcinku Lublin - Stalowa Wola Rozwadów wraz z elektryfikacją (PO PW)
  3. Prace na liniach kolejowych nr 25, 74, 78 na odcinku Stalowa Wola - Tarnobrzeg/Sandomierz - Ocice/Padew (PO PW)
  4. Rewitalizacja linii kolejowej nr 106 na odcinku Boguchwała - Czudec (RPO)
  5. Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - Nowy Zagórz (RPO)
  6. Rewitalizacja linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew - Mielec - Dębica (RPO)
  7. Budowa łącznicy kolejowej Jedlicze - Szebnie (RPO)
  8. Modernizacja linii kolejowej nr 91 Kraków Główny Osobowy - Medyka i linii nr 92 Przemyśl - Medyka, odcinek Rzeszów - granica państwa (środki krajowe)
  9. Modernizacja linii kolejowej Rzeszów - Warszawa przez Kolbuszową, etap II (środki krajowe)
  10. Prace na linii kolejowej nr 71 Ocice - Rzeszów (środki krajowe)
  11. Prace inwestycyjne na przejściu granicznym Medyka - Mościska II (środki krajowe)
  12. Prace inwestycyjne na przejściu granicznym Werchrata - Rawa Ruska (środki krajowe)

Projekty na liście rezerwowej KPK:

  1. Prace na linii kolejowej nr 68 na odcinku Stalowa Wola Rozwadów - Przeworsk (PO PW)
  2. Prace na linii kolejowej nr 25 na odcinku Padew - Mielec - Dębica (PO PW), odcinek objęty projektem RPO
  3. Rewitalizacja linii kolejowej nr 108 na odcinku Jasło - granica województwa (RPO)
  4. Rewitalizacja linii kolejowej nr 618 Jasło Towarowa - Sobniów (RPO)
  5. Rewitalizacja linii kolejowej nr 107 Nowy Zagórz - Łupków (RPO)
  6. Rewitalizacja linii kolejowej nr 101 Munina - Hrebenne na odcinku Munina - granica województwa (RPO)
  7. Rewitalizacja linii kolejowej nr 79 Padew - Wola Baranowska w ramach prac przy rozbudowie terminala LHS w Woli Baranowskiej (RPO)