Pół miliarda złotych na Wiedenkę

Pół miliarda złotych na Wiedenkę

18 listopada 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

PKP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły przetarg na modernizację połączenia kolejowego z Warszawy do Koluszek, Łodzi, Częstochowy, Katowic i Wrocławia. Modernizacja trasy Częstochowa – Zawiercie, ostatniego odcinka Wiedenki – linii nr 1, szacowana jest na pół miliarda złotych.

Fot. PKP PLK

Inwestycja obejmuje wymianę torów i sieci trakcyjnej na 44 km odcinku linii kolejowej. Nowe rozjazdy i urządzenia srk zapewnią sprawny przejazd pociągów. W ramach zadania zarządca infrastruktury wyremontuje i przebuduje obiekty inżynieryjne – m.in. 20 mostów, trzy wiadukty i siedem przepustów. Modernizacja istniejących przejazdów kolejowo-drogowych zwiększy poziom bezpieczeństwa. Rozpoczęcie prac planowane jest w 2017 r., natomiast ich zakończenie w 2020 r.

PLK zwiększają tempo działań związanych z realizacją Krajowego Programu Kolejowego. W listopadzie ogłosiliśmy już postępowania szacowane na ponad miliard złotych, a przetarg na remont trasy Częstochowa – Zawiercie za pół miliarda złotych, zwiększa tę pulę do półtora miliarda złotych. W ogłoszonym postępowaniu uwzględniamy już lepsze warunki dla wykonawców. Współpraca z nimi to niezbędny warunek sprawnych inwestycjimówi Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przebudowane zostaną perony na 10 stacjach i przystankach (stacje Myszków oraz Poraj i przystanki: Zawiercie Borowe Pole, Myszków Mrzygłód, Myszków Światowit, Myszków Nowa Wieś, Żarki Letnisko, Masłońskie Natalin, Korwinów i Częstochowa Raków). Perony będą wyższe, co ułatwi wsiadanie do pociągów i bezpieczniejsze dzięki antypoślizgowej nawierzchni. Pojawią się nowe wiaty, ławki, oświetlenie i system informacji pasażerskiej. Wszystkie obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania, a monitoring zwiększy bezpieczeństwo podróżnych.

Po zakończeniu prac pociągi pasażerskie będą mogły jeździć z prędkością rozkładową do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h.

Projekt pn. „Prace na linii kolejowej nr 1 na odcinku Częstochowa – Zawierciezawarty jest w Krajowym Programie Kolejowym. Szacowany koszt inwestycji to ponad 500 mln zł. Zadanie realizowane jest w formule „projektuj i buduj” i finansowane z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Remont trasy Częstochowa – Zawiercie to ostatni przeznaczony do modernizacji odcinek linii kolejowej nr 1 z Warszawy do Katowic, tzw. „Wiedenki”. Wykonane dotychczas prace za ponad 3 mld zł brutto zapewniają szybkie połączenia pasażerskie oraz sprawny przewóz towarów.