Wkrótce otwarcie zmodernizowanego dworca w Gliwicach

Wkrótce otwarcie zmodernizowanego dworca w Gliwicach

09 grudnia 2016 | Źródło: Urząd Miasta Gliwice
PODZIEL SIĘ

Na 14 grudnia Polskie Koleje Państwowe zaplanowały oficjalne otwarcie gliwickiego dworca kolejowego po gruntownej modernizacji. Dzięki zakończonym pracom obiekt zyskał kategorię Premium - to najwyższa klasa stacji stworzona przez PKP. W całej Polsce jest tylko kilkanaście tego typu obiektów. Gliwicki dworzec to miejsce, w którym efektownie połączono zabytkową architekturę z nowoczesnymi rozwiązaniami skrojonymi na miarę podróżnych XXI wieku.

Fot. gliwice.eu

Zakończyła się przebudowa dworca kolejowego. Była to największa inwestycja od czasu jego budowy w latach 20. XX wieku. Budynek został gruntownie wyremontowany, a cały kompleks zyskał nowoczesną oprawę.

Elewacja dworca wraz z detalami architektonicznymi została wyremontowana, a walory estetyczne bryły podkreśla iluminacja. Renowacja objęła także mozaikę w holu głównym i drewniane sufity. Perony zostały gruntownie przebudowane – wykonano nową nawierzchnię, tunele i spektakularną konstrukcję zadaszenia. W obrębie stacji wymieniono także tory. Pod nimi zamontowano maty wibroizolacyjne, co zmniejszyło poziom drgań i hałasu stacji. Dwa hole – główny i mniejszy, tak zwany autobusowy – połączono specjalnym korytarzem, co usprawniło przemieszczanie się podróżnych. Pojawiły się nowe, elektroniczne pragotrony, czyli tablice odjazdów i przyjazdów.

W budynku zniesiono także bariery architektoniczne, dzięki czemu osoby niepełnosprawne poruszają się po stacji dużo łatwiej. Zamontowano ruchome schody i windy, które dodatkowo służą także osobom starszym i matkom z dziećmi. Obniżono część okienek kasowych i przystosowano toalety. Wymieniono system informacji głosowej, a zastosowane pętle indukcyjne umożliwiają pasażerom niedosłyszącym zrozumienie komunikatu. Z myślą o podróżnych słabowidzących w posadzce umieszczono linie prowadzące z polami uwagi. Na terenie obiektu wprowadzono również oznaczenia w języku Braille’a.

Przy okazji kompleksowej przebudowy dworca Urząd Miejski w Gliwicach zlecił także remont należącego do miasta fragmentu tunelu umożliwiającego przejście pod dworcem do ul. Tarnogórskiej. Tunel został wyczyszczony, naprawione zostały tynki i oświetlenie, poprawiono izolację przeciwwilgociową. Nad rampą wymienione zostały panele poliwęglanowe w zadaszeniu. Ściany i posadzki zostały pokryte powłoką antygraffiti.

Poza sprawną obsługą połączeń kolejowych, dworzec będzie pełnił także funkcję biurowo-usługową. Powierzchnia całkowita obiektu to 9810 m², natomiast użytkowa (w tym miejsca na lokale komercyjne) to 5284 m². Co tam powstanie? – W budynku znajdą się m.in. księgarnia, sklep spożywczy, drogeria oraz lokal gastronomicznywylicza Aleksandra Grzelak z wydziału prasowego Polskich Kolei Państwowych S.A. – Do tej pory PKP SA podpisała umowy na wynajem ponad połowy dostępnej powierzchni na dworcu. Obecnie trwają tam prace adaptacyjnedodaje Grzelak.

PKP zapowiada, że pierwsze punkty handlowe i usługowe zostaną uruchomione niebawem. Oferta ma być zróżnicowana. – Zgodnie z aktualną koncepcją zagospodarowania na dworcu w Gliwicach znajdzie się nie tylko przestrzeń handlowo-usługowa, ale również powierzchnia przeznaczona na cele biurowemówi Aleksandra Grzelak i zastrzega, że na podanie szczegółów jest jeszcze za wcześnie.

Lokale komercyjne znajdują się za halą główną, w łączniku i w tzw. holu autobusowym.

Inwestycja PKP SA i PKP PLK kosztowała około 156 mln złotych. Efekt podróżni oglądają już od jakiegoś czasu, a uroczyste zakończenie inwestycji zostało zaplanowane na 14 grudnia. Z tej okazji w obiekcie odbędzie się Dzień Dworca. Warto zajrzeć na stację około godz. 11.00. W programie jest m.in. prezentacja nowych funkcjonalności, warsztaty dla kolejowych zapaleńców i zabawy dla dzieci.