Budowa kolejowych estakad w Krakowie - zimą finał kluczowych prac

Budowa kolejowych estakad w Krakowie - zimą finał kluczowych prac

13 grudnia 2016 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Prace przy budowie nowej łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie – Kraków Krzemionki postępują zgodnie z harmonogramem. Mimo zimowej aury wykonawca nie zwalnia tempa i zapowiada finał kluczowych prac. Z końcem roku będzie gotowych wszystkie 30 podpór dwóch estakad prowadzonych nad miastem. Jednocześnie trwa intensywna budowa nowych przystanków osobowych. 

Fot. PKP PLK

Do końca roku wykonanych zostanie wszystkie 30 podpór dwóch największych elementów budowanej łącznicy, tj. estakad torowych poprowadzonych nad miastem. To dzięki nim pociągi na trasie m.in. z Zakopanego do Krakowa Głównego pojadą szybciej, gdyż nie będą musiały zatrzymywać się na stacji w Płaszowie, gdzie dotychczas konieczne były przepięcia lokomotyw dla zmiany kierunku jazdy.

Obecnie gotowych jest 27 podpór. Każda z nich liczy od 8 do 15 metrów wysokości. Do połowy grudnia zbudowane zostaną ostatnie trzy filary, na których następnie ułożone zostaną poziome przęsła estakad. – Tempo prac jest intensywne, ponieważ do końca roku na trzech nowych podporach zamontowanych zostanie również pięć końcowych przęseł estakad. Są to stalowe elementy poziome, którymi finalnie – po zbudowaniu w nich koryta balastowego – poprowadzone będą tory – wyjaśnia Tomasz Wójcik, kierownik budowy i zastępca dyrektora kontraktu z firmy Budimex, która na zlecenie PKP Polskich Linii Kolejowych realizuje inwestycję w stolicy Małopolski.

Aktualnie z zaplanowanych 28 przęseł wykonano 23. Widoczne są już efekty prac związanych z betonowaniem koryta balastowego estakad, które gotowe jest już na odcinku od stacji Kraków Zabłocie do skrzyżowania ul. Wielickiej z al. Powstańców Śląskich.

Przystanek na Zabłociu nabiera kształtów

Trwa montaż wiat peronowych na nowo powstającym przystanku Kraków Zabłocie. Zadaszenie, które chronić będzie pasażerów przed niekorzystnymi warunkami atmosferycznymi, zaplanowano nad całą częścią peronową oraz nad torami.  – Równolegle powstaje konstrukcja stalowa wiaty wysokiej, która osłoni również wejście do budynku dworcowego znajdującego się poniżej peronów – informuje Tomasz Wójcik. Główna część zadaszenia zostanie zamontowana jeszcze przed końcem roku. Ponadto gotowe są cztery szyby windowe prowadzące bezpośrednio na perony oraz betonowe fundamenty schodów ruchomych. Wiosną rozpoczną się tu prace wykończeniowe. Już dziś piesi mogą natomiast w pełni korzystać z wyremontowanego przejścia podziemnego zlokalizowanego przy przystanku Kraków Zabłocie. – Nawierzchnia z granitu, odnowione ściany oraz zainstalowane nowe oświetlenie zwiększają komfort poruszania się tą trasą. O bezpieczeństwo przechodniów, w tym przyszłych pasażerów kolei, zadba zamontowany na wiosnę monitoring i docelowy  układ oświetlenia – dodaje Tomasz Wójcik.

Rosną też Krzemionki

Równolegle trwa budowa przystanku osobowego Kraków Krzemionki. W grudniu wylane zostaną pierwsze ściany nowo powstającego budynku dworca. Zimą planowane jest wykonanie głównej konstrukcji obiektu, w tym szybu windy prowadzącej na peron oraz fundamentów pod schody. Trwają także prace przy budowie samego peronu, który zostanie „zawieszony” pomiędzy dwoma estakadami. W grudniu wykonanych zostanie sześć żelbetowych podpór, na których osadzona zostanie jego stalowa konstrukcja.

Na koniec 2016 roku zaawansowanie prac dla całej inwestycji ocenia się na 65 proc.