Wejście w życie przepisów IV Pakietu Kolejowego, w kształcie zaproponowanym przez Komisję Europejską, może doprowadzić nawet do likwidacji Kolei Mazowieckich - powiedział Dariusz Grajda, członek zarządu spółki podczas „Forum pasażerskich operatorów kolejowych”.
Bardzo ważnym tematem podczas forum okazały się kwestie związane z tzw. IV pakietem kolejowym, czyli zbiorem sześciu aktów prawnych wydanych przez Komisję Europejską, których wdrożenie ma doprowadzić do poprawy jakości i efektywności usług kolejowych oraz do rozwoju jednolitego europejskiego obszaru kolejowego. Jakie szanse i zagrożenia może nieść wprowadzenie pakietu dla polskich przewoźników pasażerskich?
W Polsce organizatorem kolejowych przewozów pasażerskich są głównie województwa. Według propozycji KE nie będą one mogły udzielać umów podmiotom wewnętrznym będącym w ich gestii. Taka sytuacja może mieć miejsce w przypadku Kolei Mazowieckich. - Na świadczenie usług będą organizowane przetargi. A to oznacza np. że Województwo Mazowieckie nie będzie mogło udzielać bezpośrednio umów Kolejom Mazowieckim, w które zainwestowano środki publiczne, w tym krajowe i unijne. To może doprowadzić nawet do likwidacji spółki – podkreślał podczas konferencji Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich.
Z kolei Andrzej Massel, wiceminister transportu ds. kolejnictwa stwierdził na tym samym forum, że rząd nie sprzeciwia się przepisom zmierzającym do wzrostu konkurencyjności na rynku przewozów pasażerskich. - Warunkiem koniecznym liberalizacji tego sektora jest zachowanie równowagi na specyficznym rynku polskim. Ministerstwo ma wątpliwości czy projekt rozporządzenia spełni te wymogi – powiedział Andrzej Massel.
O głównych zastrzeżeniach do IV Pakietu Kolejowego pisaliśmy w artykule poświęconym uwagom rządu w tej sprawie, przekazanym przez wiceministra Massela na posiedzeniu sejmowej Komisji Infrastruktury.