Nowa strategia – PKP spółką holdingową

Nowa strategia – PKP spółką holdingową

19 stycznia 2017 | Autor: AJ, PKP SA
PODZIEL SIĘ

Nowa strategia, prace nad przyspieszeniem i intensyfikacją procesów inwestycyjnych, poprawa współpracy pomiędzy spółkami z Grupy PKP oraz innymi firmami kolejowymi, a także przywrócenie dialogu i zakończenie sporów ze stroną społeczną – to najważniejsze zadania Grupy PKP w 2016 roku wymienione przez prezesów czterech spółek kolejowych.

Fot. PKP PLK

Mirosław Pawłowski, prezes PKP SA, Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych, Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity i Maciej Libiszewski, Prezes PKP Cargo podsumowali najważniejsze wydarzenia 2016 roku i zaprezentowali wyzwania z jakimi spółki zmierzą się w roku obecnym.

Pod koniec 2016 roku ukończone zostały prace nad nową strategią PKP SA. Jak poinformował prezes spółki nowa strategia zakłada model, według którego PKP będą spółką holdingową. Działania spółek holdingu mają być spójne, co ma pozwolić na uzyskiwanie optymalnych efektów ekonomicznych. Polityka dotycząca rozwoju kolei ma być tworzona wspólnie ze spółkami z Grupy PKP i koordynowana przez PKP SA. Realizacja strategii ma w zamierzeniu wzmocnić pozycję Grupy na forum struktur międzynarodowych, np. Komisji Europejskiej.

– Podstawową rzeczą do wykonania przed nami jest zmiana generaliów co do kwestii ustawowych w dzisiejszej ustawie o PKP, która została napisana w kierunku likwidacji PKP. Biorąc za przykład ościenne koleje w Europie, w zgodzie z czwartym pakietem dąży się do pionowej integracji kolei. Ta praca czeka nas w 2017 roku. Chcemy wzorować się na rozwiązaniach np. kolei niemieckich. Każda ze spółek zachowuje swoją niezależność, natomiast PKP będzie pełnić funkcję integratora – przekonywał Mirosław Pawłowski.

Ważnym wydarzeniem ubiegłego roku było także zakończenie sporów zbiorowych w spółkach. Doprowadzono między innymi do porozumienia i zakończenia trwającego 1,5 roku sporu w PKP Cargo.

W roku 2016 zweryfikowana i zmieniona została również polityka względem kolejowego majątku.

– Zatrzymaliśmy procesy prywatyzacji, procesy sprzedaży nieruchomości wykonywane tylko dla samego wykonania. Zmieniamy generalnie nastawienie, ponieważ jedynymi aktywami, które przynoszą dochody dla PKP SA jest sprzedaż nieruchomości. Nasza strategia działania polega na poszukiwaniu partnerów biznesowych, po to, żeby tej spółce, w tym kształcie, w jakim jest ona w tym momencie, zapewnić możliwość wieloletniego funkcjonowania – powiedział Mirosław Pawłowski.

W związku z tym aktualnie badane są procesy prywatyzacyjne TK Telekom oraz PKP Energetyki.

Nie oznacza to jednak rezygnacji z prywatyzacji kolejowych spółek. Aby takie procesy były realizowane, muszą jednak zostać spełnione trzy podstawowe warunki:

  • osiąganie dodatnich wyników finansowych i to w perspektywie kilku lat,
  • prywatyzacja nie może być celem samym w sobie. Jeśli ma do niej dojść, muszą za tym przemawiać konkretne argumenty, czyli perspektywa korzyści ekonomicznych dla konkretnej spółki,
  • wydzielenie infrastruktury niezbędnej dla funkcjonowania kolei w Polsce.

– Główny priorytet w zagospodarowaniu nieruchomości to przygotowanie terenów pod inwestycje infrastrukturalny PLK – dodał prezes PKP SA.

 

W 2016 roku PKP Polskie Linie Kolejowe zawarły umowy o wartości 7 mld zł. Wartość nowych przetargów na modernizację linii kolejowych w Polsce, ogłoszonych w pierwszych dwóch latach programu inwestycyjnego (2015-2016) wzrosła do 27 mld zł (z planowanych 25 mld zł), co stanowi 40 proc. realizacji Krajowego Programu Kolejowego.

– Najważniejsze wyzwania 2016 roku w PKP PLK to przegląd projektów inwestycyjnych perspektywy 2014-2020, aktualizacja Krajowego Programu Kolejowego, urealnienie możliwości realizacji uwzględnionych w tym programie – zaznaczył Ireneusz Merchel, prezes zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych.

Zakończone przez zarządcę infrastruktury ważne inwestycje ubiegłego roku, to m.in. połączenie Łódź Widzew – Łódź Fabryczna oraz nowy dworzec Łódź Fabryczna, modernizacja linii Kraków – Rzeszów, most kolejowy między Polską a Niemcami nad Nysą Łużycką, który ułatwi transport towarów przez granicę zachodnią, modernizacja szlaku towarowego z Pruszcza Gdańskiego do Portu Gdańsk. Przebudowane zostały stacje i przystanki kolejowe m.in. w Gliwicach, Jeleniej Górze, Zielonej Górze, Częstochowie Stradomiu, Przeworsku. Kontynuowana jest przebudowa na węźle krakowskim. Przyspieszyły prace na linii Kraków – Katowice.

 

Strategię taborową na lata 2016-2020 przedstawił Marek Chraniuk, prezes zarządu PKP Intercity. W ramach nowej strategii przewoźnik zainwestuje ok. 2,5 mld zł. Plan zakłada modernizację 455 wagonów i zakup 55 nowych. PKP Intercity kupi 40 lokomotyw – 30 elektrycznych i 10 spalinowo-elektrycznych, a kolejnych 20 lokomotyw elektrycznych serii EU/EP07 w ramach modernizacji zostanie przystosowanych do prędkości 160 km/h. Dodatkowo PKP Intercity przeznaczy środki na unowocześnienie 15 stacji serwisowych. Wybrane z nich zostaną wyposażone m.in. w całoroczne myjnie z zamkniętym obiegiem wody czy urządzenia do podgrzewania rozjazdów w zimie. Nowoczesne obiekty pojawią się m.in. w: Warszawie, Lublinie, Kołobrzegu, Olsztynie czy Szczecinie. Pieniądze na ten cel będą pochodzić ze środków, którymi PKP S.A. dokapitalizowała przewoźnika, funduszy własnych oraz wsparcia unijnego.

 

Prezes PKP Cargo Maciej Libiszewski przypomniał, że w 2016 roku przewoźnik towarowy powrócił do zarządzania obszarowego i wprowadził nowy model sprzedaży usług. – W kwietniu został sformułowany nowy zarząd i od kwietnia spółka znów zdobywa rynek – powiedział. Przypomniał także o problemach spółki.

– Odziedziczyliśmy po poprzednim zarządzie „diament” w postaci zakupionej za prawdopodobnie znacznie za duże pieniądze spółki AWT w Czechach. I coś z tym trzeba było zrobić. W tym m.in. pomagał nam bardzo prezes naszej Rady Nadzorczej i jednocześnie szef Grupy prezes Mirosław Pawłowski – zauważył Maciej Libiszewski i podkreślił dobrą współpracę z pozostałymi spółkami Grupy.

– Rozpoczęła się zupełnie inna współpraca z PKP PLK, które są dla nas jednym z najważniejszych kontrahentem kosztowym. Zupełnie zmieniło się podejście, gdyż do spółki wrócili kolejarze i zupełnie inaczej zaczęli rozmawiać o problemach przewoźników. W związku z tym w zeszłym roku padła propozycja, by płacić za podstawową trasę przy konieczności wielokilometrowych objazdów – podsumował prezes PKP Cargo.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Komfortowa stacja w centrum Gdańska Komfortowa stacja w centrum Gdańska
Następny artykuł Więcej kontroli pociągów w trakcie ferii Więcej kontroli pociągów w trakcie ferii