Przyszłością jest integracja różnych środków komunikacji w jeden spójny system

Przyszłością jest integracja różnych środków komunikacji w jeden spójny system

13 lutego 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Efektywne wykorzystania środków unijnych stanowi podstawę tworzenia spójnej sieci transportowej obejmującej drogi i kolej, zarówno w skali kraju, jak i w miastach – takie było główne przesłanie VIII edycja konferencji „Infrastruktura Polska & Budownictwo” zorganizowanej pod honorowym patronatem Ministerstwa Infrastruktury i Budownictwa, podczas której przedstawiciele najważniejszych spółek sektorów debatowali o najważniejszych kwestiach dotyczących branży.

Fot. MIB

W przemówieniu inauguracyjnym wiceminister Jerzy Szmit podsumował dotychczasowe efekty prac Rady Ekspertów ds. optymalizacji realizacji inwestycji infrastrukturalnych, m.in. w obszarze zrównoważenia podziału ryzyka w procesie inwestycyjnym, uproszczenia wzoru umowy budowlanej, czy wprowadzenia kryteriów pozacenowych do oceny ofert. – Jesteśmy otwarci na dialog. Poprzez Radę Ekspertów będziemy dalej wzmacniać współpracę z wykonawcami na rzecz usprawnienia procesu inwestycyjnego w budownictwie infrastrukturalnym – podkreślił Szmit.

Głównym tematem pierwszego panelu były kwestie związane z zamówieniami publicznymi, podczas którego dyskutowano o możliwościach poprawy sytuacji wykonawców oraz pozytywnych zmianach systemowych. Paneliści, wśród których była m.in.  przedstawiciel Urzędu Zamówień Publicznych, Izabela Fundowicz, mówili również o efektywnym wykorzystaniu środków UE, odpowiednim wdrażaniu kryteriów pozacenowych w przetargach oraz o konieczności wprowadzenia możliwości elektronicznego składania ofert i komunikacji z zamawiającym. Eksperci byli zgodni: nowelizacja ustawy Prawo Zamówień Publicznych była dobrym krokiem, atmosfera pomiędzy wykonawcą a zamawiającym poprawia się, a kwestią kluczową jest odpowiednie korzystanie z innych aspektów wyboru odpowiedniego wykonawcy.

Kolejny panel skupił się na kwestii dotyczącej dróg, w szczególności tych inwestycji, które zostały już ukończone. Stanisław Żmijan, wicerzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury zaapelował o korzystanie z dostępnych, alternatywnych środków finansowania oraz o długofalowe myślenie i zastanowienie się gdzie znaleźć środki potrzebne na realizacje projektów. Zdaniem posła choćby częściowa realizacja Programu Drogowego w sposób znaczny wpłynie na rozwój gospodarczy.

Krzysztof Kondraciuk, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad,  mówił o potrzebie prostych konstrukcji, które przyniosą wymierne korzyści i pozwolą na oszczędność na obiektach inżynierskich, wspomniał również o wysokich kosztach środowiskowych niektórych inwestycji. Uczestnicy panelu drogowego zwracali także uwagę na niejasne kryterium pomiaru, jakim jest jakość oraz na potrzebę silnej konkurencji jako czynnika stymulującego rozwój.

Stołeczna infrastruktura była osią debaty w trzecim panelu, moderowanym przez Macieja Ziomka, senior managera w dziale doradztwa transakcyjnego EY. Wśród podejmowanych tematów była konsekwentna polityka długofalowa jako priorytet dla transportu zbiorowego, o której mówił Mieczyslaw Reksnis, dyrektor Biura Drogownictwa i Komunikacji w Urzędzie Warszawy. W panelu mówiono także o sposobach na usprawnienie przepustowości w komunikacji miejskiej, głównych obawach przed PPP takimi jak kultura prawna, która nie pozwala zaufać negocjacjom oraz o planach rozbudowy metra warszawskiego nie tylko jako o czynniku wspierającym rozwój infrastruktury transportowej, ale też aktywizującym deweloperów i inwestorów. Warszawa porównana została do filozofii infrastruktury londyńskiej, wskazano również na potrzebę łączenia kolei z systemem komunikacji miejskiej. Stan rozwoju kolei uznano za optymistyczny, choć ogromny skok jeszcze daleko przed nami. Debatę podsumował moderator stwierdzeniem, że kluczowe jest długoterminowe planowanie sposobu finansowania inwestycji, długoterminowe kontrakty, które pozwalają operatorom zapewnić środki oraz monokultura – integracja różnych środków komunikacji w jeden spójny system.

Wydarzenia wzbogaciły wystąpienia indywidualne Mieczysława Reksnisa, dyrektora Biura Drogownictwa i Komunikacji Urzędu Warszawy oraz Dariusza Kostaniaka , członka zarządu ds. inwestycji Metra Warszawskiego.

Punktem kulminacyjnym była wieczorna gala rozdania „Diamentów Infrastruktury i Budownictwa”, uroczyście zainaugurowana wystąpieniem Włodzimierza Szymczaka – prezesa Europejskiej Rady Inżynierów Budownictwa 2014-2016. Poniżej przedstawiamy laureatów.

Lider Innowacji Roku - Strabag i Unibep
Lider Odpowiedzialności Społecznej - LafargeHolcim
Podmiot Wspierający Roku - Euler Hermes
Doradca Roku - Deloitte i Domański Zakrzewski Palinka
Inwestycja Roku - Metrostav Polska (Wykonawca), GDDKiA (Inwestor) za rozbudowę mostu gen. Stefana Grota Roweckiego w Warszawie
Efektywność w Zarządzaniu - Budimex
Top Executive  Roku - Jerzy Lejk, prezes zarządu Metra Warszawskiego
Osobowość Roku - Marek Stefański, przewodniczący Rady Nadzorczej IDS-BUD
Nagroda Specjalna - Obiekt Roku - Projekt Nowa Łódź Fabryczna zbudowany na zlecenie PKP PLK i Miasto Łódź