Znacząca poprawa ruchu kolejowego w aglomeracjach, podniesienie standardu podróży na trasach regionalnych oraz polepszenie warunków dla przewozu towarów – to cele PKP PLK nie tylko na 2017 r. Nowe inwestycje pozwolą na lepsze podróże i transport towarów – zwiększą prędkości i przepustowość ważnych szlaków kolejowych.
Podczas wspólnej konferencji prasowej Andrzeja Bittela, wiceministra infrastruktury i budownictwa i Ireneusza Merchala, prezesa PKP Polskich Linii Kolejowych przedstawiono plany dotyczące inwestycji w infrastrukturę kolejową na rok 2017 i podstawowe cele na kolejne lata. PLK stawia na zintegrowane połączenia kolejowe i przywrócenie kolei należnego miejsca w systemie komunikacyjnym kraju.
– Celem polityki rządu jest zwiększenie mobilności i komfortu przemieszczania się Polaków. Chcemy sprawić, by wszyscy obywatele mieli możliwość podróżować szybciej, sprawniej i wygodniej. Wielomiliardowe inwestycje w infrastrukturę przeznaczamy na modernizację linii kolejowych i tworzenie spójnej sieci połączeń. Wpłynie to m.in. na poprawę transportu towarowego. Ważnym zadaniem jest także wyrównanie i zwiększenie dostępności do infrastruktury kolejowej w regionach – powiedział Andrzej Bittel.
Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe wchodzi w 2017 rok zmieniona i gotowa do sprawniejszej realizacji wielomiliardowych inwestycji.
– Zmiany przeprowadzone w zeszłym roku w Polskich Liniach Kolejowych, m.in. w postepowaniach przetargowych i przygotowaniu inwestycji, stały dialog z wykonawcami w ramach Forum Inwestycyjnego i Rady Ekspertów - tylko niektóre działania dla usprawnienia procesu inwestycyjnego. Robimy wszystko, żeby pasażer, każdy z nas, mógł jechać wygodnie i bezpiecznie na drugi koniec Polski lub codziennie, szybko, sprawnie do pracy i szkoły. Chcemy, żeby więcej ładunków przewożono koleją, dlatego szykujemy trasy m.in. od Śląska po bałtyckie porty, by pociągi towarowe jeździły krócej i liczba ich się zwiększała – powiedział Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.
Mijający rok był czasem przeglądu projektów i uruchamiania przetargów. Dzięki usprawnieniu procesu inwestycyjnego, a także modernizacji 510 km torów, budowie 549 rozjazdów, 65 wiaduktów, 27 przejść pod torami, 109 peronów, 200 przejazdów kolejowo-drogowych, PKP Polskie Linie Kolejowe zrealizowały plan założony na 2016 rok. Spółka wydała na ten cel 4,1 mld zł.
Rok 2017 to rok rozstrzygnięć przetargów, podpisywania umów oraz wyboru wykonawców. Zmiany w procedurach i analiza projektów inwestycyjnych pozwoliły na sprawne ogłaszanie i rozstrzygane przetargów oraz podpisywanie umów. Wykorzystywane są oszczędności z przetargów. PLK planuje na 2017 r. nakłady w wysokości 5,5 mld zł.
W już w pierwszym półroczu 2017 r. są podpisane umowy i planowane kolejne na projekty dla:
1. Aglomeracji
- Warszawa: Linia obwodowa Warszawa Zachodnia/ Gołąbki – Warszawa Gdańska – podpisania umowa 17.02. 2017 r
- Kraków: Kraków Główny Towarowy – Rudzice, linia kolejowa E30
- Warszawa: Warszawa Włochy - Grodzisk Mazowiecki, linia nr 447
2. Ruchu regionalnego
- Ostrołęka – Łapy; Siedlce – Czeremcha; Czeremcha Białystok (tzw. linie objazdowe)- podpisana umowa 27.01. 2017 r.
- Lublin - Stalowa Wola Rozwadów, linia nr 68, 565
- Otwock-Lublin, linia nr 7
3. Przewozów towarowych
- Rail Baltica: Sadowne – Czyżew, linia E75
- Węglówka: Prace na linii kolejowej C-E 65 na odcinku Zduńska Wola Karsznice – Bydgoszcz – Tczew (odc. Nowa Wieś Wielka – Tczew linia 131)
Sprawna realizacja zadań Krajowego Programu Kolejowego z obecnej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej to nie jedyne działania, na których skupia się zarząd PKP Polskich Linii Kolejowych. Z myślą o przyszłej unijnej perspektywie budżetowej przygotowywane jest także kilkanaście studiów wykonalności, które będą gotowe pod koniec obecnego okresu programowania.