Polaczek: nominacja Mamińskiego na prezesa PKP broni się faktami

Polaczek: nominacja Mamińskiego na prezesa PKP broni się faktami

07 marca 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Nowy zarząd PKP S.A. ma zbudować wartość dodaną dla spółki opartą na dobrym i uczciwym gospodarowaniu nieruchomościami – komentuje wybór Krzysztofa Mamińskiego na nowego prezesa poseł PiS Jerzy Polaczek.

Fot. jerzypolaczek.pl

W piątek 3 marca minister infrastruktury i budownictwa podjął decyzję o zdymisjonowaniu zarządu PKP S.A. i powołaniu dotychczasowego prezesa Przewozów Regionalnych Krzysztofa Mamińskiego na stanowisko prezesa PKP S.A. To efekt postawienia zarzutów przez prokuraturę poprzedniemu zarządami w związku z nieprawidłowościami stwierdzonymi przy zawarciu umowy na ochronę dworców kolejowych podczas Światowych Dni Młodzieży. Zapytaliśmy byłego ministra transportu i posła PiS Jerzego Polaczka o zadania jakie stoją przed nowym zarządem kolejowej spółki.

Kurier Kolejowy: Jak Pan ocenia decyzję ministra Adamczyka o nominacji nowego prezesa PKP S.A.?

Jerzy Polaczek: – Krzysztof Mamiński jako sukces może oceniać ostatni rok, który jest za nim, czyli okres kierowania zarządem Przewozów Regionalnych. To jest wynik budzący respekt, ratujący przed upadłością firmę, przejętą w trudnych okolicznościach przez Agencję Rozwoju Przemysłu. Niestety wcześniejsze lata, przynajmniej niektóre, były wyjątkowo kiepskie dla tej spółki. Myślę że jest to również osoba, która przede wszystkim bardzo kompetentnie widzi cały sektor kolejowy jako ważny element innowacyjności i gospodarki z uwagi na funkcje, które pełni kolej pasażerska i towarowa. 

Jakie najważniejsze zadania stoją teraz przed nowym zarządem PKP S.A.? Jaką rolę ma do spełniania prezes spółki?

– To jest myślę dobre miejsce, by w ramach zarówno sprawowanego nadzoru właścicielskiego jaki PKP S.A. ma nad niektórymi podmiotami gospodarczymi  i przede wszystkim w samej spółce matce budować wartość dodaną, która się objawia przede wszystkim w dobrych wynikach finansowych i w przypadku PKP S.A. w kontynuacji przebudowy dziesiątek dworców kolejowych w Polsce oraz dobrego i co podkreślam, uczciwego gospodarowania zasobami nieruchomości kolejowych.

Generalnie oceniam decyzję, jaką podjął Pan minister Adamczyk jako trafną i myślę, że z satysfakcją może odnotować ostatni rok Pan Krzysztof Mamiński jako bardzo owocny dla najważniejszej spółki przewozów pasażerskich w Polsce, która wyszła z wyjątkowo trudnego wirażu finansowego i efektem tego jest istotny powrót klientów do tego podmiotu. W tym kontekście jest to decyzja która broni się faktami i to bardzo mocnymi.

No właśnie Przewozy Regionalne przechodzą obecnie przemianę. Na czym skupić się powinny nowe władze tej spółki?

– W przypadku tej spółki będzie to po pierwsze kontynuacja restrukturyzacji jaka została zainicjowana w roku 2016 przez zarząd kierowany przez Krzysztofa Mamińskiego. Myślę że jest to podmiot, który będzie wchodził w bardzo istotne z punktu widzenia pasażera postępowania modernizujące czy też budujące nowy tabor dla spółki w ramach zarówno środków, które firma uzyskała z kredytu z EBI i PKO BP a z drugiej strony mając projekcję stabilnego utrzymania równowagi finansowej i rozwoju w najbliższych latach, to jest realizacja kompleksowego programu, który został przygotowany w 2016 r.