KM wprowadziły bilety przez internet i płatność kartą w pociągu

KM wprowadziły bilety przez internet i płatność kartą w pociągu

30 marca 2017 | Autor: ŁK/Koleje Mazowieckie
PODZIEL SIĘ

Koleje Mazowieckie wprowadziły możliwość zakup biletu w pociągu przy użyciu karty płatniczej. Z myślą o wygodzie podróżnych przewoźnik uruchomił także sprzedaż biletów przez internet.

Fot. Kris1973 CC BY-SA 4.0

Na stronie internetowej KM działa już zakładka bilety.mazowieckie.com.pl na której można kupić bilet na pociąg za pomocą systemu IKM. Cała operacja jest prosta; aby dokonać zakupu biletu, Użytkownik Systemu IKM w pierwszej kolejności powinien podać/wybrać nazwę stacji, z której chce rozpocząć podróż, oraz wpisać/wskazać stację docelową, a następnie wybrać przycisk „Szukaj”. Po wprowadzeniu tych parametrów podróży otrzyma informację o najbliższym dostępnym połączeniu oraz o kilku następnych.

System podpowiada najtańszą ofertę

Co istotne – zwłaszcza dla osób, które nie znają dostępnych w taryfie KM ofert – po wskazaniu najbardziej odpowiadającego połączenia Użytkownik otrzyma dane dotyczące ofert, na podstawie których będzie mógł wybrać najkorzystniejszy cenowo przejazd.

– Podstawowe zalety systemu sprzedaży internetowej Kolei Mazowieckich to, oprócz możliwości nabycia najkorzystniejszych cenowo biletów, także szybkość wyszukiwania połączeń, które dla danej relacji uwzględniają możliwość przesiadki, przejścia pomiędzy stacjami oraz komunikację zastępczą uruchamianą przez spółkę KM. Dodatkowo System IKM umożliwia dokonanie zwrotu lub wymiany biletu, a bezpośrednio na stronie głównej możliwość dokonania szybkiego wyboru ofert specjalnych, jak np.: bilet lotniskowy lub na przejazd pociągiem „Dragon” – mówi o nowym kanale sprzedaży Dariusz Grajda, członek zarządu, dyrektor handlowy Kolei Mazowieckich.

W pierwszym etapie uruchomienia za pośrednictwem strony internetowej można nabywać bilety wg taryfy normalnej, ulgowej oraz ofert specjalnych, w tym bilety: jednorazowe, strefowe czasowe, dobowe, 3–dniowe. Bilety internetowe można kupić po zalogowaniu do swojego konta (konto można utworzyć przed rozpoczęciem zakupu bądź w trakcie zakupu) lub bez rejestracji w standardowych okresach przedsprzedaży. Płatności za bilety są realizowane za pośrednictwem Dotpay z wykorzystaniem szybkich przelewów online lub kart płatniczych organizacji takich jak Visa i MasterCard. Bilety są udostępniane podróżnym przez stronę internetową w formie pliku pdf do samodzielnego wydruku lub okazania na ekranie urządzenia mobilnego.

KM chcą odciążyć kierownikó pociągów

Koleje Mazowieckie wprowadzają nowe kanały sprzedaży biletów aby zmniejszyć liczbę podróżnych dokonujących opłaty za przejazd u kierowników pociągów. Jak wyjaśnił Dariusz Grajda, intencją spółki jest zmiana charakteru pracy kierowników. KM chcą aby pracownicy ci więcej czasu spędzali poza pierwszym przedziałem.

Chcemy, żeby kierownicy częściej wychodzili z tego pomieszczenia i stąd też wprowadzamy bilety przez telefon, Internet, biletomaty i wszystkie inne możliwe kanały, żeby ludzie jak najwięcej kupowali biletów poza pociągiem. Myślę, że kiedyś do tego dojdziemy, chociaż jak wprowadziliśmy biletomaty to nie spadła znacząco liczba osób kupujących bilet w pociągu. Chcielibyśmy aby na każdym przystanku był automat biletowy. Jednak są dwa ograniczenia. Po pierwsze ograniczenia wprowadza PLK, tam gdzie są modernizacje peronów nie zawsze jest miejsce. Drugie ograniczenie to model partnera biznesowego. Nasze bilety są sprzedawane z prowizją i ktoś, kto stawia automat biletowy kalkuluje wpływy w biletomacie. Trudno jest oczekiwać na zainteresowanie ofertą na peryferyjnie zlokalizowanym przystanku, gdzie w ciągu miesiąca jest sprzedaż na poziomie 1500 – 2 tys. zł – wyjaśnia Grajda i dodaje, że niewykluczone jest wprowadzenie biletomatów w pociągu przy przyszłych modernizacjach taboru. 

Płatności bezgotówkowe

Możliwość zakupu biletu przez Internet to nie jedyna nowość w Kolejach Mazowieckich. Przewoźnik wprowadził też płatności bezgotówkowe w pociągach.Zakończył się proces integracji użytkowanych przez kierowników pociągów terminali mobilnych PIDION BIP 1500 NL z aplikacją płatniczą dostarczoną przez MCX System, obsługującą płatności we współpracy z certyfikowaną organizacją płatniczą - Centrum Elektronicznych Usług Płatniczych eService Sp. z o.o. Użytkowane kasy mobilne pozwalają teraz na przeprowadzanie transakcji autoryzowanych, czyli takich z użyciem kodu PIN, oraz tych niewymagających autoryzacji, które zyskują w ostatnim czasie na popularności ze względu na szybkość i dostępność tej usługi.

Uruchomienie płatności zbliżeniowych w Pidionie stanowi pierwsze rozwiązanie tego typu w Europie Środkowej. Pasażer jadący pociągiem Kolei Mazowieckich może teraz zakupić bilet na pokładzie pociągu u obsługi i zapłacić kartą płatniczą. Wdrożone rozwiązanie znacznie skraca czas odprawy nie tylko ze względu na ograniczenie obrotu gotówką, ale przede wszystkim z uwagi na krótki czas wykonania operacji, szczególnie wówczas, gdy odbywa się ona bezstykowo, czyli poprzez zbliżenie karty do modułu płatniczego terminala mobilnego.

Bilety jednorazowe ZTM

Koleje Mazowieckie rozmawiają także z ZTM Warszawa ws. honorowania jednorazowych biletów warszawskiego organizatora komunikacji miejskiej w pociągach regionalnego przewoźnika. Wprowadzenie takiej możliwosci uzależnione jest jednak od montaży kasowników biletowych na peronach i zawarciu porozumienia z miaste ws. rekompensat dla Kolei Mazowieckie różnicy w cenie biletu. Na razie nie wiadomo kiedy w pociągach KM na terenie Warszawy będzie można jeździć na podstawie jednorazowych biletów ZTM. Taką możliwość wprowadziła już Łódź.