Jak bardzo wydłuży się czas jazdy z Terespola do Warszawy?

Jak bardzo wydłuży się czas jazdy z Terespola do Warszawy?

25 maja 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Poseł PiS Adam Abramowicz obawia się, że po wejściu w życie 11 czerwca korekty rozkładu jazdy podróż pociągiem z Terespola i Białej Podlaskiej do Warszawy znacznie się wydłuży. Powodem będzie łączenie składów z pociągami jadącymi z Lublina, które będą ciągnięte lokomotywami spalinowymi PKP Intercity.

Fot. Mariusz Rzekęć

Od 11 czerwca 2017 r. pociągi kursujące między Warszawą a Lublinem będą jeździć linią kolejową nr 30 przez Łuków. Wynika to z planowego zamknięcia linii kolejowej nr 7 na odcinku Warszawa – Lublin. Część pociągów kursujących do i z Lublina trasą zastępczą będzie prowadziło grupę wagonów komunikacji bezpośredniej do i ze stacji Terespol dzielonych lub łączonych na stacji Łuków. 

Jak tłumaczy podsekretarz stanu w MIB Andrzej Bittel, rozwiązanie to wynika z ograniczonej zdolności przepustowej na odcinku Warszawa Wsch. – Łuków, na którym kursuje duża liczba pociągów regionalnych, a jednocześnie wpływa na uzyskanie przez PKP Intercity oszczędności w pracy eksploatacyjnej oraz optymalne wykorzystanie lokomotyw serii EP07 przewidzianych do obsługi pociągów na odcinku Warszawa – Terespol. 

Awaryjne lokomotywy opóźnią pociągi?

Konieczność przeprowadzenia procedury łączenia lub dzielenia składów dla pociągów w relacji Warszawa – Terespol zaniepokoiła posła Abramowicza, który obawia się wydłużenia czasu podróży i ryzyka opóźnień wynikających z awaryjności lokomotyw spalinowych eksploatowanych przez PKP Intercity na linii nr 30 Łuków – Lublin . Obecnie Trasa z Terespola do Warszawy, którą pociągi PKP IC pokonują w poniżej 2 godzin i 30 min. Pociągi jadące z Terespola do Warszawy będą musiały czekać na wagony z Lublina.

Biorąc pod uwagę, iż wagony z Lublina będą prowadzone przez lokomotywy spalinowe (między innymi lokomotywy Gamma i inne znajdujące się w zasobach PKP Intercity), które są bardzo awaryjne i powodują obecnie liczne opóźnienia, a także odwołania pociągów na Zamojszczyźnie i Podkarpaciu, podróżni z Terespola, Chotyłowa, Małaszewicz, Białej Podl. i Międzyrzeca Podl. będą zmuszeni oczekiwać kilkadziesiąt minut, a czasami może nawet kilka godzin w Łukowie (w tym podczas podróży wakacyjnych w niekorzystnych warunkach temperaturowych) po to, aby wyruszyć dalej w drogę do Warszawy – napisał poseł Adam Abramowicz w interpelacji do ministra infrastruktury i budownictwa.

Lokomotywy spalinowe PKP Intercity nie należą do bezawaryjnych. Z informacji podanych przez MIB wynika, że dostępność lokomotyw SU160 Gama w 2016 r. wahała się między 52,26% a 72,83% jednakże statystyki te uwzględniają również unieruchomienie taboru w wyniku wypadku. Jedna z lokomotyw Gama była w 2016 r. wyłączona z ruchu przez 4 miesiące po wykolejeniu w Białymstoku. Ponieważ PKP Intercity mają tylko 10 takich lokomotyw, to wyłączenie z eksploatacji na miesiąc jednej z nich powoduje spadek dostępności o 10 punktów procentowych.

Czas przewagą kolei

Remont linii kolejowej nr 2 pochłonął kilka miliardów złotych i przyczynił się do skrócenia podróżny między stolicą a Białą Podlaską i Terespolem. Na trasie tej kursuje wielu przewoźników autobusowych, którzy oferują znacznie niższe ceny biletów. Jak zauważa poseł PiS, przewagą konkurencyjną kolei jest czas i komfort przejazdu.

– PKP Intercity ufunduje od czerwca swoim klientom nowe przeszkody w podróżowaniu, co może spowodować utratę dużej liczby pasażerów na rzecz przewozów świadczonych przez przewoźników prywatnych. Jako, że wskazane utrudnienia mają potrwać około 2 lat, skutki w postaci zmniejszenia liczby pasażerów mogą być już nieodwracalne – napisał poseł Abramowicz.

Z odpowiedzi udzielonej przez MIB wynika, że PKP Intercity nie ma możliwości uruchomienia odrębnych pociągów do Lublina i Terespola. – Obecnie przygotowany rozkład jazdy pociągów zakłada maksymalne wykorzystanie posiadanego taboru kolejowego i PKP Intercity nie dysponuje dodatkowymi rezerwami taborowymi na uruchamianie oddzielnych, bezpośrednich pociągów na odcinku Warszawa – Terespol. Biorąc pod uwagę względy techniczno-ekonomiczne i rozbudowę oferty przewozowej dla mieszkańców Terespola, Spółka „PKP Intercity” nie planuje rezygnacji z dzielenia i łączenia składów na stacji Łuków – napisał wiceminister Andrzej Bittel.

Procedury łączenia i dzielenia składów mają trwać ok. 8 min. w przypadku pociągów z Warszawy i ok. 20 min w przypadku pociągów kursujących z Lublina i Terespola w kierunku Warszawy. 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł 20 czerwca kolejna edycja Forum MediaKreator 20 czerwca kolejna edycja Forum MediaKreator
Następny artykuł Koleje Śląskie znowu pojadą do Zakopanego Koleje Śląskie znowu pojadą do Zakopanego