14 mln zł na projekt przebudowy Warszawy Zachodniej. PLK podpisała już umowy na 10 mld zł

14 mln zł na projekt przebudowy Warszawy Zachodniej. PLK podpisała już umowy na 10 mld zł

22 czerwca 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Nowa stacja Warszawa Zachodnia stanie się największym w Polsce multimodalnym węzłem transportowym integrującym komunikację miejską z koleją. PKP Polskie Linie Kolejowe podpisały właśnie umowę na przygotowanie projektu modernizacji stacji. Roboty mają ruszyć w pierwszym kwartale 2019 r. Jak zaznaczył przy tej okazji Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK do końca czerwca wartość umów podpisanych w 2017 r. przez zarządcę narodowej sieci kolejowej wyniesie 11 mld zł.

Fot. Dominik Skudlarski

Torprojekt, firma, która przygotuje projekt przygotuje zmiany na stacji w obszarze obsługi pasażerów oraz w zakresie technicznym i bezpieczeństwa. Dokumentacja będzie uwzględniała integrację komunikacji miejskiej i kolejowej, w zakresie przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i dalekobieżnych.

Powstanie multimodalny węzeł komunikacyjny integrujący kolej, tramwaje, autobusy, a w przyszłości nawet metro. – Jest to właściwy wstęp do modernizacji najważniejszej linii kolejowej w kraju, tj. trasy średnicowej między stacjami Warszawa Zachodnia i Warszawa Wschodnia. Dzięki temu linia zostanie przystosowana do zwiększonej liczby pociągów. Modernizacja stacji wpisuje się także w program poprawy dworców kolejowych, zwiększający komfort pasażerów korzystających z przewozów aglomeracyjnych, regionalnych i międzyregionalnych. Warszawa Zachodnia będzie dobrą wizytówką kolei na styku połączeń między wschodem z zachodem – zaznacza Andrzej Bittel, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Budownictwa.

Na stacji przebudowane zostaną istniejące perony oraz dobudowany jeden dodatkowy. Stworzone zostaną nowe możliwości połączeń na linii Piaseczno Legionowo. Pasażerowie będą korzystać z hali peronowej, która zapewni zadaszenie nad wszystkimi peronami. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach.

Zmieni się przejście podziemne, które będzie wyższe i szersze oraz zostanie połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych - ukształtowane z myślą o wygodzie pasażerów. Przejście doświetlą świetliki umieszczone na peronach. Stacja będzie w pełni dostępna dla osób niepełnosprawnych. W drodze na perony pomogą przestronne windy, do których łatwo będzie wsiąść z rowerem lub wózkiem.

– Warszawa Zachodnia jest stacją o największym ruchu pociągów pasażerskich w kraju. W kolejnych latach liczba podróżnych będzie tu wzrastać. PKP Polskie Linie Kolejowe już przygotowują właściwą obsługę podróżnych. Warszawa Zachodnia otwiera także jedną z najważniejszych inwestycji, czyli przebudowę linii średnicowej w Warszawie. Przygotowuje ją realizowana obecnie modernizacja linii obwodowej – wskazuje Ireneusz Merchel, prezes PKP Polskich Linii Kolejowych.

Projekt modernizacji stacji za 14 mln zł wykona firma Torprojekt. Dokumentacja ma być gotowa w I kwartale 2019 r. Wcześniej, bo pod koniec 2018 r. ma zostać rozpisany przetarg na roboty budowlane. Wykonawca prac powinien wejść na tory na przełomie I i II kwartału 2019 r.

Sama przebudowa stacji nie powinna przynieść większych utrudnień. Tych spodziewamy się dopiero po rozpoczęciu modernizacji linii średnicowej, która zgodnie z Krajowym Programem Kolejowym ma ruszyć w 2020 r. Do tego czasu do użytku zostanie oddana tzw. linia obwodowa (obecnie w trakcie przebudowy), która przejmie większość ruchu pociągów – podkreśla Ireneusz Merchel. Zakończenie inwestycji powinno nastąpić IV kwartale 2021 r. Szef PLK zapewnia też, że cały czas zostaną utrzymane funkcje dworcowe. – Dworzec nie zostanie zamknięty. Kasy biletowe będą działać. Niektóre funkcje mogą zostać ograniczone, ale tylko częściowo – mówi Merchel.

Szacowany koszt modernizacji stacji Warszawa Zachodnia w ramach projektu "Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia” realizowany z udziałem środków unijnych to 500 mln zł. Wysokość dofinansowania to ok. 80 proc.

Prezes Ireneusz Merchel dodał, że wartość podpisanych umów w tym roku przekroczyła już 10 mld zł. Do końca czerwca kwota ta powinna zwiększyć się do 11 mld zł. Według niego dodatkowym dowodem na realne przyspieszenie planu modernizacji sieci kolejowej jest skrócenie procedury przetargowej. – W perspektywie finansowej UE 2014-2020 wynosiła ona średnio 430-450 dni. Obecnie jest to 232 dni. Procedura uwzględnia odwołania do KIO. Planujemy w 2018 r. zejść z tą średnią poniżej 200 dni – przekonuje prezes PLK.