Po splocie torowym na PKM Gdynia Karwiny jeżdżą już pociągi

Po splocie torowym na PKM Gdynia Karwiny jeżdżą już pociągi

14 lipca 2017 | Źródło: PKM
PODZIEL SIĘ

Wybudowany w ramach projektu PKM pierwszy w Polsce splot torowy na normalnotorowej linii kolejowej już działa. Od piątku, 14 lipca 2017 r. wszystkie pociągi jadące linią 201 (Gdynia - Kościerzyna) na wysokości Karwin poruszają się po odsuniętym od krawędzi peronu nowym "torze w torze", aby nie kolidować z cały czas prowadzoną budową przystanku PKM Gdynia Karwiny.

Fot. PKM

Na budowie PKM Gdynia Karwiny cały ruch pociągów na linii 201 (Gdynia - Kościerzyna) przełożony został na tor 102 (ze splotem). Sąsiedni tor 101 - po którym do tej pory odbywał się ruch pociągów - został zamknięty i rozpoczęła się jego częściowa rozbiórka (na wysokości budowanych przystanków PKM Gdynia Karwiny i Gdynia Stadion).

Wybudowany przez PKM i uruchomiony splot torowy jest pierwszą tego typu konstrukcją w Polsce na normalnotorowej linii kolejowej. Jest to rzadko stosowana, specjalna konstrukcja "toru w torze", umożliwiająca pociągom towarowym wiozącym ponadgabarytowe transporty odsunięcie się na bezpieczną odległość od peronu. Na specjalnie wykonanych pod wymiar dłuższych podkładach montuje się aż cztery szyny - jedną parę do standardowego ruchu pociągów, a drugą dla pociągów ponadgabarytowych - regularnie jeżdżących tą linią do i z portu w Gdyni.

W przypadku przystanku PKM Gdynia Karwiny takie nietypowe rozwiązane było konieczne ze względu na zlokalizowanie przystanku na łuku oraz ze względu na nachylenie toru. Dzięki temu ponadgabarytowe transporty towarowe nie będą kolidować z przewozami pasażerskimi na tej trasie (alternatywnym rozwiązaniem było obniżenie wysokości peronów - co dla pasażerów oznaczałoby "dziurę" przy wsiadaniu i wysiadaniu).