PLK przywrócą mijankę w Łaziskach Górnych Bradzie

PLK przywrócą mijankę w Łaziskach Górnych Bradzie

08 sierpnia 2017 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

PKP PLK ogłosiły przetarg na przebudowę przystanku osobowego Łaziska Górne Brada na dwutorową stację. Dzięki temu zwiększy się przepustowość bardzo obciążonej linii Katowice – Rybnik.

Fot. Archiwum Kuriera Kolejowego

Przystanek Łaziska Górne Brada położony jest na linii nr 140 Katowice – Nędza. Na odcinku Rybnik – Leszczyny linia ta jest dwutorowa natomiast dalej w kierunku Katowic jednotorowa, co mocna ogranicza jej przepustowość. Pierwotnie w Łaziskach Górnych Bradzie była dwutorowa stacja z peronem wyspowym. Na fali oszczędności budżetowych w latach 90-tych zlikwidowano jeden tor i zamieniono stację w przystanek. Tymczasem między Rybnikiem a Katowicami ruch pociągów pasażerskich jest intensywny – kursuje tu kilkadziesiąt pociągów Kolei Śląskich, PKP Intercity i Przewozów Regionalnych na dobę. 

Obecnie problemem przy konstruowaniu rozkładów jazdy jest zbyt mała liczba miejsc, w których możliwe jest mijanie się pociągów. Negatywnie wpływa to na możliwość konstruowania rozkładu jazdy oraz wymusza długie postoje na stacjach niektórych pociągów Kolei Śląskich. Z tego powodu PKP Polskie Linie Kolejowe zdecydowały się przebudować przystanek osobowy Łaziska Górne Brada na stację. 

Zarządca infrastruktury ogłosił dziś przetarg w trybie „zaprojektuj i buduj” na wykonanie tej inwestycji. Koncepcja nowe stacji zakłada dobudowę drugiego toru i przebudowę obecnego jednokrawędziowego peronu na peron wyspowy. Zamontowane będą dwa rozjazdy. Ponad do PLK chce zabudować wiatę nad peronem i zmodernizować infrastrukturę obsługi pasażerów.

Umożliwienie mijania się pociągów w Łaziskach Górnych Bradzie pozwoli skrócić czas przejazdu między Katowicami a Rybnikiem i pozwoli na większą elastyczność w konstruowaniu jazdy na tej linii o charakterze aglomeracyjnym. Jednak docelowo w kontekście planów przywrócenia pociągów do Jastrzębia Zdroju wydaje się, że PLK powinny przygotować się do budowy drugiego toru na odcinku Leszczyny – Katowice Piotrowice.