Największy przewoźnik pasażerski w Polsce powtórzy w tym roku wynik finansowy z 2016 r. – Spodziewam się, że dane nie będą gorsze niż rok temu, kiedy to zanotowaliśmy zysk w wysokości 51,2 mln zł netto – powiedział Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych, przy okazji prezentacji nowego taboru, który będzie kursował w Wielkopolsce.
Wyniki będą lepsze od zakładanych. Jeszcze w kwietniu br. prezes PR w rozmowie z Kurierem Kolejowym przewidywał, że spółce uda się osiągnąć ok. 43-44 mln zł zysku. – Od kiedy rządowa Agencja Rozwoju Przemysłu przejęła pakiet większościowy, dokapitalizowując spółkę kwotą 770 mln zł, weszliśmy na dobrą drogę – zaznacza prezes Zgorzelski.
Do sytuacji Przewozów Regionalnych odniósł się również Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i finansów. – Przejęliśmy spółkę w niedoinwestowanym stanie. Przewozy Regionalne były bankrutem. Ale wychodzimy z tych kłopotów. Powoli, bo to zajmie kilka lat. W tym czasie będziemy chcieli zmodernizować też cały tabor – zadeklarował wicepremier.
Warto zaznaczyć, Przewozy Regionalne, właściciel marki PolRegio, jeszcze nigdy w swojej 15-letniej historii nie zanotowały dwóch lat z rzędu na plusie. To pozwala realnie myśleć o realizacji ambitnej strategii taborowej, która w perspektywie krótkoterminowej zakłada, że od maja br. do połowy przyszłego roku liczba pojazdów spółki powiększy się o ponad 70 nowych i zmodernizowanych pociągów elektrycznych.
W latach 2017-2018 do spółki trafi 5 spalinowych Linków, 4 elektryczne Elf-y serii 2 dla województwa kujawsko-pomorskiego, 3 elektryczne Impulsy dla Wielkopolski oraz 36 zmodernizowanych pojazdów typu EN57AL i od 5 do 12 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ED72 . Dodatkowo Przewozy Regionalne wydzierżawiły 14 Feniksów z możliwością wykupu oraz opcją powiększenia zamówienia o 8 kolejnych. – Raczej skorzystamy z możliwości wykupu Feniksów – mówi Krzysztof Zgorzelski.
Jak dodaje prezes PR, do końca 2018 r. tj. do zakończenia programu restrukturyzacji, nie będzie nowych inwestycji w zakup i modernizację pojazdów. Dopiero w 2019 r. zacznie się prawdziwa ofensywa taborowa przewoźnika. Spółka zamierza kupować nowe pociągi, w sumie 365 pojazdów różnego typu, a dokładnie 238 EZT-ów, 30 hybrydowych zespołów trakcyjnych, 11 lokomotyw elektrycznych, 9 lokomotyw spalinowych oraz 55 wagonów piętrowych i 22 wagonów piętrowych sterowniczych.
– Idziemy za ścieżką innowacji. Modernizacja taboru w perspektywie kilku lat to realizacja programu Luxtorpeda 2.0 – zaznacza prezes Zgorzelski.
Przewozy Regionalne to największy w Polsce kolejowy przewoźnik pasażerski, którego udział w rynku przewozów kolejowych sięga 28 proc. Każdego dnia na tory wyjeżdża średnio 1800 pociągów spółki, którymi codziennie podróżuje ok. 220 tys. pasażerów.