Przewozy Regionalne utrzymują poziom zysków i zapowiadają ofensywę taborową

Przewozy Regionalne utrzymują poziom zysków i zapowiadają ofensywę taborową

23 listopada 2017 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Największy przewoźnik pasażerski w Polsce powtórzy w tym roku wynik finansowy z 2016 r. – Spodziewam się, że dane nie będą gorsze niż rok temu, kiedy to zanotowaliśmy zysk w wysokości 51,2 mln zł netto – powiedział Krzysztof Zgorzelski, prezes Przewozów Regionalnych, przy okazji prezentacji nowego taboru, który będzie kursował w Wielkopolsce.

Fot. Przewozy Regionalne

Wyniki będą lepsze od zakładanych. Jeszcze w kwietniu br. prezes PR w rozmowie z Kurierem Kolejowym przewidywał, że spółce uda się osiągnąć ok. 43-44 mln zł zysku. – Od kiedy rządowa Agencja Rozwoju Przemysłu przejęła pakiet większościowy, dokapitalizowując spółkę kwotą 770 mln zł, weszliśmy na dobrą drogę – zaznacza prezes Zgorzelski.

Do sytuacji Przewozów Regionalnych odniósł się również Mateusz Morawiecki, minister rozwoju i finansów. – Przejęliśmy spółkę w niedoinwestowanym stanie. Przewozy Regionalne były bankrutem. Ale wychodzimy z tych kłopotów. Powoli, bo to zajmie kilka lat. W tym czasie będziemy chcieli zmodernizować też cały tabor – zadeklarował wicepremier.

Warto zaznaczyć, Przewozy Regionalne, właściciel marki PolRegio, jeszcze nigdy w swojej 15-letniej historii nie zanotowały dwóch lat z rzędu na plusie. To pozwala realnie myśleć o realizacji ambitnej strategii taborowej, która w perspektywie krótkoterminowej zakłada, że od maja br. do połowy przyszłego roku liczba pojazdów spółki powiększy się o ponad 70 nowych i zmodernizowanych pociągów elektrycznych.

W latach 2017-2018 do spółki trafi 5 spalinowych Linków, 4 elektryczne Elf-y serii 2 dla województwa kujawsko-pomorskiego, 3 elektryczne Impulsy dla Wielkopolski oraz 36 zmodernizowanych pojazdów typu EN57AL i od 5 do 12 zmodernizowanych elektrycznych zespołów trakcyjnych typu ED72 . Dodatkowo Przewozy Regionalne wydzierżawiły 14 Feniksów z możliwością wykupu oraz opcją powiększenia zamówienia o 8 kolejnych. – Raczej skorzystamy z możliwości wykupu Feniksów – mówi Krzysztof Zgorzelski.

Jak dodaje prezes PR, do końca 2018 r. tj. do zakończenia programu restrukturyzacji, nie będzie nowych inwestycji w zakup i modernizację pojazdów. Dopiero w 2019 r. zacznie się prawdziwa ofensywa taborowa przewoźnika. Spółka zamierza kupować nowe pociągi, w sumie 365 pojazdów różnego typu, a dokładnie 238 EZT-ów, 30 hybrydowych zespołów trakcyjnych, 11 lokomotyw elektrycznych, 9 lokomotyw spalinowych oraz 55 wagonów piętrowych i 22 wagonów piętrowych sterowniczych.   

Idziemy za ścieżką innowacji. Modernizacja taboru w perspektywie kilku lat to realizacja programu Luxtorpeda 2.0 – zaznacza prezes Zgorzelski.

Przewozy Regionalne to największy w Polsce kolejowy przewoźnik pasażerski, którego udział w rynku przewozów kolejowych sięga 28 proc. Każdego dnia na tory wyjeżdża średnio 1800 pociągów spółki, którymi codziennie podróżuje ok. 220 tys. pasażerów.

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Port Gdańsk ważnym węzłem logistycznym dla branży motoryzacyjnej Port Gdańsk ważnym węzłem logistycznym dla branży motoryzacyjnej
Następny artykuł Będzie więcej pociągów na Śląsku od 10 grudnia Będzie więcej pociągów na Śląsku od 10 grudnia