Ponad 4 mld euro dofinansowania z CEF na 21 projektów PKP PLK

Ponad 4 mld euro dofinansowania z CEF na 21 projektów PKP PLK

05 grudnia 2017 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Od 2016 roku PKP Polskie Linie Kolejowe  uzyskują z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF) miliardy euro na modernizację kolejowych tras. Zarządca narodowej infrastruktury podpisał umowy zapewniające dofinansowanie na 21 inwestycji o wartości ponad 4 mld euro.

Fot. PKP PLK

Dwie inwestycje finansowane z instrumentu CEF dotyczą realizowanych obecnie w Warszawie prac na linii Warszawa Włochy – Grodzisk Mazowiecki (linia 447) oraz na tzw. linii obwodowej.

Linia Warszawa Zachodnia - Grodzisk Mazowiecki  ma kluczowe znaczenie dla komunikacji aglomeracyjnej oraz regionalnej. Po zakończeniu inwestycji, na trasie będzie więcej pociągów, ich prędkość wzrośnie z 90 km/h do 120 km/h. Na przystankach: Warszawa Ursus, Pruszków, Piastów, Brwinów, Milanówek oraz Warszawa Włochy perony będą bardziej komfortowe, wyposażone w wiaty, ławki, nowe oświetlenie i oznakowanie. PLK wybudują także nowy przystanek w Parzniewie, dzięki temu mieszkańcy kolejnych miejscowości zyskają dostęp do kolei.

Na linii obwodowej będą zmiany, które ułatwią podróże i system komunikacji. Modernizowane są wiadukty nad ulicami Kasprzaka, Wolską, Górczewską i Obozową. Powstaje nowe przejście, kładka dla pieszych na wysokości ulicy Prądzyńskiego. Przybędą dwa przystanki Warszawa Obozowa i Warszawa Powązki. Wraz z budową, połączonego z metrem węzła przesiadkowego Warszawa Młynów, przy ulicy Górczewskiej zwiększą się możliwości komunikacyjne nie tylko dla mieszkańców stolicy. PLK planuje przywrócenie ruchu pociągów pasażerskich między Warszawą Gdańską a Warszawą Zachodnią w połowie 2018 roku. Całość prac, związanych z przebudową linii 20, 507 i 507, potrwa do kwietnia 2019 roku.

Po pierwszych dwóch rozdaniach środków z CEF, Polska otrzymała 2,63 mld euro dofinansowania, na 17 projektów o wartości 3,33 mld euro. Średnie wsparcie wynosiło 79 proc. Dzięki projektom zmodernizowane zostaną linie kolejowe o łącznej długości 790 km. Prace będą zrealizowane do 2020 roku.

Ze środków dostępnych w CEF, dofinansowane będą cztery kolejne projekty, które Komisja Europejska zaakceptowała pod koniec czerwca 2017 roku. Ich łączna wartość to prawie 1 mld euro, a kwota dofinansowania stanowi 82 proc. wartości. Modernizacja obejmie dodatkowe 167 km linii.