Wyższe perony, nowe wiaty, oświetlenie, informacja pasażerska i usprawnienia dla osób o ograniczonej mobilności – PKP Polskie Linie Kolejowe przebudują stacje Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol. Będzie także nowy przystanek w Białej Podlaskiej. Wartość projektu to ponad pół miliarda zł. Szeroki zakres prac wymaga od 11 marca zmian w rozkładzie jazdy.
Projekt „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” zakłada kompleksową przebudowę stacji Biała Podlaska, Małaszewicze i Terespol. Dostęp do kolei ułatwi nowy przystanek Biała Podlaska Rozrządowa. Będą na nim dwa perony, wiaty, oświetlenie i pochylnie.
Na przebudowanych stacjach wyższe perony ułatwią wsiadanie do pociągów. Będą wiaty, nowe oświetlenie oraz wyraźne oznakowanie. Nad bezpieczeństwem czuwać będą kamery monitoringu. Obiekty zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Na stacji w Białej Podlaskiej wybudowane zostanie nowe przejście podziemne. W Terespolu przebudowany tunel dla pieszych będzie bardziej funkcjonalny.
Tunel zamiast przejazdu
Układ komunikacyjny Białej Podlaskiej usprawni nowy tunel drogowy. Zastąpi on przejazd w ciągu ul. Lubelskiej (droga wojewódzka nr 812). Obiekt zapewni przejazd samochodów i przejście dla pieszych.
Na stacjach zostanie przebudowany układ torowy oraz 113 rozjazdów. To niezbędne prace, które znacznie usprawnią przejazd pociągów międzynarodowych oraz regionalnych. Sprawniejsza będzie obsługa składów towarowych.
W Terespolu wybudowane zostanie Lokalne Centrum Sterowania (LCS), które dzięki nowym komputerowym urządzeniom umożliwi sprawny i bezpieczny przejazd pociągów. PKP Polskie Linie Kolejowe podniosą poziom bezpieczeństwa na 5 przejazdach kolejowo-drogowych, na których wymieniona zostanie nawierzchnia i oświetlenie.
Nad rzeką nad Rudką będzie wybudowany nowy most. Konstrukcja pozwoli na sprawny przejazd pociągów z większymi ładunkami (o nacisku na oś 221 kN.)
Szybsza podróż
Po zakończeniu modernizacji, w sierpniu 2020 roku skróci się czas przejazdu między Białą Podlaską a Terespolem. Pociągi osobowe będą mogły jeździć z prędkością do 160 km/h, a towarowe do 120 km/h. Kolej stanie się konkurencyjna w stosunku do innych środków transportu. Inwestycja zwiększy bezpieczeństwo podróżnych oraz bezpieczeństwo przewozu ładunków. Efektem modernizacji będzie też poprawa ochrony środowiska.
Prace od 11 marca
Szeroki zakres prac na stacjach linii E20 Siedlce – Terespol wymaga czasowych zmian w organizacji ruchu pociągów. Od 11 marca 2018 r. do 29 kwietnia 2019 r. dla pociągów regionalnych na odcinku Chotyłów – Terespol i dla pociągów dalekobieżnych na odcinku Biała Podlaska – Terespol przewoźnicy przygotowali zastępczą komunikację autobusową. Na linii utrzymany zostanie ruch międzynarodowy oraz niezbędne przejazdy pociągów towarowych. Szczegółowe informacje o kursowaniu pociągów dostępne są na stronach internetowych przewoźników oraz na www.portalpasazera.pl.
Projekt „Prace na linii kolejowej E 20 na odcinku Siedlce – Terespol, etap III – LCS Terespol” jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach instrumentu finansowego Łącząc Europę”. Łączną wartość projekty wynosi 555,5 mln PLN, a kwota dofinansowania 519,0 PLN.