Jedenaście nowych jednostek taboru kolejowego do obsługi pasażerów Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego, dzięki unijnemu wsparciu, kupią Koleje Dolnośląskie. Unia dofinansuje też budowę obwodnicy Kłodzka.
9 kwietnia w Dolnośląskim Urzędzie Wojewódzkim we Wrocławiu Centrum Unijnych Projektów Transportowych (jako jednostka, która w imieniu rządu przyznała dofinansowanie) podpisało dwie umowy na dofinansowanie projektów transportowych, realizowanych przez Koleje Dolnośląskie oraz Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad. Ich łączna wartość wynosi blisko 454 mln zł, z czego ponad 271 mln zł, w ramach dofinansowania Unii Europejskiej, pochodzić będzie z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 (POIiŚ).
– Obwodnica, która odciąży Kłodzko oraz przywrócenie przez Koleje Dolnośląskie połączenia z Wrocławia do Sobótki dzięki nowym pociągom, pozytywnie wpłyną na komfort życia mieszkańców regionu. Umożliwią sprawne prowadzenie biznesu, ułatwią poszukiwanie pracy. Nawet jeśli efektów takich inwestycji nie widać z dnia na dzień, one po kilku miesiącach stają się odczuwalne wraz z pojawieniem się nowych firm, usług lub produktów. Cieszę się, że Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko jest realizowany w taki sposób, aby poprzez rozbudowę dróg czy zakup pociągów umożliwiających otwarcie nowych połączeń kolejowych, mógł dawać Polakom szanse na rozwój – powiedział Witold Słowik, Wiceminister Inwestycji i Rozwoju.
Dzięki dotacji wartości ponad 85,1 mln zł mln zł Koleje Dolnośląskie kupią za ponad 209 mln zł 5 czteroczłonowych elektrycznych zespołów trakcyjnych oraz 6 trójczłonowych spalinowych zespołów trakcyjnych do przewozów aglomeracyjnych w rejonie oddziaływania Wrocławskiego Obszaru Funkcjonalnego.
Wszystkie pojazdy będą mogły przewieźć jednorazowo nawet 4170 osób. Tabor elektryczny ma obsługiwać trasę: Jelcz – Laskowice – Wrocław Główny – Jelcz – Laskowice, a spalinowy: Trzebnica – Wrocław Główny – Kobierzyce – Sobótka Zachodnia. Inwestycja poprawi bezpieczeństwo i komfort podróży pociągiem. Obniży natomiast poziom awaryjności taboru Kolei Dolnośląskich. Dla wielu pasażerów szczególne znaczenie może mieć to, że uruchomiony zostanie transport kolejowy na niefunkcjonującym dziś odcinku Wrocław Główny – Kobierzyce – Sobótka Zachodnia.