PKP Intercity podpisały umowę z Newagiem na zakup 20 nowych lokomotyw elektrycznych serii Griffin. Kontrakt wart jest ponad 367 mln zł brutto. Umowa jest elementem największego programu inwestycyjnego w historii PKP Intercity.
— Jesteśmy zdeterminowani by realizować politykę taborową, która będzie mieć wpływ na to, że polska kolej będzie bezpieczna, przewidywalna i komfortowa — powiedział obecny na uroczystości podpisania umowy Andrzej Adamczyk minister infrastruktury.
Zgodnie z zawartą umową, producent zobowiązany jest do realizacji zamówieniaw okresie 30 miesięcy. Będzie też wykonywał regularne przeglądy techniczne lokomotyw na drugim, trzecim i czwartym poziomie utrzymania. Po 60 miesiącach od daty odebrania pojazdów zostaną wykonane naprawy na czwartym poziomie utrzymania. W zamówieniu zawarto prawo opcji zakupu przez PKP Intercity 10 kolejnych lokomotyw.
— PKP Intercity konsekwentnie realizuje strategię taborową. W perspektywie do 2023 spółka chce wydać na inwestycje 7 mld zł. Pojawią się nowe lokomotywy, a przypomnę, że poprzednią czyli Husarza kupiliśmy w 2009 r. Griffin to nowoczesny pojazd dostosowany do ETCS i będzie jeździć 160 km/h — powiedział Marek Chraniuk, prezes PKP Intercity.
Zakupy taboru przez przewoźników realizowane są równocześnie do inwestycji infrastrukturalnych PKP Polskie Linie Kolejowe, które umożliwią wykorzystanie możliwości nowoczesnych pojazdów.
— To jest umowa znacząca nie tylko dla naszej firmy ale polskiej kolei. Lokomotywa Giffin produkowana jest w Polsce i składa się w 80% z komponentów pochodzących od polskich dostawców — zauwazył Zbigniew Konieczek
PKP Intercity eksploatują pierwsze dwie lokomotywy Griffin od marca 2018 r. kiedy spółka wydzierżawiła pojazdu od nowosądeckiego producenta.
Nowe lokomotywy będą wykorzystywane do obsługi połączeń w całej Polsce, m.in. na trasach:
- Przemyśl – Lublin – Warszawa – Bydgoszcz – Gdynia/Piła – Kołobrzeg/(Gorzów Wielkopolski)
- Suwałki – Białystok/Lublin – Warszawa – Poznań – Szczecin/Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra.