PLK powtórzą przetargi na remont linii na Śląsku

PLK powtórzą przetargi na remont linii na Śląsku

18 października 2018 | Autor: Łukasz Kuś
PODZIEL SIĘ

Z powodu przekroczenia kosztorysu w ofertach PKP PLK planują powtórzenie przetargów na remont dwóch ważnych linii kolejowych na Śląsku. Obecnie trwają prace projektowe przyszłej kolei do Portu Lotniczego Katowice.

Fot. MephiR

W czerwcu PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na modernizację tzw. północnej linii obwodowej GOP czyli szlaku Gliwice – Bytom, Chorzów Stary – Mysłowice oraz Dorota – Mysłowice Brzezinka, który wykorzystywany jest w ruchu towarowym. Inwestycję tę podzielono na dwa zadania: nr 1 obejmujące nr 132, 188, 147 oraz 180 oraz zadania 2 obejmujące wykonanie robót na liniach 161, 654, 655, 657, 658. Oferty złożone przez trzech wykonawców dwukrotnie przekroczyły kosztorys w związku z czym PLK anulowały przetarg na zadanie 2. 

Obecnie toczy się postępowanie przetargowe na wybór wykonawcy zadania częściowego nr 1. Zakończono już ocenę ofert.  –  Wybór wykonawcy zostanie  ogłoszony po uzyskaniu zgód korporacyjnych oraz decyzji o zapewnieniu finansowania – poinformowała Mirosław Siemieniec, rzecznik prasowy PKP PLK.

Natomiast postępowanie dla zadania częściowego nr 2 zostało unieważnione, ponieważ cena najkorzystniejszej oferty znacznie przekraczała kwotę, jaka była przeznaczona na realizację tego zadania. Po weryfikacji zakresu rzeczowo-finansowego zadania zostanie ogłoszony nowy przetarg.

To nie jedyna inwestycja kolejowa, która wymaga powtórzenia przetargu. PLK planują powtórzyć postępowanie w trybie „zaprojektuj i buduj” na rewitalizację linii 131 na odcinku Chorzów Batory — Nakło Śląskie. Szlak ten jest wykorzystywany w ruchu towarowym i pasażerskim i ma stanowić część planowanego połączenia kolejowego Katowic z lotniskiem Pyrzowice. Inwestycja ta obejmuje m.in. budowę przystanku Chorzów Uniwersytet.

By uruchomić połączenie do Pyrzowic potrzebna jest też odbudowa linii Zawiercie - Tarnowskie Góry. Obecnie prowadzone są w tym zakresie prace projektowe, a rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w 2019 r. Jest to jedna z większych inwestycji na Śląsku, której wartość wynosi ponad 741 mln zł (w tym kwota dofinansowania ze środków Unii Europejskiej z Funduszu Spójności to ponad 503 mln zł).

— Głównym założeniem  projektu jest odbudowa linii, elektryfikacja, budowa nowych przystanków, a także  przebudowa już istniejących oraz  modernizacja przejazdów kolejowo – drogowych. Zakres projektu obejmuje m.in. budowę nowych przystanków osobowych: Miasteczko Śląskie Centrum, Mierzęcice Łubne, Zawiercie Kądzielów oraz stacji MPL Pyrzowice, a także rezerwę terenu pod 2 nowe przystanki osobowe na terenie gminy Miasteczko Śląskie i Poręba — wyjaśnia Mirosław Siemieniec. 

Inwestycja obejmie elektryfikację ok. 45 km linii oraz budowę dwóch dwupoziomowych skrzyżowań z autostradą A1 i drogą wojewódzką DW 913 Będzin – Pyrzowice (droga dojazdowa do lotniska).