Zakupione maszyny to dwie wysokowydajne podbijarki torowe Dynamic Tamping Express 09- 3X i jedna rozjazdowa typu Unimat 09-4x4/4S Dynamic.
Nowe pojazdy służą regulacji położenie torów i rozjazdów. Efektem ich pracy jest możliwość przywrócenia ruchu z prędkością rozkładową zaraz po podbiciu toru, bez wprowadzania czasowych ograniczeń prędkości. Ponadto zastosowany w podbijarkach system dynamicznej stabilizacji toru umożliwia szybsze prowadzenie robót bez konieczności pracy dodatkowej maszyny.
PKP Polskie Linie Kolejowe przeznaczają 250 mln zł na zakup specjalistycznych pojazdów. Do tej pory zarządca infrastruktury kolejowej podpisał już umowy na zakup 46 maszyn za 230 mln zł.
W tym roku PLK podpisały umowę na zakup 36 wózków motorowych z oprzyrządowaniem. Nowe pojazdy są szybsze i silniejsze od używanych dotychczas. 6 nowych pojazdów wzmocniło już zespoły techniczne w Bydgoszczy, Łodzi, Wałbrzychu, Krakowie, Gdyni i Poznaniu. Następne 15 wózków zasili w przyszłym roku zakłady m.in. w Białymstoku i Rzeszowie.
PLK podpisały także umowę na zakup profilarki tłucznia. Dzięki inwestycji będzie możliwe szybkie wykonywanie prac związanych z profilowaniem podsypki w torze.
Projekt POIiŚ 5.2-10 pn. „Poprawa bezpieczeństwa ruchu kolejowego poprzez zakup specjalistycznego sprzętu technicznego” jest finansowany przez Unię Europejską ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Projekt zostanie zakończony w 2021 r.