Spółka zależna RMV, fahma, zamówiła w Alstomie największy na świecie tabor pociągów wodorowych

Spółka zależna RMV, fahma, zamówiła w Alstomie największy na świecie tabor pociągów wodorowych

23 maja 2019 | Źródło: Alstom
PODZIEL SIĘ

Spółka zależna RMV, fahma, ogłosiła przetarg na dostawę 27 pociągów wodorowych. Znamy już zwycięzcę – francuski producent Alstom dostarczy pojazdy typu Coradia iLint do czasu zmiany rozkładu w 2022 r. Poza pociągami zamówienie obejmuje też dostawy wodoru, konserwację i zapewnianie rezerw mocy przez kolejne 25 lat. Alstom oferuje dostawy wodoru we współpracy z Infraserv GmbH & Co. Höchst KG ze stacją tankowania zlokalizowaną na terenie parku przemysłowego Höchst.

  • Kontrakt wart około 500 mln euro
  • Udział Alstomu wynosi 360 mln euro
  • Pojazdy od 2022 r. zastąpią składy spalinowe na czterech regionalnych liniach kolejowych w regionie Taunusu
Fot. Alstom

Pierwszy na świecie pociąg pasażerski na wodór

Coradia iLint to pierwszy na świecie pociąg pasażerski wykorzystujący wodorowe ogniwa paliwowe, które wytwarzają energię elektryczną jako napęd. Jest on cichy jak pociąg podmiejski oraz lokalnie bezemisyjny, ponieważ uwalnia do środowiska jedynie parę i wodę w stanie ciekłym.

Ponadto ten rodzaj pojazdu charakteryzuje się szeregiem innowacji: czystą konwersją energetyczną, elastycznym magazynowaniem energii w akumulatorach oraz inteligentnym systemem zarządzania zasilaniem trakcji i dostępną energią wraz z odpowiednimi systemami wspomagania jazdy. Coradia iLint, pociąg zaprojektowany szczególnie z myślą o kursowaniu na liniach niezelektryfikowanych, umożliwia czystą i zrównoważoną pracę, jednocześnie zapewniając pasażerom wysoką wydajność i ekonomiczną jazdę.

160 miejsc w jednym pojeździe

Dwa pierwsze na świecie pociągi na wodór od września 2018 r. są już wykorzystywane do przewozów pasażerskich w sieci Elbe-Weser. Od 2021 r. Lokalny Urząd Transportu Publicznego w Dolnej Saksonii (niem. Landesnahverkehrsgesellschaft Niedersachsen – LNVG) będzie korzystać z 14 pociągów Coradia iLint na tej linii. RMV jest zatem drugim operatorem, który przyjął przyjazną środowisku wodorową technologię bezspalinową, wykorzystując pojazdy, które dostarczyła fahma.  

Wszystkie 27 nowych pociągów wodorowych będzie wyposażonych w kompleksowe systemy informacji pasażerskiej, takie jak monitory z informacjami podawanymi w czasie rzeczywistym. Ponadto będzie się w nich znajdowała przestrzeń na rowery, wózki inwalidzkie i dziecięce oraz będą oferowały bezpłatny dostęp do WiFi w trakcie podróży. W każdym pociągu będzie 160 miejsc siedzących, dzięki czemu wydajność linii podsieci Taunusu wzrośnie o nawet 40 procent, zwłaszcza w przypadku kursów pasażerskich w godzinach szczytu.

Nowe pociągi napędzane wodorowymi ogniwami paliwowymi zastąpią pociągi spalinowe obecnie kursujące na liniach: RB11 (Frankfurt-Höchst – Bad Soden), RB12 (Frankfurt – Königstein), RB15 (Frankfurt – Bad Homburg – Brandoberndorf) i RB16 (Friedrichsdorf – Friedberg).  Łączna wartość tego zamówienia dla Alstomu wynosi 500 milionów euro.

Bardzo się cieszymy, że bezemisyjne regionalne pociągi Coradia iLint będą niebawem kursowały w Hesji, dzięki czemu transport pasażerów w regionie Taunusu będzie przyjazny dla klimatu. Te nowe zamówienie, jak i poprzednie sukcesy Coradia iLint świadczą o tym, że Alstom już wyznacza nowe trendy w dziedzinie zrównoważonego transportu - oświadczył dr Jörg Nikutt, Dyrektor Zarządzający Alstomu na Niemcy i Austrię