Tam gdzie dociera kolej, tam jest cywilizacja. Konferencja „Europe China, sustainable connectivity”

Tam gdzie dociera kolej, tam jest cywilizacja. Konferencja „Europe China, sustainable connectivity”

19 listopada 2019 | Autor: Marcin Zieliński | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Dzisiaj ( 19.11.2019r ) w Hotelu Warszawa, w Warszawie miała miejsce międzynarodowa konferencja poświęcona tranzytowi towarów pomiędzy Chinami i Europą. Uczestnikami byli ULTC ERA oraz takie firmy jak PKP Cargo, DB Cargo Russia, Interrail AG Hellmann AG, Expleo, Koleje Kalingradzkie, CD Cargo. Wszyscy uczestnicy zgodnie podkreślali, że kolej jest podstawowym środkiem transportu w ramach łańcucha dostaw dla firm dużych i małych. Skrócenie czasu podróży koleją z Chin do granicy Unii Europejskiej do 5 dni to duży sukces przewoźników.

Źródło: UTLC

Statkiem taniej

To prawda, ale statek płynie nawet 45 dni. W przeliczeniu koszt 1 kilometra statkiem to ok 6 centów, a w przypadku pociągu to około 21 centów. Jednak pociąg oznacza elastyczność. Dlatego producenci samochodów: Porsche, Audi, Volvo wybierają kolej. Nie tylko dlatego, że są to produkty premium, gdzie łatwo przerzucić koszt transportu na końcowego nabywcę, ale również dlatego, że dostawa samochodów pociągiem przyspiesza obrót pieniądza, a we współczesnej gospodarce podstawą funkcjonowania przedsiębiorstwa jest rachunek przepływów pieniężnych. Szybszy obrót pieniądza to wyższa marża w oparciu o tę samą wielkość kapitału obrotowego.

Fot. Marcin Zieliński

Szybko czy na czas?

Na czas. Towar powinien dotrzeć wtedy kiedy ma dotrzeć. Ta zasada planowania just-in-time była wielokrotnie podkreślana. No bo przecież, temu służy regularny transport koleją. Pociąg jest przewidywalny.  A czy musi jechać szybko, powinien bo to służy wynikom przewoźnika i obniża cenę transportu, ale to towar ma być na czas. Mamy tu pozorną sprzeczność. Bo jeśli towar będzie na czas, to jakie ma znaczenie to z jaką prędkością jechał.

Źródło: UTLC

Obsługa łańcucha dostaw

Aby zbudować samochód klasy premium potrzeba części produkowanych w różnych fabrykach, w różnych krajach. A jeśli główny zakład produkujący samochody klasy premium będzie w Chinach, a silnik trzeba będzie przywieźć z Włoch, skrzynię biegów z Niemiec, układ wydechowy ze Skandynawii a elementy miedziane z Polski, to jaki środek transportu jest w stanie to wszystko obsłużyć? Kolej. Pan Alexey Grom, prezes ULTC powiedział, że świat dąży do tego aby w przypadku obsługi łańcucha dostaw pociągi wyjeżdżały nawet co pół godziny. Spróbujcie zarządzać takim łańcuchem dostaw przy  transporcie morskim? Pewnie częściowo jest to do zrobienia, ale kolej jest bardziej efektywna.

To obsługa łańcuchów dostaw jest najważniejszym wyzwaniem dla współczesnej kolei na szlaku z Chinami. Kolejnym wyzwaniem może być dostawa dóbr konsumpcyjnych, np. ubrań tak aby przyjechały do sklepów w środku sezonu a nie miesiąc później. Cena hurtowa ubrań jest bardzo niska, ale w ich przypadku pociąg zapewnia skale. One w tym samym czasie trafią do sklepów marki odzieżowej i sprzedadzą się z wysoką marżą.

 

Spółka akcyjna „United Transport and Logistics Company - Eurasian Rail Alliance” lub UTLC ERA jest dostawcą usług w zakresie transportu kontenerów na torach kolejowych o szerokości 1520 mm na trasach Chiny - Europa - Chiny. Firma została założona wspólnie przez Koleje Rosyjskie (RZhD), Koleje Białoruskie i Koleje Kazachstanu, z których każda posiada równe, 33,33% udziały. Główna siedziba firmy znajduje się w Moskwie, w Rosji.
UTLC ERA transportuje ponad 70 procent tranzytowych ładunków w regularnych pociągach kontenerowych koleją szerokotorową 1520 kursującą przez byłe ZSRR między Chinami a Europą. Czas potrzebny UTLC ERA na transport towarów z Chin do Europy na trasie o długości 5 430 kilometrów wynosi obecnie 5 i pół dnia.
UTLC ERA świadczy usługi transportu kontenerów między Europą a Chinami do wielu firm z Europy i Azji. Obecnie większość spedytorów pochodzi z Niemiec, Polski i Austrii. Ponadto wolumeny przewozów między Chinami a Słowacją, Włochami i Republiką Czeską odnotowały ostatnio znaczący wzrost.
 
W listopadzie 2018 roku UTLC ERA, współpracując z innymi firmami nad projektem rozwoju transportu multimodalnego przez porty Obwodu Kaliningradzkiego (Rosja), uruchomiła pilotażowe pociągi kontenerowe w kierunku Europy i Chin.
 
W 2018 r. UTLC ERA przewiozła 280 500 TEU (tj. znormalizowanych kontenerów) – to wzrost o 60% w porównaniu do 2017 r. W ciągu pierwszych sześciu miesięcy 2019 r. UTLC ERA przewiozła  135 189 TEU – to z kolei wzrost o 34% w porównaniu z analogicznym okresem w 2018 roku. Każdego dnia, aż do 15 pociągów kontenerowych ERA UTLC, rozpoczyna swoją podróż koleją szerokotorową 1520.
 
Partnerami UTLC ERA są DB Cargo Russia, Belintertrans-Germany GmbH, China Railway Container Transport Corp. Ltd., PKP Cargo (Polska), Forwardis (Francja), ZSSK Cargo i Europort.