Kontrole kolejek linowych przed sezonem narciarskim

Kontrole kolejek linowych przed sezonem narciarskim

31 grudnia 2019 | Źródło: UTK
PODZIEL SIĘ

Inspektorzy Urzędu Transportu Kolejowego przeprwadzali kontrole kolei linowych przed rozpoczynającym się sezonem. Te działania mają na celu monitorowanie czy elementy odpowiedzialne za bezpieczeństwo spełniają wymagania określone w przepisach. W ostatnim czasie skontrolowana została m.in. kolei linowa „Karkonosz Express” w Szklarskiej Porębie.

Fot. www.szklarskaporeba.pl

W 2019 r. inspektorzy UTK przeprowadzili kontrole 15 kolejek linowych. Spełnienie wymogów bezpieczeństwa było sprawdzane w znanych miejscach turystycznych takich jak Karpacz, Świeradów-Zdrój, czy Szczyrk oraz miastach mniej kojarzących się z narciarstwem takich jak Poznań. Skontrolowana w ostatnim czasie kolejka w Szklarskiej Porębie  jest koleją linową z  krzesełkami 6-osobowymi. Ma długość 2393 m i pokonuje ponad pięciuset metrową różnicę wzniesień. W ciągu godziny kolejka może przetransportować blisko 2 tysiące osób. Dostępna jest dla narciarzy wyłącznie w okresie zimowym.

Prezes Urzędu Transportu kontroluje koleje linowe w oparciu o postanowienia ustawy o systemie oceny zgodności i nadzoru rynku. Celem kontroli jest monitorowanie i kontrola podsystemów i elementów bezpieczeństwa, zaprojektowanych, wytworzonych, wprowadzonych do obrotu i oddanych do użytkowania zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/424 z dnia 9 marca 2016 r. w sprawie urządzeń kolei linowych i uchylenia dyrektywy 2000/9/WE.

 

"Karkonosz - Ekspress" jest najdłuższą tego typu koleją w Polsce. Jej długość to 2.393 m. Dolna stacja kolei powstała tuż obok istniejącej dolnej stacji kolei linowej "Szrenica I". Górna stacja zlokalizowana jest 300 m powyżej rozwidlenia nartostrad Lolobrygida i Śnieżynka. W ciągu godziny na górę wjeżdża prawie 2 tysiące osób.
To oznacza potrojenie dotychczasowej przepustowości z rejonu stacji dolnych obu kolei.
Wyciąg nie jest uzbrojony w plastikowe osłony. Ma to związek z wiejącymi w regionie silnymi wiatrami. Takie osłonny, zw łaszcza gdy są otwarte, działają jak żagiel, co mogłoby doprowadzić do zatrzymywania wyciągu. Tymczasem chodzi o to, aby pracował on nawet, gdy wiatr uniemożliwia wjazd istniejącą koleją linową "Szrenica II" ze stacji pośredniej.

Kolej Linowa "Karkonosz - Express"
- krzesła: 6 osobowe
- długość : 2.393 m
- różnica poziomów : 508,1 m
- zdolność przewozowa : 1985 osób / godz.
- usytuowanie stacji dolnej : 713,5 m n.p.m.
- usytuowanie stacji górnej : 1.221.6 m n.p.m.

( źródło: https://www.e-szklarska.com )