Kolej Białoruska w 2019 r. zwiększyła łączny ruch kontenerowy o 15%

Kolej Białoruska w 2019 r. zwiększyła łączny ruch kontenerowy o 15%

06 lutego 2020 | Źródło: Koleje Białoruskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W 2019 r. Kolej białoruska wdrożyła szereg środków mających na celu poprawę wydajności kompleksu towarowego. Za strategiczny i najbardziej obiecujący kierunek uznano,  transport kontenerów i ich dalszy rozwój.

Fot. Koleje Białoruskie

W 2019 r. białoruską magistralą zostało przetransportowanych kontenery o pojemności 732,9 tys. TEU, czyli 115% w stosunku do 2018 r. W tranzycie Białoruska Kolej przewiozła  ponad 500 tys. TEU czyli 108,7% w porównaniu z  2018 r.), w tym przewozy w relacji Chiny-Europa-Chiny, który w 2019 r. wyniósł 338,5 tys.TEU.

Białoruska Kolej w ramach 7-stronnej umowy między kolejami Chin, Niemiec, Kazachstanu, Mongolii, Polski i Rosji prowadziła roboty mające na w celu usprawnienie mechanizmu planowania pociągów kontenerowych, rozwoju infrastruktury i wsparcia informacyjnego. Ponadto systematyczne prace miały na celu stworzenie atrakcyjnych warunków dla zwiększenia podaży produktów zorientowanych na eksport do Chin. W 2019 r. Eksport białoruskich przedsiębiorstw w kontenerach wzrósł 1,3-krotnie, co stanowiło 97,6 tys. Kontenerów w TUE, z czego 1,5-krotny wzrost eksportu towarów w kierunku chińskim.

Fot. Koleje Białoruskie

Wśród głównych projektów BZD, realizowanych w 2019 r., było wysyłanie produktów mlecznych CJSC Meat and Dairy Company do Chin, transport produktów z drewna pociągami kontenerowymi do Chongqing (Chiny). Zorganizowano również nowy pociąg kontenerowy z produktami eksportowymi z przedsiębiorstw przemysłu leśnego w relacji Białoruś - Ukraina - Rumunia. Jedną z głównych zalet tego projektu jest przemyślana logistyka, której podstawą jest szybkość dostawy ładunku - 39 godzin. Do transportu produktów stosuje się pojemniki o zwiększonej pojemności - takie jak „Open Top”.

Obecnie obiecującym obszarem pracy jest rozwój wspólnych projektów z mieszkańcami białorusko-chińskiego parku przemysłowego „Wielki Kamień”.

Dla zwiększenia atrakcyjności przewozów kontenerów, Koleje Białoruskie rozwijają swoją infrastrukturę i zwiększają zdolność przeładunkową stacji na białorusko-polskich przejściach granicznych. W 2019 r. Infrastruktura zakończyła modernizację terminalu kontenerowego stacji Brześć Północ. Projekt jest jednym ze strategicznych w rozwoju infrastruktury terminali i otwiera nowe perspektywy.

Terminal Brześć Północ. Fot. Koleje Białoruskie

Ponadto Koleje Białoruskie aktywnie promowały swój potencjał tranzytowy, wykorzystując w tym celu inny format - wydarzeń. Tak więc w 2019 r. zorganizowano międzynarodową konferencję na temat: „Od Europy do Chin wzdłuż Nowego Jedwabnego Szlaku: logistyka kolejowa w tranzycie przez Białoruś” we Frankfurcie nad Menem (Niemcy), okrągłe stoły w Moskwie i Kaliningradzie, infrastruktura uczestniczyła w wielu międzynarodowych wystawach specjalistyczych.