FRACHT 2020. Rusłan Perun - Żadna kwarantanna nie musi być ograniczeniem dla pogłębienia współpracy

FRACHT 2020. Rusłan Perun - Żadna kwarantanna nie musi być ograniczeniem dla pogłębienia współpracy

26 sierpnia 2020 | Źródło: Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Bez względu na wysiłki rządów kluczowym elementem dla rozwoju Polski i Ukrainy są relacje biznesowe – powiedział Rusłan Perun, Radca Ambasady Ukrainy w Rzeczypospolitej Polskiej w mowie powitalnej skierowanej do uczestników VIII edycji Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2020. Wydarzenie miało miejsce w dniach 20-21 sierpnia w Hotelu Nadmorskim w Gdyni.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

„Ze względu na wielką ilość barier połączonych z COVID-19 - organizacja Forum jest naprawdę niesamowitym wysiłkiem. Dlatego chcę pogratulować organizatorom tego ważnego wydarzenia i podziękować przede wszystkim - Polsko-Ukraińskiej Izbie Gospodarczej” - dodał Radca Perun.

W dalszej części wystąpienia mówca wyraził przekonanie, że żadna kwarantanna nie musi być ograniczeniem dla handlu, rozwoju i pogłębienia współpracy, podkreślając przy tym wagę Forum poświęconego współpracy międzynarodowej w dziedzinie transportu intermodalnego w naszym regionie, gdzie Polska i Ukraina pełnią wiodącą role.

Dla potwierdzenia swoich tez Rusłan Perun podzielił się z zebranymi informacjami o wynikach branży logistycznej Ukrainy w I półroczu 2020 roku.

Polska pozostaje czwartym partnerem handlowym Ukrainy i drugim największym po Chinach rynkiem eksportowym dla ukraińskich towarów na świecie.

Pamiętając o zniżkowych tendencjach w światowej gospodarce w dobie COVID-19,  porty Ukrainy demonstrują wzrost przewozów i przeładunków. Koleje Ukraińskie mogą się pochwalić dwukrotnym wzrostem przewozów kontenerowych. Rośnie branża rolnicza i IT.

Ukraina dysponuje unikatowymi możliwościami logistycznymi i pozostaje ważnym alternatywnym kierunkiem dla transportu intermodalnego pomiędzy Europą a Azją. Historia a zwłaszcza ostatnie wydarzenia uczą, że nie można koncentrować się wyłącznie na jednym kierunku. Nieco krótszy i łatwiejszy korytarz Jedwabnego Szlaku między Unią Europejską a Chinami przez Rosję i Białoruś nie zawsze jest stabilny i politycznie przewidywalny.

W lipcu b.r. kolejny pociąg kontenerowy z Chin w ciągu 15 dni pokonał 9 tys. kilometrów i dotarł Ukrainy.

Wzrasta rola morskich portów ukraińskich generujących coraz większe przewozy kontenerowe. Wiarygodność tej tezy potwierdzają liczby:

  • z usług portów morskich Ukrainy skorzystało w lipcu 2020r. - 901 jednostek, od początku roku przez 7 miesięcy – 6 216 jednostek;
  • przeładunki ogółem za 6 miesięcy b.r. wyniosły 79,3 mln. ton
  • przeładunki kontenerów za 6 miesięcy b.r. wyniosły 521,0 tys. TEU
  • przeładunki według grup towarowych: zboża, ruda, węgiel, olej, paliwa.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Zdaniem mówcy Ukraińskie i Polskie przedsiębiorstwa mogą odnaleźć innowacyjne rozwiązania, nowe możliwości i atrakcyjne kierunki dla wspólnych inwestycji.

VIII edycję Forum Transportu Intermodalnego FRACHT 2020 współorganizowali – Międzynarodowe Stowarzyszenie Europa – Północ – Wschód (ENAIA) i Polsko Ukraińska Izba Gospodarcza.

Wydarzenie objęte było Patronatem Honorowym przez Ministra Infrastruktury, Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, Marszałków Województw Pomorskiego i Zachodniopomorskiego, Prezydenta Gdyni, Urząd Transportu Kolejowego i Urząd Komunikacji Elektronicznej.