9 października 2020 r. ze stacji Světec wyjechał pociąg złożony z 28 wagonów wysypowych prowadzony przez lokomotywę TRAXX 388.001. Ta nowoczesna maszyna z floty ČD Cargo została wykorzystana w pociągu, aby zwrócić uwagę na podpisanie umowy między ČD Cargo a Ministerstwem Przemysłu i Handlu o zwiększeniu efektywności energetycznej.
Tablice na bokach lokomotywy informowały o tym, że ČD Cargo zużywa energię elektryczną wyprodukowaną ze źródeł odnawialnych do transportu nie tylko dla tego pociągu. Potwierdził to prezes zarządu ŠKO-ENERGO Jaromír Vorl, wręczając zaświadczenie po przyjeździe pociągu na stację Všetaty, pan Ivan Bednárik, prezes zarządu ČD Cargo, podkreślając, że „ČD Cargo zaoferowała tę opcję jako pierwszy kolejowy przewoźnik towarowy w Republice Czeskiej”.
„W ramach swojej strategii ŠKO-ENERGO dąży do produkcji ciepła i energii elektrycznej, które będą neutralne pod względem emisji CO2, od drugiej połowy bieżącej dekady” - powiedział Jaromír Vorel, prezes ŠKO-ENERGO, który dodał: „Udział spalanej biomasy stopniowo rośnie. Dziś ten udział wynosi około 70% węgla vs. 30% biomasy. Uważam rozpoczęcie wdrażania transportu kolejowego w kierunku zielonej energii za jeden z kroków w kierunku stopniowej dekarbonizacji naszych działań ”.
"Tak zwany Zielony ładunek odbieram z pozycji przewoźnika w nieco sprzeczny sposób, bo w efekcie stopniowo będziemy tracić wolumeny węgla ”- powiedział Ivan Bednárik, prezes zarządu ČD Cargo. „Ale to także dla nas wielkie wyzwanie. Energia będzie nadal potrzebna i oczywiście przygotowujemy szereg projektów związanych z nowymi paliwami - zrębkami, odpadami itp. Od wielu lat wiozimy zrębki do ciepłowni w Pilźnie itp.”- dodał Ivan Bednárik. ENERGO będzie kontynuowane w przyszłym roku i oczywiście będziemy oferować je również innym klientom”.
Świadoma swojej społecznej odpowiedzialności, ČD Cargo zapewniła sobie zakup 160 MWh energii elektrycznej wyprodukowanej ze źródeł odnawialnych na IV kwartał 2020 roku. W ramach projektu pilotażowego ta energia elektryczna zostanie wykorzystana do zasilania pociągów wiozących węgiel brunatny dla odbiorców ŠKO-ENERGO. To około 35 pociągów w okresie od października do grudnia 2020 roku. Kupując 160 MWh zielonej energii, przewoźnik zaoszczędzi łącznie ponad 36 ton emisji CO2.
Foto: Michal Roh ml., Gabriel Fragner