Modernizacja najdalej na północy położonej linii kolejowej w Norwegii za 145 mln euro.

Modernizacja najdalej na północy położonej linii kolejowej w Norwegii za 145 mln euro.

07 grudnia 2020 | Źródło: Bane NOR
PODZIEL SIĘ

Bane NOR, operator norweskiej infrastruktury kolejowej, przeznaczy do 2022 r. 1,54 mld koron (145 milionów euro) na modernizację 729-kilometrowej linii Nordlandsbanen, która łączy Trondheim i Bodø na północy kraju i jest wykorzystywana do ruchu towarowego i pasażerskiego.Jest to najdalej na północy położona linia kolejowa przebiegająca wyłącznie przez terytorium Norwegii.

Fot. Bane NOR

Bane NOR, to norweska agencja rządowa odpowiedzialna za posiadanie, utrzymanie, eksploatację i rozwój norweskiej sieci kolejowej, w tym torów, stacji itp.

Agencja zorganizowana jako przedsiębiorstwo państwowe rozpoczęła działalność 1 stycznia 2017 r. Bane NOR i Norweska Dyrekcja Kolei zastąpiły poprzednią agencję Norweski Krajowy Zarząd Kolei.

Nordlandsbanen będzie pierwszą linią w Norwegii wyposażoną w europejski system sterowania ruchem kolejowym ETCS. Prawie jedna trzecia kwoty inwestycji do 2022 roku jest przeznaczona na budowę systemu ETCS - 450 mln koron. Całkowity koszt rozmieszczenia ETCS na magistrali wyniesie 570 mln koron.

Przepustowość modernizowanej magistrali zostanie zwiększona poprzez rozbudowę bocznic na trzech stacjach, w tym w Bodø (177 mln koron). Pozwoli to także na zwiększenie długości i ciężaru pociągów towarowych. Kolejne 150 mln koron zostanie przeznaczone na rozbudowę terminala cargo w Feuske. Na niektórych obszarach przez, które przebiega magistrala planowane jest wzmocnienie podtoża w celu zwiększenia jego odporności na osuwanie i powodzie (255 mln koron).

Fot. Stein-Hugo Steffensen, Bane NOR

- Jesteśmy w bardzo ekscytującym i ważnym trzyletnim okresie dla kolei na północy - mówi Thor Brækkan, dyrektor regionalny w Bane.

Do 2034 roku Bane NOR zamierza całkowicie zaktualizować oecnie funkcjonujące systemy zarządzania ruchem w krajowej sieci kolejowej i przejść na zarządzanie wszystkimi zewnętrznymi urządzeniami sygnalizacyjnymi z jednego centrum sterowania. Modernizacja magistrali wpłynie także na zwiększenie bezpieczeństwa i wzrost jakościowy oferty przewozów pasażerskich.