St. Petersburg będzie miał pierwsze w Rosji wyjątkowe tramwaje z aluminiową zabudową

St. Petersburg będzie miał pierwsze w Rosji wyjątkowe tramwaje z aluminiową zabudową

17 lutego 2021 | Źródło: PK Transport Systems / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rosyjski producent nowoczesnego miejskiego transportu elektrycznego PK Transport Systems (PK TS) podjął decyzję o dostarczeniu do Petersburga zamiast standardowych modeli Vityaz M, dwóch trójczłonowych, niskopodłogowych, innowacyjnych tramwajów 71-931 M Vityaz-Leningrad, których korpusy są wykonane z aluminium”.

Fot. PK Transport Systems

Innowacyjny model „Vityaz-Leningrad” oparty jest na dobrze znanym mieszkańcom Moskwy i Petersburga tramwaju „Vityaz M” i jest jego ulepszoną modyfikacją. Dzięki modernizacji wózka tramwajowego ruch wagonu stanie się jeszcze płynniejszy i cichszy. Zmodernizowano również wygląd zewnętrzny i ergonomię kabiny: linie świetlne LED, nowocześniejsze systemy klimatyzacji, kompleksy medialne do nadawania informacji o trasie, a także złącza USB do ładowania gadżetów mobilnych i dostęp do nowego typu Wi-Fi. Tramwaj będzie również wyposażony w nowoczesne systemy sterowania, monitoring wizyjny, czujniki położenia GLONASS / GPS, wygodne fotele ze stali nierdzewnej oraz szerokie drzwi z funkcją pamięci. Liczba miejsc siedzących: 70. Całkowita pojemność: 185 osób.

Aluminiowy korpus jest o 20% lżejszy od stalowego, co zmniejsza obciążenie szyn, a tym samym zwiększa żywotność torów. Aluminium nie traci swojej elastyczności i długo zachowuje swój kształt, w przeciwieństwie do stali, która szybciej się zużywa i może zmieniać kształt pod wpływem czynników naturalnych i fizycznych. Stopy aluminium odznaczają się wysoką odpornością na korozję, co pozwala na prawie dwukrotne wydłużenie ich żywotności (ponad 30 lat) oraz obniżenie kosztów napraw i konserwacji: podczas eksploatacji nie ma konieczności wymiany zespołów tramwajowych ze względu na zwiększoną wytrzymałość zmęczeniową spoin spawanych.

Z inicjatywy PK Transport Systems w tramwajach zainstalowano pasywny system bezpieczeństwa - własny system awaryjnego zderzenia, który ma na celu zmniejszenie ryzyka obrażeń pasażerów i innych uczestników ruchu drogowego, a także ochronę głównych części konstrukcji tramwaju w przypadku zderzenia. Zainstalowane elementy nadwozia pochłaniające energię i hydrodynamiczne elementy zderzeniowe na przednich i tylnych zderzakach tramwaju pochłoną energię kinetyczną. W Rosji ta technologia nie jest jeszcze stosowana w nadwoziach tramwajowych.

Tramwaj Vityaz-Leningrad otrzymał swoją nazwę jako wyraz szacunku dla wspaniałych tradycji budowy tramwajów w Petersburgu. To miasto przez długi czas było tramwajową stolicą świata z największym systemem tramwajowym, który został wpisany do Księgi Rekordów Guinnessa. To tutaj mieszkał i pracował pierwszy konstruktor tramwaju, Fedor Pirotsky, którego imieniem we wrześniu 2020 r. nazwano Newski Zakład Transportu Elektrycznego, będący częścią PC TS.

W ciągu ostatnich pięciu lat PK Transport Systems dostarczył do Sankt Petersburga 45 tramwajów: dziesięć 71-931 „Vityaz”, trzy 71-923 „Bogatyr” i trzydzieści dwa 71-931M „Vityaz-M”. Ponadto firma dostarczyła do miasta nad Newą 87 trolejbusów Admiral, których ostatnia linia montażowa została otwarta w Newskim Zakładzie Transportu Elektrycznego im F.A. Pirockiego we wrześniu 2020 roku.

Fot. PK Transport Systems