PKP S.A. podpisały umowę na modernizację budynku i otoczenia dworca kolejowego w Opalenicy

PKP S.A. podpisały umowę na modernizację budynku i otoczenia dworca kolejowego w Opalenicy

31 maja 2021 | Źródło: PKP SA
PODZIEL SIĘ

Inwestycja w Opalenicy jest częścią Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023, który w całej Polsce obejmie blisko 200 dworców kolejowych, z czego aż 13 w województwie wielkopolskim. Dzięki dofinansowaniu ze środków unijnych w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, dworzec przejdzie kompleksową przebudowę.

 

Wizualizacja dworca kolejowego w Opalenicy - widok od strony miasta. Źródło: PKP S.A.

Nieco inny wygląd zyska bryła budynku. Planuje się między innymi rozbiórkę ścian w poziomie parteru i zastąpienie ich szklanymi fasadami. Na nowo zostaną wykonane detale elewacji, poszycie dachowe nawiązujące wyglądem do historycznego oraz odtworzona symetria okien w elewacji północnej. W miejscu przybudówki po stronie zachodniej dworca powstanie wiata rowerowa z 56 miejscami postojowymi. Ściany przyszłej konstrukcji zostaną wykonane z betonu architektonicznego. Kształtem bryły będzie ona, w zamyśle architekta, nawiązywała do dawniej znajdującego w tym miejscu ceglanego budynku. Nowy wygląd zewnętrzny dworca w Opalenicy podkreśli nocna iluminacja kompleksu.

- Przebudowa dworca w Opalenicy to kolejna inwestycja, którą rozpoczynamy w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 w województwie wielkopolskim. Naszym celem jest to, żeby dworzec w tej miejscowości stał się funkcjonalny, komfortowy, dostępny dla wszystkich grup podróżnych oraz był bardziej przyjazny środowisku - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Przestrzeń obsługi dworca zostanie zaaranżowana w nowoczesny sposób, z dużym dostępem światła dziennego. Będzie się ono dostawać do wnętrza poprzez szklaną fasadę od strony miasta oraz wielkoformatowe okna wkomponowane w elewację od strony peronów. Wewnątrz podróżni znajdą przestronną poczekalnię z ławkami, gablotami na rozkłady jazdy, elektronicznymi tablicami odjazdów i przyjazdów pociągów oraz nowoczesnym systemem informacji głosowej. W jej pobliżu zlokalizowane będą pomieszczenia kasy biletowej oraz ogólnodostępne toalety i lokal o funkcji handlowo-usługowej. Na piętrze budynku przewidziano przestrzeń na wynajem.

Wizualizacja wnętrza dworca kolejowego w Opalenicy. Źródło: PKP S.A.

 

Przebudowa dworca Opalenica sprawi, że stanie się on bardziej dostępny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej oraz bezpieczny. Zostaną zlikwidowane bariery architektoniczne i wdrożonych szereg usprawnień, takich jak m.in. ścieżki prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille`a, tablice dotykowe z planem dworca i jego otoczenia. Ponadto pojawią się urządzenia wzmacniające sygnał w aparatach słuchowych przy kasach biletowych, a także toalety dla osób z niepełnosprawnościami. Na dworcu przewiduje się zastosowanie nowoczesnych systemów bezpieczeństwa: monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowych.

Przy okazji przebudowy dworzec stanie się bardziej przyjazny środowisku. Dzięki ociepleniu elewacji, zastosowaniu pomp ciepła i montażowi nowej stolarki okiennej, drzwiowej oraz fasad o niskim współczynniku przenikalności ciepła, budynek będzie bardziej efektywny energetycznie. W projekcie przewidziano również montaż energooszczędnego i w pełni zautomatyzowanego oświetlenia. Za optymalizację zużycia energii elektrycznej, cieplnej i wody na dworcu będzie odpowiadał system BMS (Building Management System), sterujący pracą wszystkich instalacji i urządzeń na dworcu.

W ramach inwestycji metamorfozę przejdzie bezpośrednie otoczenie dworca. Na nowo zostaną ułożone nawierzchnie wraz z wykonaniem ścieżek dla osób niewidomych i niedowidzących. W pobliżu dworca przewidziano montaż elementów małej architektury (ławki, kosze, oświetlenie) oraz uporządkowanie zieleni. 

Łączny koszt przebudowy dworca w Opalenicy to 8,7 mln złotych brutto. Planowany termin zakończenia inwestycji to druga połowa 2022 r. Projekt przebudowy obiektu przygotowała pracownia Demiurg z Poznania, a wykonawcą prac budowlanych jest AGROBEX  sp. z o.o. z Poznania.