Ukrzaliznycia i KVBZ podpisały umowę na dostawę 100 wagonów osobowych

Ukrzaliznycia i KVBZ podpisały umowę na dostawę 100 wagonów osobowych

25 czerwca 2021 | Źródło: KVBZ / Koleje Ukraińskie
PODZIEL SIĘ

25 czerwca 2021 r. Koleje Ukraińskie (Ukrzaliznycia) i Kriukivski Zakład Budowy Wagonów (KVBZ)  podpisały umowę na dostawę 100 wagonów osobowych. Po raz pierwszy w historii Ukrainy taka ilość wagonów zostanie zakupiona z budżetu państwa. Umowa przewiduje dostawę wagonów w latach 2021-2022.

Fot. KVBZ

Jest to drugi co do wielkości kontrakt z Kolejami Ukraińskimi na dostawę wagonów osobowych produkowanych przez KVBZ. Największa - 112 wagonów - została zawarta w marcu 2008 roku. Znaczący, trzeci co do wielkości, został podpisany w 2018 roku.

Pierwsza partia wagonów, co najmniej 20 sztuk, trafi do kolejarzy jeszcze w tym roku. „Wszystkie zakontraktowane wagony w ramach podpisanej umowy muszą zostać dostarczone przez producenta do końca przyszłego roku. Oznacza to, że wyjadą na trasę przed szczytem ruchu zimowego sezonu 2022-2023” - powiedział Iwan Yurik, szef Kolei Ukraińskich.

Fot. KVBZ

 

W ramach kontraktu KVSZ zbuduje i dostarczy Kolejom Ukraińskim 51 wagonów przedziałowych, 12 wagonów sypialnych, 20 wagonów przedziałowych przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych na wózku inwalidzkim, a także 17 wagonów przedziałowych do przewozu osób niepełnosprawnych na wózku inwalidzkim wraz z przedziałem kierownika pociągu. Będą to nowoczesne wagony zbudowane z uwzględnieniem życzeń pasażerów, w szczególności wyposażone w klimatyzację, toalety próżniowe, gniazdka elektryczne w każdym przedziale i energooszczędne oświetlenie.

Po raz pierwszy w historii niepodległej Ukrainy zakup wagonów dla Kolei Ukraińskich finansowany jest przez budżet państwa. 28 kwietnia br. Rada Ministrów zatwierdziła procedurę wykorzystania środków z budżetu państwa na odnowienie taboru Kolei Ukraińskich oraz modernizację infrastruktury kolejowej dla rozwoju ruchu pasażerskiego w latach 2021 - 2023 w wysokości ponad  40 mld UAH. Niedawno Komitet Antymonopolowy uznał, że przyznanie tych środków stanowi kwalifikowalną pomoc publiczną dla Kolei Ukraińskich.

Fot. KVBZ

 

W budżecie Ukrainy na rok 2021 przewidziano 3 miliardy hrywien na modernizację taboru do przewozów pasażerskich. Zakup wagonów odbywa się w trybie negocjacji. Zgodnie z wynikami postępowania osiągnięto kontraktową cenę wagonu, którą firma otrzyma w latach 2021-2022, indeksowaną jedynie o 6% (w podstawowej konfiguracji) do ceny z poprzedniego przetargu w 2018 roku. Po wyczerpujących negocjacjach producent znalazł możliwość jak największego zaspokojenia potrzeb Kolei Ukraińskich, biorąc pod uwagę m.in. ambitne plany państwa dotyczące dalszych inwestycji w modernizację taboru pasażerskiego.

 

PODZIEL SIĘ
Poprzedni artykuł Koreańskie tramwaje dla Warszawy przypłyneły do Gdyni - portu otwartego na każdy ładunek Koreańskie tramwaje dla Warszawy przypłyneły do Gdyni - portu otwartego na każdy ładunek
Następny artykuł Nie ma wakacji od bezpieczeństwa i rozwagi na przejazdach drogowo-kolejowych. Nie ma wakacji od bezpieczeństwa i rozwagi na przejazdach drogowo-kolejowych.