PKP PLK S.A. ogłosiły przetargi na budowę 4 podstacji trakcyjnych na trasie „Podłęże – Piekiełko”.

PKP PLK S.A. ogłosiły przetargi na budowę 4 podstacji trakcyjnych na trasie „Podłęże – Piekiełko”.

02 lipca 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Budowa połączenia „Podłęże – Piekiełko” zapewni lepszą komunikację kolejową w Małopolsce oraz na międzynarodowej trasie Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetargi na budowę 4 podstacji trakcyjnych. Inwestycja, to niezbędny krok do elektryfikacji linii Chabówka – Nowy Sącz na przygotowywanej trasie „Podłęże – Piekiełko”.

Podstacja trakcyjna Walki na linii nr 91 Kraków - Medyka. Fot. Jerzy Kohut / PKP PLK

PLK przygotowują połączenie kolejowe „Podłęże – Piekiełko”, które obejmuje modernizację i elektryfikację trasy Chabówka – Nowy Sącz oraz budowę nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Podstacje trakcyjne – niezbędne do elektryfikacji kolei, będą zbudowane na linii Chabówka – Nowy Sącz (nr 104).

Ogłoszono postępowania przetargowe na opracowanie dokumentacji projektowej i wybudowanie czterech podstacji trakcyjnych w miejscowościach: Przymłynie, Mszana Dolna, Pisarzowa oraz Limanowa na linii Chabówka – Nowy Sącz. Podstacja trakcyjna, to obiekt elektroenergetyczny, zasilany z zewnętrznego systemu, którego podstawowym zadaniem jest zasilanie kolejowej sieci trakcyjnej na określonym odcinku linii. Elektryfikacja zapewni możliwość wykorzystania pociągów elektrycznych i bardziej ekologiczny transport. Zwiększy się atrakcyjność połączeń kolejowych w Małopolsce, na trasach krajowych i międzynarodowych.

PLK kontynuują prace w zakresie I etapu inwestycji „Podłęże – Piekiełko”. Opracowywana jest dokumentacja projektowa modernizacji linii kolejowej Chabówka – Nowy Sącz oraz budowy nowej trasy. To „Podłęże – Piekiełko”. Dla linii Chabówka – Nowy Sącz sporządzono dokumentację z prac geologicznych i geotechnicznych. Przygotowano projekty budowlane dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte, Rabka Zaryte – Mszana Dolna – posterunek odgałęźny Fornale oraz bocznica Klęczany – Nowy Sącz. Opracowywane są projekty wykonawcze dla odcinków Chabówka – Rabka Zaryte i bocznica Klęczany – Nowy Sącz.

Nowe połączenie – określane jako „Podłęże – Piekiełko”, składa się z modernizowanej 75-km linii między Chabówką a Nowym Sączem oraz nowej 58-km trasy Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark/ Mszana Dolna.

Realizacja przedsięwzięcia oznacza lepsze połączenia regionów południowej Małopolski (Tatry, Beskidy, Gorce) z Krakowem i innymi dużymi aglomeracjami. Sprawniejsze, wygodniejsze i szybsze będą dojazdy koleją do miejscowości turystycznych. Mieszkańcy miejscowości wzdłuż nowej linii zyskają dostęp do wygodnej komunikacji. Zwiększy się ranga przemysłowo-gospodarcza Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala.

Według analiz studyjnych, realizacja projektu umożliwi wygodne i bezpieczne podróżowanie na trasie Kraków – Zakopane, w czasie krótszym niż 2 godziny, a na odcinku Kraków Główny - Nowy Sącz, poniżej 1 godziny. Inwestycja znacząco wpłynie także na transport towarów koleją.

Rozbudowana sieć kolejowa stworzy korzystne warunki dla przewozów międzynarodowych między południem a północą Europy na osi Bałtyk – Bałkany – Morze Czarne i odciąży mocno eksploatowane linie towarowe Górnego Śląska. Inwestycja wypełni także lukę w sieci komplementarnej TEN-T (Transeuropejskiej Sieci Transportowej).