Stutonowe lokomotywy przetestowały nowe wiadukty i mosty na CMK

Stutonowe lokomotywy przetestowały nowe wiadukty i mosty na CMK

02 lipca 2021 | Źródło: PKP PLK
PODZIEL SIĘ

Ciężkie lokomotywy sprawdziły nowe mosty i wiadukty na szlaku Opoczno Południe - Pilichowice (łódzkie) na Centralnej Magistrali Kolejowej. Próby obciążeniowe poprzedziły wznowienie ruchu po nowym torze. W Zachorzowie Kolonii i Radwanie kierowcy korzystają z nowych wiaduktów drogowych. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. za ponad 100 mln zł ze środków budżetowych przygotowują CMK do prędkości 250 km/h.

Próby obciążeniowe. Fot. Marcin Tul / PKP PLK

Na Centralnej Magistrali Kolejowej na jednym z dwóch torów szlaku Opoczno Południe - Pilichowice kończy się pierwszy etap modernizacji mostów i wiaduktów. W pierwszej połowie lipca planowane jest przywrócenie ruchu. Specjalne maszyny – zgrzewarka i podbijarka przygotowały tor do przejazdu pociągów. Obiekty przeszły próby obciążeniowe, do których wykorzystano lokomotywę o wadze 114 ton. Specjalistyczny sprzęt sprawdził parametry konstrukcji i ich zgodność z wymogami.

Po włączeniu do ruchu nowych obiektów, wykonawca rozpocznie prace na sąsiednim torze. Modernizacja obejmuje 4 wiadukty kolejowe w Budkowie, Stawowicach i Solcu, 2 mosty nad rzeką Opocznianką i 15 przepustów. Podczas prac zapewnione jest rozkładowe kursowanie pociągów jednym z dwóch torów.

Jezdnia na wiadukcie w Zachorzowie-Kolonii.Fot. Joanna Brodaczewska / PKP PLK

Dzięki bezkolizyjnym skrzyżowaniom pociągi bezpieczniej będą kursować z wyższą prędkością – wyeliminowano możliwość kolizji. Obiekty zwiększyły również bezpieczeństwo w ruchu drogowym. W Zachorzowie Kolonii i Radwanie (łódzkie) kierowcy jadą nad torami. Na wiaduktach są dwa pasy jezdni o szerokości 3 m i ścieżka pieszo-rowerowa. Bezkolizyjne skrzyżowania zastąpiły przejazdy w poziomie szyn.

Inwestycje o łącznej wartości ponad 102 mln zł są realizowane w ramach większego projektu pn.: „Modernizacja linii kolejowej nr 4 – Centralna Magistrala Kolejowa etap II”. Finansowanie inwestycji zapewnione jest ze środków krajowych.

Podbijarka torowa na moście kolejowym na CMK. Fot. Paweł Chamera / PKP PLK

Na koniec 2023 r., po wykonaniu niezbędnych prac oraz uruchomieniu systemu ERTMS/GSM-R oraz systemu ETCS poziomu 2, na linii CMK planowany jest przejazd pociągów z prędkością do 250 km/h. CMK zapewnia połączenia między Warszawą, Krakowem, Katowicami i Wrocławiem. Jest ważna również w ruchu regionalnym dla mieszkańców województw: świętokrzyskiego, łódzkiego i mazowieckiego.