TRAKO 2021: PESA Bydgoszcz zaprezentowała lokomotywę manewrową napędzaną wodorem.

TRAKO 2021: PESA Bydgoszcz zaprezentowała lokomotywę manewrową napędzaną wodorem.

21 września 2021 | Źródło: Pesa Bydgoszcz SA
PODZIEL SIĘ

Pokaz SM42-6Dn, czyli pierwszej polskiej lokomotywy wodorowej PESA był chyba najbardziej oczekiwaną premierą Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO 2021, a potwierdziły to tłumy gości, którzy wypełnili targowe tory ekspozycyjne. O tym wydarzeniu wspomniał również Premier Mateusz Morawiecki w liście skierowanym do uczestników targów.

Wielka niewiadoma. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

PESA już dwa lata temu uczyniła niskoemisyjny transport szynowy bazowym założeniem swojej strategii produktowej. Nowa platforma pojazdów pasażerskich Pesa Regio160 została zaprojektowana m.in. w oparciu o napędy elektryczne zasilane z sieci trakcyjnej lub prądem z baterii bądź ogniw wodorowych. 

Koniec tajemnicy. Lokomotywa manewrowa SM42 6Dn napędzana wodorem PESA Bydgoszcz.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

W 2019 roku powołaliśmy specjalny zespół badawczo-rozwojowy, którego celem jest budowa prototypów lokomotywy manewrowej i pasażerskiego zespołu trakcyjnego z napędami wykorzystującymi ogniwa paliwowe zasilane wodorem. Współpracujemy przy realizacji tych projektów ze strategicznymi partnerami - PKN Orlen i PKP SA, by razem podejmować działania przyspieszające wdrożenie na polskiej kolei transportu szynowego napędzanego wodorem - powiedział Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz SA. 

Lokomotywa SM42 6Dn jest manewrową lokomotywą 4-osiową z silnikami trakcyjnymi o mocy 4x180kW.  Została wyposażona w  innowacyjne źródło zasilania, którym jest zero emisyjny napęd wodorowy. Za wytwarzanie energii odpowiedzialne są dwa ogniwa wodorowe wyprodukowane przez firmę Ballard. Ogniwo o mocy 85 kW jest układem wytwarzającym napięcie elektryczne w reakcji chemicznej wodoru z tlenem z powietrza atmosferycznego. Wodór pobierany jest ze zbiorników o łącznej pojemności 175kg. Jedno tankowanie pozwala na dobową pracę manewrową lokomotywy. 

 

Lokomotywa manewrowa SM42 6Dn napędzana wodorem PESA Bydgoszcz.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Lokomotywa została również wyposażona w system jazdy autonomicznej, umożliwiający maszyniście jednosobowe sterowanie radiowe pojazdem w czasie ustawiania składów oraz system rozpoznawania przeszkód /antykolizyjny/. 

Prezentowana na TRAKO lokomotywa to prototyp, którego produkcja właśnie się zakończyła. Jego koncepcja i projekt to dzieło bydgoskich konstruktorów, a przy jego realizacji spółka współpracowała z wieloma uznanymi, krajowymi i zagranicznymi partnerami technologicznymi. Były wśród nich takie firmy jak ABB, Ballard, Worthington, Luccini, Rawag, TSA czy CADD.

- Ten projekt to jak podróż w nieznane dla całego naszego kilkudziesięcioosobowego zespołu. Prototyp jest gotowy, cieszę się, że mogliśmy pokazać go na Trako, a po targach kolejny etap, czyli testy i badania, chcemy, żeby lokomotywa w przyszłym roku mogła wejść do eksploatacji w rafinerii w Płocku - zapowiedział Lech Lipiński, szef projektów pojazdów wodorowych PESA Bydgoszcz. 

 

Lokomotywa manewrowa SM42 6Dn napędzana wodorem PESA Bydgoszcz.
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

SM42-6Dn po modernizacji zyskała nie tylko innowacyjny napęd, ale również nowoczesny wygląd. Minimalistyczna stylistyka bryły pojazdu nawiązuje do aktualnych trendów. Najważniejsza zmiana to przeniesienie do części środkowej kabiny maszynisty, która jest dwukierunkowa, posiada część socjalną i system klimatyzacji. Ze względu na powiększoną część techniczną zlikwidowano pomosty boczne, a wejście przeniesiono na bok kabiny. Dzieło designerów PESA docenili jurorzy tegorocznego konkursu Dobry Wzór organizowanego przez Instytut Wzornictwa Przemysłowego - lokomotywa wodorowa znalazła się wśród jego finalistów.

PESA w ramach rozwoju platformy Regio160 pracuje nad projektami kolejnych niskoemisyjnych pojazdów. Są wśród nich elektryczne zespoły trakcyjne, które mają być przygotowane do zasilania z sieci trakcyjnej, baterii lub paliwowych ogniw wodorowych. Pierwszy pasażerski pojazd PESA napędzany wodorem ma wyjechać na tory na przełomie 2025/26 roku. 

Spółka w ramach projektu pojazdów wodorowych nawiązała strategiczną współpracę z PKN Orlen i PKP SA, a wkrótce podpisze porozumienia z kolejnymi partnerami, którzy chcą współpracowac z PESA w ramach wdrażania technologii wodorowych w transporcie szynowym.