ÖBB zaprezentowało zmodernizowany, komfortowy wagon kuszetkowy dla pociągów Nightjet

ÖBB zaprezentowało zmodernizowany, komfortowy wagon kuszetkowy dla pociągów Nightjet

07 października 2021 | Źródło: ÖBB / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

ÖBB rozpoczęło program modernizacji istniejącej floty pociągów nocnych. Łącznie 22 wagony z miejscami do siedzenia z istniejącej floty zostaną zmodernizowane przez służby techniczne ÖBB do nowych wielofunkcyjnych wagonów kuszetkowych dla ÖBB Nightjet. Jako nowe "komfortowe wagony kuszetkowe" zostaną one indywidualnie zintegrowane z istniejącymi pociągami Nightjet, tak aby w przyszłości zmodernizowane wagony i przedziały bez barier były dostępne na jak największej liczbie tras. Pierwsze zmodernizowane komfortowe kuszetki będą eksploatowane na trasie Wiedeń - Bregenz od grudniowej zmiany rozkładu jazdy.

Fot. ÖBB/Marek Knopp

Większy komfort i lepsze usługi

W zmodernizowanych, wielofunkcyjnych wagonach kuszetkowych ÖBB stawia na nowe, nowoczesne materiały i wzoruje się na wnętrzu nowej generacji Nightjet, który po raz pierwszy zostanie wprowadzony do eksploatacji w 2023 roku. W zmodernizowanym wagonie kuszetkowym znajdują się 4-osobowe przedziały z łóżkami stałymi, których wyposażenie znacznie podnosi komfort snu i podróży, szczególnie dla rodzin. Wielofunkcyjne wagony kuszetkowe posiadają miejsce na wózki dziecięce oraz trzy miejsca na rowery, co oznacza, że w przyszłości transport rowerowy będzie możliwy na prawie wszystkich liniach Nightjet. W przyszłości pasażerowie w zmodernizowanych wagonach będą mogli korzystać z bezpłatnej sieci WLAN oraz innych innowacji technicznych, takich jak możliwość ładowania poprzez gniazdo USB/wtyczkę w każdej kuszetce lub wyświetlacz operacyjny z różnymi funkcjami komfortowymi, takimi jak sterowanie oświetleniem lub wezwanie serwisu. Ponadto nowe wagony wyposażone są w elektroniczny system dostępu wykorzystujący karty NFC oraz monitoring wideo, co dodatkowo zwiększa poczucie bezpieczeństwa.

 

Fot. ÖBB / David Payr

 

Dzięki zmodernizowanym wagonom ÖBB podnosi komfort osób o ograniczonej mobilności na nowy poziom. Każdy wagon wielofunkcyjny wyposażony jest w nowoczesny przedział bezbarierowy z 2 łóżkami i toaletą bezbarierową.

Zmodernizowane wielofunkcyjne kuszetki będą stopniowo włączane do istniejącej floty Nightjet. Od zmiany rozkładu jazdy 2021/22 (12.12.2021) pierwsze wagony wejdą do eksploatacji na trasie Wiedeń - Bregenz. Do lata 2022 r. wszystkie 22 wagony zostaną ukończone i będą eksploatowane na wybranych trasach w Austrii, Niemczech, Szwajcarii i Holandii. Nowe wagony można obecnie rezerwować w sklepie biletowym ÖBB jako "prywatny przedział kuszetka komfort".

 

Fot. ÖBB / David Payr

 

Pierwszy w pełni zmodernizowany wielofunkcyjny wagon kuszetkowy został zaprezentowany przez prezesa ÖBB Andreasa Matthä oraz minister ochrony klimatu Leonore Gewessler w hali fabrycznej ÖBB Technische Services.

"Przyszłością połączeń krótko- i średniodystansowych w Europie jest pociąg nocny. Wsiąść wieczorem do pociągu w Wiedniu i obudzić się rano w środku europejskiej stolicy to dobry dla klimatu i komfortowy sposób podróżowania. Podróżowanie nocnym pociągiem chroni nasze środowisko podczas snu i jest 51 razy bardziej przyjazne dla klimatu niż podróż samolotem. W zmodernizowanych wagonach można nawet wygodnie zabrać ze sobą rower na następną podróż" - mówi minister ochrony klimatu Leonore Gewessler.

 

Andreas Matthä, prezes ÖBB i Leonore Gewessler, minister ochrony klimatu
prezentuja pierwszy w pełni zmodernizowany, wielofunkcyjny wagon kuszetkowy Nighjet.
Fot. ÖBB/Marek Knopp

 

"Podróżowanie nocnym pociągiem staje się coraz bardziej entuzjastyczne i popularne w całej Europie. Ważne jest nie tylko dodawanie nowych miejsc docelowych do naszej ogólnoeuropejskiej sieci pociągów nocnych, ale także oferowanie nowoczesnych i komfortowych pociągów nocnych. Dzięki programowi modernizacji Nightjet przekształciliśmy konwencjonalne wagony z miejscami siedzącymi w nowoczesne wielofunkcyjne wagony z kuszetkami, każdy z nich w fazie przebudowy trwającej około czterech miesięcy, zwiększając w ten sposób komfort snu i prywatność naszych pasażerów," - podkreśla prezes ÖBB Andreas Matthä.