Na stacji Nowy Belgrad zaprezentowany został pierwszy w Serbii dwupokładowy pociąg KISS 200

Na stacji Nowy Belgrad zaprezentowany został pierwszy w Serbii dwupokładowy pociąg KISS 200

31 października 2021 | Źródło: Koleje Serbskie / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W obecności prezydenta kraju Aleksandara Vučicia na koleje serbskie wjechał pierwszy w tym kraju, najnowocześniejszy pociąg dużych prędkości. To elektryczny zespół trakcyjny firmy „Stadler Bushnang AG” KISS200 pozwalający rozwijać prędkość do 200 kilometrów na godzinę, który po raz pierwszy został zaprezentowany na stacji kolejowej Nowy Belgrad, skąd wyruszył w promocyjny przejazd do Centrum Belgradu z prezydentem Serbii, gośćmi i dziennikarzami na pokładzie. Jest to pierwszy pociąg, który może jechać z prędkością 200 km/h i pierwszy dwupokładowy, czyli pierwszy z trzech zakupionych dla kolei serbskich, od szwajcarskiego producenta.

Fot. Koleje Serbskie

Przemawiając na dworcu kolejowym w Belgradzie, prezydent Aleksandar Vučic powiedział, że nowe, nowoczesne pociągi, które będą jeździły z prędkością 200 kilometrów na godzinę po nowych serbskich liniach kolejowych, z których jeden będzie eksploatowany komercyjnie z Belgradu do Nowego Sadu już od około 1 marca, oznaczają nowe czas i nową Serbię oraz coś, do czego powoli serbowie powinni zacząć się przyzwyczajać, że ich kraj zaczyna odnosić sukcesy.

 

Przemawia prezydent Aleksandar Vučic.  Fot. Koleje Serbskie

 

- Victor Hugo powiedział, że marzenia tworzą przyszłość. Od dziesięcioleci niszczymy nasze własne zasoby, nasze linie kolejowe zniknęły, nie utrzymywaliśmy ich, nie mówiąc już o ich odnowieniu. Nasze pociągi były stare i staromodne, byśmy szczęśliwi, gdy przejeżdżalibyśmy z prędkością 26 km na godzinę - powiedział prezydent Vučić i kontynuował - Dziś wręcz przeciwnie, Serbia może pochwalić się zakupem trzech tak fantastycznych składów pociągów o wartości prawie 52 mln euro, którymi już niedługo będziemy mogli jeździć na najnowocześniejszych liniach kolejowych.

 

Dwupokładowy elektryczny zespół trakcyjny KISS 200 Stadlera w malaturze Kolei Serbskich.
Fot. Koleje Serbskie

 

Prezydent zapowiada, że ​​testy kolei Belgrad-Stara Pazova rozpoczną się około 15 listopada, a testy kolei Stara Pazova-Nowy Sad rozpoczną się około Bożego Narodzenia 2022 r. i spodziewa się, że dziś promowany pociąg dużych prędkości w użytku komercyjnym pojawi się około 1 marca następnego roku.

Vučić zwrócił uwagę, że Serbia jako jedyna w regionie ma takie pociągi i że mają je tylko USA, Szwajcaria i Szwecja. - Widzieliście, że pociągi są nowoczesne, luksusowo wyposażone, na górze, z miejscem na rowery, bagaże, ekspresy do kawy, soki  - powiedział prezydent, zauważając, że aby dojechać do Budapesztu potrzeba dwóch godzin i 45 minut.

 

Wnetrze kabiny maszynisty, KISS 200. Fot. Koleje Serbskie

 

Ambasador Szwajcarii w Serbii Urs Schmid stwierdził, że dostawa pierwszego szybkiego pociągu szwajcarskiej firmy Stadler oznacza początek nowej ery w transporcie publicznym w Serbii i wydarzenie, które łączy serię udanych szwajcarsko-serbskich historie. Stwierdził, że Szwajcaria i Serbia obchodzą w tym roku trzydzieści lat współpracy: – To, co zaczęło się od pomocy humanitarnej w bardzo trudnych czasach w 1991 roku, z biegiem lat przekształciło się w wszechstronną współpracę dwustronną. Poprzez liczne projekty wspieramy wysiłki rządu Serbii na rzecz wprowadzania innowacji i modernizacji. - powiedział ambasador, dodając, że jest przekonany, że istnieje duży potencjał pogłębienia wzajemnej współpracy, zwłaszcza w zakresie transportu publicznego.

Dwupokładowy elektryczny zespół trakcyjny KISS 200 Stadlera w malaturze Kolei Serbskich.
Fot. Koleje Serbskie

 

Przedstawiciel firmy „Stadler”, Peter Schuler, powiedział, że są bardzo dumni z dostaw pociągów w Serbii. - Sprzedaliśmy ponad 500 takich pociągów w dwunastu krajach. Ten pociąg jest bardzo innowacyjny, prędkość maksymalna to 200 km/h i ma wiele specjalnych udogodnień dla pasażerów – powiedział Schuler i zaznaczył, że jego zdaniem został pobity rekord świata, jeśli chodzi o czas dostarczenia pierwszego pociągiem do Serbii, ponieważ umowa została podpisana w kwietniu br.

- Pozostałe dwa zakupione przez firmę Stadler pociągi dla kolei dużych prędkości powinny zostać dostarczone do końca 2021 r. - powiedział Schuler. Pierwszy nowy szybki pociąg szwajcarskiej firmy przybył do Serbii 27 października 2021 r.

Wnętrze dwupokładowego, elektrycznego zespołu trakcyjnego KISS 200 Stadlera.
Fot. Koleje Serbskie
Wnętrze dwupokładowego, elektrycznego zespołu trakcyjnego KISS 200 Stadlera.
Fot. Koleje Serbskie
Wnętrze dwupokładowego, elektrycznego zespołu trakcyjnego KISS 200 Stadlera.
Fot. Koleje Serbskie

Pociąg jest zakwalifikowany do ETCS (European Train Management System) - formy sygnalizacji używanej przez wiele krajów europejskich, które mogą obsługiwać pociągi z centrum.W Serbii pociąg zaznacza, że ​​Serbia najpierw otrzyma pociąg dostosowany do tego systemu.

W przekazaniu pociągu dużych prędkości na stacji kolejowej Nowy Belgrad uczestniczyli także Minister Budownictwa, Transportu i Infrastruktury Tomislav Momirovic, burmistrz Belgradu Zoran Radojicic, zastępca burmistrza Goran Vesic, przedstawiciele Stadler Bushnang AG oraz Ambasady Szwajcarii w Belgradzie , Dyrektor Generalny Infrastruktury Koleje Serbskie ”Nebojsa Shurlan, a także dyrektorzy generalni innych spółek kolejowych.

Wnętrze dwupokładowego, elektrycznego zespołu trakcyjnego KISS 200 Stadlera.
Fot. Koleje Serbskie
Drzwi wejściowe do przedziałów dla matek z wózkami i osób o niepełnej sprawności na wożkach inwalidzkich.
Fot. Koleje Serbskie.

 

Umowa z firmą „Stadler” na zakup pociągów dużych prędkości została podpisana w kwietniu br. Jedynym oferentem, który złożył ofertę w przetargu na zakup pociągów był renomowany szwajcarski producent Stadler, którego cena oferty wyniosła 62,2 mln euro (62 197 200 euro z VAT). To trzy nowoczesne, dwukondygnacyjne elektryczne zespoły trakcyjne, o wyjątkowym komforcie. Pociąg dysponuje łącznie 316 miejscami, w tym miejscami dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. To bardzo wygodny pociąg o nowoczesnym designie, który jest prawdziwym cudem techniki i bezpieczeństwa.

 

Wnętrze dwupokładowego, elektrycznego zespołu trakcyjnego KISS 200 Stadlera.
Fot. Koleje Serbskie