Pociągo-tramwaj między Szegedem a Hódmezővásárhely na Węgrzech ruszy w listopadzie

Pociągo-tramwaj między Szegedem a Hódmezővásárhely na Węgrzech ruszy w listopadzie

05 listopada 2021 | Źródło: https://iho.hu / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Pociągo-tramwaj pomiędzy Szegedem a Hódmezővásárhely na Węgrzech ma ruszyć 29 listopada, o czym poinformował  na wczorajszej (04.11.2021r.), transmitowanej on line konferencji prasowej János Lázár, w latach 2002 - 2012 burmistrz Hódmezővásárhely, obecnie poseł do Parlamentu, który nadzoruje projekt jako komisarz rządowy. Według Jánosa Lázára społeczne skutki uruchomienia linii kolejowo-tramwajowej łączącej oba miasta można porównać jedynie z otwarciem przed 150 laty linii kolejowej Békéscsaba-Szeged.

Fot. https://iho.hu

Pierwszy pociągo-tramwaj odjeżdzie z Hódmezővásárhely o godz. 3.31, a z Szegedu o godz. 4.38 w dniu 29 listopada. W okresie rozruchu, do 31 grudnia br., pociągi będą kursowały co godzinę.

W kolejnej fazie, trwającej do połowy marca, pociągi będą kursować co 20 minut w godzinach szczytu - od 6.00 do 8.00 i po południu - a następnie co pół godziny. Ostateczny rozkład jazdy zostanie opracowany na podstawie zebranych w tym okresie doświadczeń technicznych i doświadczeń pasażerów i wejdzie w życie 15 marca.
Planowane jest skrócenie czasu oczekiwania na kolejny pojazd w godzinach szczytu do 10 minut . Pociągo-tramwaj  będzie kursował pomiędzy oboma miastami również nocą w czwartki, piątki i soboty.

János Lázár podkreślił, że inwestycja warta 80 mld forintów zakończy się sukcesem, jeśli będzie konkurencyjna w stosunku do innych środków transportu, a pasażerowie będą mogli taniej i szybciej dostać się z jednego miasta do drugiego. Obecnie podróż między centrami obu miejscowości autobusem lub pociągiem, z przystankiem w Szegedzie zajmuje 50-55 minut. W okresie uruchomienia tramwaj będzie potrzebował 40 minut, aby pokonać odległość między placem Kossutha w Hódmezővásárhely a placem Széchenyi w Szegedzie. Od połowy stycznia czas przejazdu zostanie skrócony o trzy do czterech minut, a od połowy marca ma nie przekraczać 35 minut.

 

Próbna jazda pojazdu na odcinku tramwajowym w Szegedzie. Fot. Mihály Nagy.

 

Pasażerowie do 15 kwietnia 2022 roku będą mogli korzystać z tramwajo-pociągów za darmo. Od tego momentu opłata za przejazd między tymi dwoma miastami będzie wynosić 465 forintów (około 6 PLN), a opłata za przejazd w obrębie Hódmezővásárhely - 250 forintów (około 3,20 PLN).

Operator usług MÁV złożył gminie Szeged ofertę stworzenia biletu okresowego na jedną linię, z którego można korzystać w obu miastach i w tramwajach, w cenie od 15 do 20 tys. forintów miesięcznie (od 190 do 250 PLN), a także pracuje nad stworzeniem puli taryfowej zarówno dla usług MÁV (kolej), jak i Volán (autobus).

Pociągo-tramwaj Hódmezővásárhely-Szeged będzie kursował jako tramwaj w dwóch miastach Csongrád-Czanád oraz jako pociąg między tymi miastami. Obecnie dostępne są dwa pojazdy, które mogą jeździć po całej linii. Ich liczba niebawem wzrośnie, stąd też od stycznia pojazdy będą mogły kursować co 20 minut w godzinach szczytu, a od lata co 10-15 minut. Głównym powodem są opóźnienia w produkcji i dostawie zamówionych pojazdów ze strony producenta, spowodowane  pandemią Covid19, a także drobne problemy z już dostarczonymi pojazdami.

 

Jazda po torze kolejowym (trakcja spalinowa). Fot. Mihály Nagy.

Przypominamy główne parametry techniczne hybrydowych pojazdów tramwajowo-kolejowych Szeged-Hódmezővásárhely należących do rodziny pojazdów CityLink produkowanych przez Stadler Rail Valencia S.A.U.:

  • Długość pojazdu: 37,2 m
  • Maksymalna szerokość: 2650 mm
  • Maksymalna wysokość (z opuszczonym pantografem): 3943 mm
  • Masa własna pojazdu: 69,7 tony 92 miejsca (z 16 składanymi siedzeniami) 216 pasażerów (4 osoby / m²)
  • W 2 wielofunkcyjnych przedziałach pasażerskich pojazdu znajdują się miejsca dla 4 pasażerów na wózkach inwalidzkich i miejsca do przewożenia 8 rowerów
  • 4-4 (w sumie 8 sztuk) podwójnych drzwi wahadłowo-przesuwnych na stronie, w układzie symetrycznym.
  • Posiada 1 platformę ruchomą dla peronów o wysokości wsiadania 360 mm i 2 platformy ruchome dla peronów o wysokości wsiadania 600 mm 
  • Swobodny dostęp dla osób na wózkach inwalidzkich do wielofunkcyjnych przedziałów pasażerskich pojazdu zarówno na platformach miejskich sk + 30 cm, jak i z peronów kolejowych sk + 55 cm. (ponad główkę szyny)
  • Średnica koła nowego 720 mm, zużytego 640 mm
  • Znamionowa moc wbudowanego elektrycznego silnika trakcyjnego: 4X145 kW