DB Cargo Polska z najnowocześniejszymi lokomotywami w Europie – Vectron MS

DB Cargo Polska z najnowocześniejszymi lokomotywami w Europie – Vectron MS

26 listopada 2021 | Źródło: DB Cargo Polska
PODZIEL SIĘ

Czołowy polski operator towarowy DB Cargo Polska odebrał od Siemens Mobility cztery lokomotywy wielosystemowe Vectron MS. Są to kolejne pojazdy Vectron w barwach DB Cargo Polska. Każdy z nowych pojazdów został okolicznościowo oklejony, łącząc elementy Europejskiego Roku Kolei, ekologii oraz malarstwa Jarosława Jaśnikowskiego.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

Rosnąca flota DB Cargo

Vectron to najnowocześniejsza na rynku europejskim, uniwersalna lokomotywa, o modułowej konstrukcji, umożliwiającej łatwe dostosowanie do wymogów użytkowania i specyfiki jazdy w różnych krajach i różnych warunkach eksploatacyjnych. Lokomotywa powstała z myślą o realizacji różnorodnych zadań przewozowych. Podstawową zaletą lokomotywy jest wydajność w realizacji zadań trakcyjnych w ruchu krajowym i transgranicznym w Europie.

W 2012 roku DB Cargo Polska zakupiła 23 lokomotywy elektryczne Vectron. Było to jedno z pierwszych zamówień na nowe lokomotywy Siemensa. Teraz firma uzupełnia swoją flotę Vectronów o kolejne lokomotywy przeznaczone do rozwoju ruchu intermodalnego.

- Konsekwentnie rozbudowujemy i modernizujemy flotę elektrycznych lokomotyw szlakowych. Dzięki wielosystemowym Vectronom nie tylko poszerzymy zakres realizacji usług intermodalnych, ale także zmniejszymy nasz węglowy ślad. W DB Cargo Polska 90% przewozów wykonywanych jest taborem elektrycznym, co w połączeniu z deklaracją zasilenia od 2022 roku w połowie, a od 2023 roku w całości, naszych elektrycznych lokomotyw energią pochodzącą z odnawialnych źródeł energii, da nam możliwość zaoferowania usług ekologicznego transportu - mówi Marek Staszek, prezes zarządu DB Cargo Polska.

 

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Okolicznościowa okleina

Nowe lokomotywy Vectron MS dla DB Cargo Polska dysponują maksymalną mocą 6,4 MW, są wyposażone w system ETCS zgodny z obecnie obowiązującymi specyfikacjami (Baseline 3) oraz rozwijają maksymalną prędkość 160 km/h. Lokomotywy posiadają homologację na Polskę oraz Czechy, przy czym pojazdy z platformy Vectron zostały dopuszczone do eksploatacji, aż w 20 europejskich krajach. Nowe Vectrony dla DB Cargo Polska można w razie potrzeby i zmieniających się okoliczności sprawnie i szybko, w ciągu kilku tygodni, wyposażyć w dodatkowe dopuszczenia do pracy w innych krajach, takich jak Słowacja, czy Węgry.

- Vectrony dla DB Cargo to wyjątkowe pojazdy także ze względu na okolicznościową okleinę. Nawiązujemy zarówno do Europejskiego Roku Kolei, proekologicznych aspektów przewozów kolejowych („Gram w zielone”), a prawdziwą gratką dla miłośników kolei i malarstwa są inspiracje twórczością malarza Jarosława Jaśnikowskiego – uznanego na całym świecie twórcy realizmu magicznego. Malarstwo Jaśnikowskiego charakteryzuje się również zamiłowaniem autora do wszelkiego rodzaju fantastycznych pojazdów, machin, a lokomotywa Vectron doskonale wpisuje się w tę koncepcję - powiedział Krzysztof Celiński, prezes zarządu Siemens Mobility.

 

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Ponad 1100 Vectronów w Europie

W Polsce lokomotywy Vectron zostały zakupione przez DB Cargo Polska, PKP CARGO, CARGOUNIT, Lotos Kolej oraz Laude Smart Intermodal. Obecnie łącznie 60 lokomotyw Vectron jest w rękach polskich przewoźników, a znacznie więcej – wjeżdża codziennie na sieć PKP PLK S.A. z zagranicy. Do tej pory zostało sprzedanych ponad 1100 lokomotyw Vectron dla ponad 58 klientów w 16 krajach w całej Europie, które przejechały już ponad 500 milionów kilometrów.

Lokomotywy zostały zakupione przez DB Cargo Polska przy wsparciu funduszy unijnych, we współpracy z Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), w ramach projektu „Usprawnienie transportu intermodalnego w Polsce poprzez połączenie terminali kontenerowych na wybrzeżu bałtyckim i terminali dystrybucyjnych w południowej Polsce z osią transportową, łączącą Europę zachodnią z krajami WNP i Chinami”. Celem projektu jest stworzenie warunków do uruchomienia stałych kolejowych połączeń intermodalnych oraz poprawa jakości świadczonych usług w tym zakresie.