PKP Intercity odbiera pierwsze zmodernizowane wagony z kontraktu za ponad pół miliarda złotych

PKP Intercity odbiera pierwsze zmodernizowane wagony z kontraktu za ponad pół miliarda złotych

09 grudnia 2021 | Źródło: PKP Intercity
PODZIEL SIĘ

PKP Intercity odebrało 2 pierwsze z puli 125 wagonów modernizowanych przez Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki”. Wartość całego kontraktu to ponad 540 mln zł brutto, a jego zakończenie jest przewidziane na czerwiec 2023 roku. Unowocześnienie wagonów jest częścią największego programu inwestycyjnego w historii narodowego przewoźnika.

 

Zmodernizowany wagon 111A-20 01. Fot. PKP Intercity

Przedmiotem podpisanej w grudniu ubiegłego roku umowy z Konsorcjum Pojazdy Szynowe PESA Bydgoszcz S.A. oraz Zakłady Naprawcze Taboru Kolejowego „Mińsk Mazowiecki” S.A. jest wykonanie naprawy okresowej na piątym poziomie utrzymania wraz z modernizacją 125 wagonów typu 111A i 141A do typu 111A-20 (wersja 111AMM-20) oraz ich późniejszych przeglądów technicznych na trzecim poziomie utrzymania. Wartość całego zamówienia to 540,4 mln zł brutto. Konsorcjum oddało właśnie 2 pierwsze zmodernizowane wagony a w perspektywie kolejnych dwóch tygodni przekaże kolejnych 6 wagonów. Wszystkie pojazdy trafią do PKP Intercity do czerwca 2023 roku.

To bardzo dobra wiadomość, że nasz narodowy przewoźnik nie tylko inwestuje w nowoczesny tabor, ale też jednocześnie udziela wsparcia krajowej gospodarce. Realizacja takich kontraktów to utrzymanie tysięcy miejsc pracy i stabilnych źródeł dochodu dla wielu polskich rodzin. Udana współpraca PKP Intercity z polskim firmami jest przykładem projektu korzystnego dla wszystkich - dla spółek biorących udział w modernizacji, całego sektora kolejowego, rynku pracy, ale przede wszystkim dla pasażerów, którzy dzięki niej przesiadają się do nowoczesnych wagonów. W Ministerstwie Aktywów Państwowych zachęcamy wszystkie spółki Skarbu Państwa do podobnych inicjatyw. Oczywiście w ramach rachunku ekonomicznego i z zachowaniem najwyższej jakości. Dziś kolejny raz przekonujemy się, że kapitał ma narodowość - podkreśla Maciej Małecki, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. 

Po modernizacji wagony staną się pojazdami bezprzedziałowymi drugiej klasy i zostaną wyposażone w wiele udogodnień dla podróżnych. W ramach unowocześniania zostanie zainstalowana klimatyzacja, wygodne fotele z indywidualnymi gniazdami elektrycznymi oraz gniazdkami USB do ładowania urządzeń mobilnych oraz bezprzewodowy internet. Pojawi się również miejsce na duży bagaż, dzięki czemu podróż stanie się o wiele bardziej komfortowa. Wagony będą posiadały zgodne z przepisami Rozporządzenia Komisji UE (TSI) w zakresie kryteriów prośrodowiskowych toalety z zamkniętym układem. Modernizacja obejmie również instalację nowoczesnego systemu informacji pasażerskiej oraz oznaczenia zewnętrzne i wewnętrzne w alfabecie Braille’a.

Inwestycje w tabor przybliżają nas do osiągnięcia celu, jakim jest kolej komfortowa, bezpieczna, ekologiczna, przewidywalna i dostępna. Stale rosnąca jakoś usług sprawia, że Polacy coraz chętniej wybierają kolej jako środek transportu pierwszego wyboru. Przyczyniają się do tego właśnie takie inwestycje taborowe, dzięki którym nowoczesne pociągi kursują już w całej Polsce - mówi Andrzej Bittel, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Pierwsze z unowocześnionych pojazdów wejdą do eksploatacji wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2021/2022, czyli od 12 grudnia br. W pierwszej kolejności zmodernizowane wagony wzmocnią zestawienia pociągów IC Mieszko, IC Malczewski oraz IC Boznańska. W dalszej kolejności następne odebrane wagony będą systematycznie włączane do pociągów TLK, dzięki czemu ich kategoria podwyższy się na IC.

 

Zmodernizowany wagon 111A-20 02.  FOT. PKP Intercity

 

Współpraca z polskimi producentami

Dostawa 125 zmodernizowanych wagonów to jeden z kilku projektów, które dla PKP Intercity realizuje Konsorcjum PESA Bydgoszcz i ZNTK Mińsk Mazowiecki. W ostatnim czasie zrealizowało ono dostawy na wartość  310 mln brutto z umowy, której przedmiotem była modernizacja 60 wagonów typu COMBO. Natomiast w listopadzie ubiegłego roku przewoźnik odebrał ostatnie ze zmodernizowanych 125 pojazdów typu 111A-20 z umowy wartej blisko 470 mln zł brutto. Korzystają z nich pasażerowie w całej Polsce, co wypływa na podnoszenie komfortu podróżowania pociągami narodowego przewoźnika.

Modernizacja wagonów, którymi już dysponujemy to kolejny ważny krok w naszej strategii taborowej. Wszelkie inwestycje są przeprowadzane z myślą o naszych pasażerach, których zawsze stawiamy na pierwszym miejscu. Podróżni mogą na własne oczy przekonać się co w praktyce oznaczają miliardowe nakłady na polską kolej, które realizujemy od kilku lat. Dzięki nim coraz więcej tras, coraz więcej pociągów obsługiwanych jest przez nowoczesne, komfortowe i bezpieczne pojazdy. A to przecież nie koniec - wyjaśnia Marek Chraniuk, Prezes Zarządu PKP Intercity.

Zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny ED74-003 na jazdach próbnych (09.12.2021r.)
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Konsorcjum modernizuje dla PKP Intercity również elektryczne zespoły trakcyjne ED74.

Do przewoźnika w najbliższym czasie trafią pierwsze dwa z 14 składów. Wartość zamówienia wynosi 274,8 mln zł brutto. Dostawa unowocześnionych pojazdów nastąpi do czerwca 2023 roku. Wartość wszystkich podpisanych kontraktów między PKP Intercity a Konsorcjum PESA Bydgoszcz - ZNTK Mińsk Mazowiecki w ramach programu inwestycyjnego przewoźnika wynosi 2,017 mld zł brutto.

Konsekwentnie przeprowadzane przez nas inwestycje poprawiają jakość podróżowania i przyczyniają się do wzrostu popularności kolei jako środka transportu. Bardzo cieszy nas fakt, że ten ambitny proces unowocześniania naszej floty realizujemy przede wszystkim z polskimi producentami - tłumaczy Adam Laskowski, Członek Zarządu PKP Intercity.

Cieszymy się, że to kolejny już kontrakt naszego Konsorcjum z narodowym przewoźnikiem. Modernizując wagony dla PKP Intercity wykorzystujemy nasze doświadczenie zdobyte w budowie nowych pojazdów, co przekłada się na bardzo szeroki zakres prac i myślenie o projektowaniu wagonów w taki sposób, aby były jak najbardziej komfortowe i wygodne dla pasażerów - zapewnia Krzysztof Zdziarski, Prezes Zarządu PESA Bydgoszcz.

 

Zmodernizowany elektryczny zespół trakcyjny ED74-003 na jazdach próbnych (09.12.2021r.)
Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Ekologiczna kolej - 19 mld zł inwestycji w nowoczesny tabor

W ramach kontynuacji strategii taborowej „PKP Intercity – Kolej Dużych Inwestycji” do 2030 roku Spółka zainwestuje 19 mld zł w nowoczesny tabor. Plany obejmują inwestycje w wagony, nowoczesne lokomotywy, elektryczne zespoły trakcyjne, a także piętrowe składy wagonowe typu push-pull. Potężne inwestycje w nowoczesne pociągi będą napędzać dalszy rozwój kolei jako najbardziej ekologicznego środka transportu zbiorowego, wpisującego się w założenia Europejskiego Zielonego Ładu. W efekcie flotę przewoźnika zasilą nowe elektryczne pojazdy o znacznie mniejszej emisji CO2, a odpowiednia liczba i jakość taboru dostosowanego do zmodernizowanych linii kolejowych pozwoli na stworzenie spójnej sieci transportowej dla całego kraju. W 2030 roku cały tabor przewoźnika będzie nowy lub zmodernizowany, co zapewni wysoki poziom bezpieczeństwa podróży i wygody. PKP Intercity planuje stać się pierwszym polskim przewoźnikiem pasażerskim, którego działalność będzie neutralna dla klimatu.