Stadler rozpoczął produkcję nowych wagonów dla berlińskiego metra, pierwsze testy pod koniec roku

Stadler rozpoczął produkcję nowych wagonów dla berlińskiego metra, pierwsze testy pod koniec roku

21 lutego 2022 | Źródło: https://bahnblogstelle.net / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

12,2 metra długości, 2,4 metra szerokości, dobre 3 metry wysokości i jaskrawo żółty kolor - tak wygląda pierwsze nadwozie wagonu nowej generacji metra, które dotarło do zakładów Stadlera w Berlinie-Pankow. Jak poinformował producent pociągów, montaż pierwszego pojazdu z nowej serii oficjalnie rozpoczął się w piątek 18 lutego br. - dokładnie 120 lat po otwarciu pierwszej niemieckiej kolejki podziemnej w Berlinie.

Producent pociągów Stadler rozpoczyna montaż nowej generacji metra. Fot. Stadler

"Nasze podziemie nie tylko spogląda wstecz na długą i pełną sukcesów historię, ale także zmierza pełną parą ku przyszłości" - powiedział Rolf Erfurt, Dyrektor Operacyjny Berliner Verkehrsbetriebe (BVG).

Początkowo powstanie w sumie dwanaście wagonów testowych dla profilu małego i dużego. Pierwsze pojazdy z nowej serii metra mają być dostępne do jazd próbnych w czwartym kwartale 2022 roku. Zgodnie z logiką firmy BVG serie te noszą oznaczenia J dla dużego profilu linii od U5 do U9 oraz JK dla węższego małego profilu linii od U1 do U4.

Różne szerokości wagonów metra wynikają z rozwoju historycznego. Starsze linie berlińskiego metra (działające do 1913 r.) były budowane z węższymi profilami tuneli, dlatego muszą tędy jeździć pojazdy o maksymalnej szerokości 2,4 m. Na tej podstawie powstała litera "K" w oznaczeniu typu JK (K = Kleinprofil, metro o małym profilu). Późniejsze linie (od 1923 r.) umożliwiały już korzystanie z pojazdów o szerokości do 2,65 m. Typ oznaczony jako J jest przeznaczony do tzw. metra wielkoprofilowego.

 

Nowy pociąg berlińskiego metra. Wizualizacja: Stadler

 

"Premiera nowej serii jest zawsze czymś wyjątkowym" - wyjaśnia Jure Mikolčić, szef Stadler Niemcy. Jak informuje producent, seria JK o małym profilu będzie pierwszą serią produkcyjną. Po zainstalowaniu w pierwszym pojeździe tzw. tensometrów, które mają potwierdzić stabilność eksploatacyjną wagonu, nastąpi montaż m.in. 42 kilometrów kabli i przewodów, izolacji, podłóg, systemu informacji pasażerskiej i siedzeń.

Zawarta w marcu 2020 r. umowa ramowa o łącznej wartości do trzech miliardów euro obejmuje również dostawy części zamiennych przez okres 32 lat. Firma BVG może zamówić w firmie Stadler do 1500 wagonów nowej serii J/JK. Dla porównania: BVG posiada obecnie łącznie 1300 wagonów metra różnych serii.