Łódzka Kolej Aglomeracyjna podsumowuje 2021 rok - nowe kierunki, integracja taryf, inwestycje.

Łódzka Kolej Aglomeracyjna podsumowuje 2021 rok - nowe kierunki, integracja taryf, inwestycje.

22 lutego 2022 | Źródło: Łódzka Kolej Aglomeracyjna
PODZIEL SIĘ

Rok 2021 był okresem dalszego rozwoju działalności przewozowej Spółki. Łódzka kolej zwiększyła liczbę dotychczasowych połączeń oraz rozpoczęła obsługę nowych relacji.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Nowe przystanki na terenie Łodzi (Łódź Andrzejów Szosa, Łódź Radogoszcz Wschód, Łódź Warszawska, Łódź Retkina) znacznie polepszyły możliwości dojazdu mieszkańców osiedli do centrum miasta. Rozbudowana została oferta przewozowa na linii komunikacyjnej Łódź – Radomsko przez Piotrków Trybunalski. Dla pasażerów przygotowano wiele atrakcyjnych ofert biletowych.

 

 

Wraz z wejściem w życie nowego rocznego rozkładu jazdy 2021/2022 Spółka wprowadziła nowe połączenia z Łodzi do Włocławka, Poznania i Radomia.

ŁKA obsługiwała w 2021 roku 153 przystanki w województwach: łódzkim, mazowieckim i wielkopolskim. Z przejazdów skorzystało 6,04 mln pasażerów, co w porównaniu z rokiem 2020 stanowi wynik lepszy o 1,39 mln osób,  natomiast w porównaniu do 2019, to wzrost o 35 tys. podróżnych.

 

Źródło: Łódzka Kolej Eksploatacyjna

 

Integracja taryfowa i rozkładowa z innymi uczestnikami publicznego transportu zbiorowego

Od rozpoczęcia działalności, szczególną rolę w funkcjonowaniu ŁKA odgrywa integracja taryfowa  i rozkładowa z innymi uczestnikami transportu zbiorowego. Spółka, na przestrzeni lat, wprowadziła na skalę niestosowaną dotąd w kraju integrację różnych środków transportu.

W związku z rozwojem oferty „Bilet zintegrowany ŁKA + PKS” Spółka zaczęła obsługę nowych punktów styku w Piotrkowie Trybunalskim i Radomsku, które zostały wprowadzone do oferty w grudniu 2020 r.

Kontynuowano współpracę z władzami samorządowymi Tomaszowa Mazowieckiego i Piotrkowa Trybunalskiego – przez cały rok obowiązywała oferta umożliwiająca bezpłatną komunikację miejską dla pasażerów ŁKA oraz zniżki na zakup biletów przewoźnika dla posiadaczy kart mieszkańca.

Wraz z wejściem w życie nowego rozkładu jazdy 2021/2022, ze względu na liczne prace modernizacyjne na terenie Łódzkiego Węzła Kolejowego, wprowadzono honorowanie biletów na przejazdy pociągami Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w pociągach  PKP Intercity na terenie Łodzi oraz na liniach ograniczonych stacjami Pabianice, Ozorków oraz Koluszki.

 

 

Oferty specjalne i promocyjne

W 2021 r. zgodnie z realizowaną strategią produktową wprowadzone zostały oferty specjalne i promocyjne, m.in. „Dzień Bez Samochodu”, „Dzień Dziecka z ŁKA”, „Studencki za ZETA”. W sezonie turystycznym Spółka wdrożyła oferty: „ŁKA na Skierniewickie Święto Kwiatów, Owoców i Warzyw”, „ŁKA na Dożynki w Rogowie”, „Powrót gratis z Open Hair Festival”, „ŁKA w Drzewicy”, „ŁKA + Kolej Wąskotorowa”, czy „Parowozownia Skierniewice”. Dzięki nim pasażerowie udający się do tych miejsc pociągami łódzkiej kolei mogli podróżować taniej.  

Od 12 grudnia 2021 r. ŁKA wprowadziła „Taryfę województwa łódzkiego”. Dzięki ofercie ceny biletów łódzkiej kolei dla podróżujących po obszarze naszego województwa pozostały na niezmienionym poziomie. Taryfa objęła także ceny biletów na połączenia ŁKA Sprinter Łódź-Warszawa. 

Oferta wakacyjna 2021 „Zajrzyj w łódzkie z ŁKA”

W ramach promocji oferty oraz nowych tras Spółka kontynuowała sprawdzoną formę współpracy z samorządem i instytucjami z Tomaszowa Mazowieckiego, Skierniewic, Rogowa oraz Drzewicy, przygotowując oferty pakietowe, w ramach których pasażerowie mogli skorzystać ze zniżek do muzeów, atrakcji turystycznych czy na przejazdy komunikacją miejską oraz koleją wąskotorową. Oferta została zamieszczona w przygotowanym przez Spółkę przewodniku „Zajrzyj w Łódzkie z ŁKA”. Akcja zachęcająca pasażerów do weekendowych podroży pociągiem po województwie łódzkim cieszy się dużym zainteresowaniem i z roku na rok dołączają do niej nowe instytucje (w 2021 r. był to Ośrodek Sportu i Rekreacji oraz Regionalne Centrum Kultury w Drzewicy). Nowością w sezonie turystycznym była wspólna oferta ŁKA i Kolei Wąskotorowej Rogów – Rawa – Biała, która umożliwiała zakup biletu łączonego (na ŁKA i kolej wąskotorową) z rabatem w wysokości od 10% do 20%  w zależności od kategorii pociągu oraz odległości.

 

Inwestycje

  • III etap rozwoju Spółki – rozbudowa pojazdów Flirt3 o trzeci dodatkowy człon

Pierwszy rozbudowany Flirt3 wyjechał na trasy województwa łódzkiego 15 listopada 2021 r. Łódzka Kolej Aglomeracyjna posiada 20 pojazdów typu Flirt, z czego 10 zostało przeznaczonych do rozbudowy o trzeci, dodatkowy człon. Do końca 2021 r. roku Spółka  odebrała od producenta 3 takie składy. Rozbudowa pozostałych odbywa się sukcesywnie - docelowo do końca czerwca 2022 r. Dzięki inwestycji liczba miejsc siedzących w pociągu zwiększyła się ze 120 do186. Długość dodatkowego przedziału pasażerskiego wynosi 17,5 metra, a całego rozbudowanego pojazdu 63,2 metra. W członie znajduje się 66 miejsc siedzących i dwie pary drzwi. Wyposażony jest - zgodnie z obecnym standardem pociągów FLIRT - w klimatyzację, wifi, gniazdka elektryczne i urządzenia bezpieczeństwa.

W ramach umowy producent pociągu - firma Stadler - zobowiązała się także do utrzymania pociągów do 2029 r.

Rozbudowa pojazdów Flirt3 to projekt innowacyjny w skali Polski i Europy. Inwestycja ta - realizowana w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap III” - została dofinansowana z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Łódzkiego.

 

Rozbudowany Flirt3  Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej. Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

  • IV etap rozwoju Spółki – dostawa trójczłonowych dwunapędowych elektryczno – spalinowych zespołów trakcyjnych

W dniu 6 kwietnia 2021 r. został rozstrzygnięty przetarg na dostawę 3 dwunapędowych zespołów trakcyjnych wraz ze świadczeniem usług ich utrzymania w ramach projektu „Budowa Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej Etap IV”. Pociągi dostarczy nowosądecki Newag. ŁKA skorzystała z prawa opcji, dzięki któremu Spółka mogła zamówić dodatkowe 2 pociągi
w ramach realizacji umowy, bez konieczności prowadzenia nowego postępowania o udzielenie zamówienia publicznego. Pojazdy trafią do łódzkiej kolei już w I połowie 2022 r. Po zakupie hybryd ŁKA uruchomi połączenia pasażerskie na liniach kolejowych, które nie są zelektryfikowane: nr 25 - relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. - Opoczno oraz nr 53 - relacji Łódź/Zgierz – Tomaszów Maz. - Spała. I tak z Łodzi do Tomaszowa Mazowieckiego będzie kursowało 36 pociągów, z Łodzi do Opoczna pojedzie 20 składów, a z Łodzi do Spały pojadą 4 weekendowe pociągi.

  • Zawarcie umowy na budowę instalacji fotowoltaicznej na Zapleczu Technicznym ŁKA 

W dniu 29 listopada 2021 r. została zawarta umowa na zaprojektowanie oraz budowę małej instalacji fotowoltaicznej o mocy 250 kW na terenie bocznicy kolejowej Zaplecze Techniczne Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej w Łodzi. Termin realizacji to 28 kwietnia 2022 r. Inwestycja pozwoli na produkcję zielonej energii nietrakcyjnej na potrzeby ZT.

Działania podejmowane w celu zwiększenie efektywności energetycznej kolei

  • Wprowadzenie eco-drivingu i systemu premiowania maszynistów za ekonomiczną jazdę

Od stycznia 2021 r. Spółka wprowadziła eco – driving. Na obecnym etapie wprowadzenie ekonomicznej jazdy pociągiem przynosi oszczędności w zużyciu energii na poziomie 3-4%. Po wyszkoleniu wszystkich maszynistów i zbudowaniu świadomości ekologicznej, planuje się, że poziom ten wzrośnie do 10%.

System premiowania maszynistów za ekonomiczną jazdę został w Spółce wdrożony
w II kwartale 2021 r. Polega na nagradzaniu maszynistów, którzy w ciągu miesiąca prowadzili pojazdy w najbardziej ekonomiczny sposób, na wybranych trasach poddanych analizie.

 

 

  • Dołączenie ŁKA do programu Zielona Kolej

Spółka, jako pierwszy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce, dołączyła do Zielonej Kolei - programu powołanego przez Centrum Efektywności Energetycznej Kolei i koordynowanego przez PKP Energetyka. List intencyjny podpisano 13 maja 2021 r., podczas posiedzenia Rady Programowej Centrum Efektywności Energetycznej Kolei (CEEK). Porozumienie zawarte przez spółki dotyczyło m.in. wypracowania umowy wieloletniej, na mocy której PKP Energetyka będzie dostarczać Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej energię trakcyjną z OZE.

  • Zawarcie wieloletniej umowy na dostawy energii trakcyjnej z odnawialnych źródeł pomiędzy Łódzką Koleją Aglomeracyjną a PKP Energetyka.

ŁKA jest pierwszym przewoźnikiem w Polsce, który podpisał kontrakt (grudzień 2021 r.) gwarantujący określony wolumen dostaw energii pochodzącej z OZE – w 2022 roku będzie to co najmniej 30%, a już w 2028 r. – 100%. Umowa obowiązuje przez siedem lat, z możliwością przedłużenia o kolejne trzy.

Komunikacja społeczna i działalność marketingowa

W działalności Spółki bardzo istotne jest przekazywanie pasażerom ŁKA aktualnych informacji o zmianach w rozkładzie jazdy, wdrażaniu nowych ofert taryfowych i specjalnych, czy sposobie zakupu biletów. Spółka prowadzi stałą komunikację z klientem na wielu płaszczyznach - za pośrednictwem strony internetowej, profili społecznościowych Facebook, Twitter, Instagram, monitorach w pociągach oraz infolinii. Utrudnienia w ruchu pociągów są dostępne na stronie Infoportal.lka.lodzkie.pl, która umożliwia ich śledzenie online (od lutego 2022 r. również
w aplikacji mobilnej Infoportal ŁKA).

Działania marketingowe Spółki koncentrowały się odbudowie potoków podróżnych, promocji nowych kierunków i tras, strategicznych projektów oraz zwiększaniu rozpoznawalności marki. Kluczowy dla omawianego obszaru był rozwój siatki połączeń na obszarze województwa łódzkiego oraz realizacja założeń kolejnego etapu rozwoju Spółki.

Zgodnie z przyjętą strategią, ŁKA wspierała lokalne inicjatywy, współpracowała z instytucjami samorządowymi i otoczeniem społecznym - organizacjami pozarządowymi, placówkami kultury i innymi podmiotami. Angażowała się społecznie w działania csr służące mieszkańcom i pasażerom, takie jak promocja bezpiecznego podróżowania czy ochrona środowiska.