Koszalińska Kolej Wąskotorowa wzbogaciła się o kolejne pojazdy

Koszalińska Kolej Wąskotorowa wzbogaciła się o kolejne pojazdy

02 marca 2022 | Źródło: Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej
PODZIEL SIĘ

Dzięki podpisaniu 30-letniej umowy użyczenia pomiędzy Muzeum Narodowym w Szczecinie a Towarzystwem Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej do Koszalina trafiły kolejne  pojazdy zabytkowego taboru wąskotorowego: parowóz Tx7-3502, wagon osobowy Bxhpi, dwuosiowa węglarka dostosowana do przewozu pasażerów oraz 2 czteroosiowe podwozia wagonów. Tabor został przewieziony wczoraj (01.03.2022r.) do Koszalina z wystawy kolejowej znajdującej się w Gryficach.

 

Fot. Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej

 

Parowóz Tx7-3502

Lokomotywa wyprodukowana w 1927 roku przez stocznię Vulcan-Werke A.G. Stettin (Szczecin) dla Saatziger Kleinbahn (Szadzka Kolej Powiatowa). Eksploatowany był na kolejach wąskotorowych Pomorza Zachodniego do roku 1973. Następnie został eksponatem Wystawy Zachodniopomorskich Kolei Dojazdowych w Gryficach.

Parowóz wymaga gruntownego remontu. Tym niemniej Towarzystwo chce aby najpóźniej na 100-lecie swojego istnienia stał się czynnym pojazdem Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej. Naprawa parowozu rozpocznie się już niebawem.

 

 

Wagon osobowy Bxhpi

Wagon zbudowany w latach 50-tych w Świdnicy z wykorzystaniem podwozia wagonu osobowego wyprodukowanego w latach międzywojennych przez firmę Beuchelt&Co Grünberg (Zielona Góra). Wagon wyposażony jest w odkryte pomosty.

Wagon węglarka adaptowany na turystyczny

Dwuosiowa węglarka dostosowana do przewozu pasażerów. Wagon kursował w składach "Ciuchci Retro" - pociągów uruchamianych w latach 90-tych na Pomorskich Kolejach Dojazdowych i w chwili obecnej posiada malowanie charakterystyczne dla tych pociągów. 

 

 

Oba wagony mają być wprowadzone do eksploatacji już w najbliższym sezonie letnim.

Dodatkowo, Koszalińska Kolej Wąskotorowa wzbogaciła się o dwa czteroosiowe podwozia wagonów. Oba wykorzystane zostaną do budowy na ich podstawie wagonów "letnich".

Naprawa parowozu oraz wagonów przeprowadzona zostanie we własnych warsztatach. Ostatnimi czasy warsztat koszalińskiej wąskotorówki przeprowadził kilka bardzo rozległych i skomplikowanych napraw lokomotyw parowych. Między innymi przeprowadzono naprawę lokomotywy Px48-3901, przywracając "Zośkę" po 25 latach postoju do stanu czynnego. Naprawa wiązała się m.in. z wymianą około połowy blach kotła oraz wykonaniem całkowicie nowego tendra parowozu.

Również w kolejkowym warsztacie przeprowadzono w zeszłym roku naprawę parowozu T49-2002 dla Górnośląskich Kolei Wąskotorowych, przywracając maszynę do stanu czynnego po ponad 50 latach postoju na pomniku!!!

 

W chwili obecnej warsztaty Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej jako jedyne w Polsce "porywają się" na bardzo skomplikowane odbudowy parowozów wycofanych z eksploatacji kilkadziesiąt lat temu. Takie "reaktywacje" są znacznie trudniejsze niż naprawy lokomotyw, które niedługo wcześniej "zeszły z linii" i bardzo często wiążą się z koniecznością wykonania dużej części parowozu od nowa. Takiego też zakres naprawy spodziewa jest przy Tx7.

Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej dziękuje WSZYSTKIM, którzy przyczynili się do tego, że kolejne, bardzo cenne dla pojazdy, znalazły się w Koszalinie!!!

Szczególne podziękowania Towarzystwo kieruje do:

  • Muzeum Narodowego w Szczecinie - za zaufanie i użyczenie eksponatów
  • Kierownictwa i Pracowników Nadmorskiej Kolei Wąskotorowej - za wykonanie manewrów na terenie Muzeum w Gryficach
  • Obsługi za- i wyładunku: Dźwigi-Kołobrzeg Krzysztof Maślach (w Gryficach) oraz Usługi Dźwigowe Jerzy Siwiela (w Koszalinie) - za niezwykle fachowe i sprawne przeprowadzenie prac ładunkowych
  • Usługi Transportowe Tomasz Szczepanik - za transport eksponatów
  • Pracowników i Wolontariuszy Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej - za ciężką, wielogodzinną pracę przy obsłudze transportu. 

 

Autorami zdjęć są: Kacper ZyGa Hajdas, Paweł Ruksza / Towarzystwo Koszalińskiej Kolei Wąskotorowej