CZ LOKO zakończyło niedawno budowę lokomotywy 744.150, której odbiorcą jest firma budowlana Subterra, spółka zależna Metrostav. Lokomotywa EffiShunter 1000 została zamówiona 1 kwietnia 2021 r. i ma być wykorzystywana głównie w pociągach do budowy i konserwacji torów oraz do ciągnięcia pociągów z materiałami budowlanymi. Powodem zakupu jest przede wszystkim urządzenie pokładowe ETCS, które od 1 stycznia 2025 r. będzie niezbędne do eksploatacji na głównych czeskich korytarzach. Oprócz niego zainstalowany został również krajowy MIREL VZ1 ATP, umożliwiający eksploatację na Słowacji.
Lokomotywa mogąca poruszać się z prędkością 100 km/h jest wyposażona w silnik CAT C32 o mocy 895 kW i ma układ przeniesienia napędu AC/AC. Wyposażenie obejmuje również telewizję przemysłową, do pracy w wymagających warunkach budowy kolei, lokomotywa Subterra będzie również wyposażona w radiolatarnie ostrzegawcze w celu zwiększenia bezpieczeństwa. Umowa przewiduje długoterminową współpracę, w tym możliwość zakupu kolejnych maszyn.