Szacuje się, że przedsiębiorstwa, które wdrożyły technologię szkoleń opartą na VR/AR mogą skrócić czas szkoleń swoich pracowników aż o 75 procent.
Szkolenia w rzeczywistości wirtualnej są przyszłością dla dużych organizacji gospodarczych. Szczególnie jeżeli jakaś firma chce się zaliczać do gospodarki 4.0. To również przyszłość dla działów szkoleń i HR przedsiębiorstw z sektora infrastrukturalno-transportowego szczególnie w zakresie umiejętności operacyjnych, procedur bezpieczeństwa oraz technik konserwacji i utrzymania.
Josh Bersin założyciel „Josh Bersin Company” wiodącej firmy badawczej z zakresu szkoleń, zarządzania talentami i HR, który z bliska obserwuje procesy szkoleniowe realizowane przy użyciu technologii VR w Stanach Zjednoczonych w jednym z ostatnich swoich tekstów stwierdził jednoznacznie, że rzeczywistość wirtualna stała się obecnie głównym nurtem szkoleń firmowych.
Jako przykład podaje między innymi szkolenia realizowane przy użyciu VR/AR przez Bank of America, który w ten sposób przeszkolił 50 000 pracowników oraz MGM Records, które wykorzystuje technologię VR/AR do procesów rekrutacyjnych i szkoleń nowozatrudnionych pracowników.
W Europie również łatwo znaleźć przykłady szkoleń tego typu i to bezpośrednio z naszego „kolejowego podwórka”. Belgijski producent oprogramowania symulacyjnego wdrożył u tamtejszego zarządcy infrastruktury kolejowej, firmie Infrabel, kompleksowe rozwiązanie szkoleniowe oparte na technologiach rzeczywistości wirtualnej. W Akademii Infrabel zbudowano charakterystyczne niebieskie pudełko zwane „cave symulator”, w którym szkolą się pracownicy belgijskiego zarządcy infrastruktury kolejowej z zakresu obowiązujących procedur bezpieczeństwa. Oczywiście z wykorzystaniem technologii VR.
W Hiszpani z kolei, firma ADIF - zarządca infrastruktury kolejowej, już kilka miesięcy temu zleciła budowę podobnego centrum szkoleniowego za kwotę około 1 miliona dolarów. W Walencji powstanie sala o powierzchni 250 m2, która będzie wykorzystywana do szkolenia personelu w realistycznych środowiskach dla wielu użytkowników jednocześnie.
Na polskiej kolei prekursorem tego typu rozwiązań jest PKP Energetyka ze swoim poligonem szkoleniowym w Słotwinach koło Koluszek, który działa już od kilku lat a w zeszłym miesiącu w świat szkoleniowego VR-u dumnie wkroczył koncern KGHM, który w Hucie Miedzi Głogów rozpoczął szkolenia przy wykorzystaniu technologii wirtualnej rzeczywistości. Pracownicy tego oddziału KGHM, przy pomocy specjalnych gogli i padów, trenują zachowania i procedury dotyczące funkcjonowania pieców hutniczych. W wirtualnej rzeczywistości pracownik krok po kroku jest informowany o zagrożeniach i możliwych sytuacjach awaryjnych. Równocześnie w aplikacji pojawiają się komunikaty o tym, co w sytuacji zaistnienia ryzyka należy zrobić. KGHM już zapowiedział rozwój tego projektu szkoleniowego o symulacje prac na wysokościach.
Polskie firmy technologiczne specjalizujące się w produkcji rozwiązań VR/AR są gotowe na nadejście ery rzeczywistości wirtualnej. Również w zakresie wykorzystania tej technologii w sektorze infrastruktury transportowej i transportu.
Dla przykładu jeden z głównych dostawców rozwiązań symulacji szkoleniowych na polski środkowo europejski rynek transportu szynowego jest w trakcie realizacji kilku projektów, które już niedługo będą mogły być wykorzystywane do szkoleń w technologii VR/AR. Są to przede wszystkim :
- Innowacyjny trenażer edukacyjny z interaktywnymi modułami z zakresu prewencji społecznej
- Immersyjny system szkoleniowy dla personelu kolejowego wykorzystujący technologię wirtualnej rzeczywistości
- Opracowanie innowacyjnego stanowiska szkolenia i doszkalania operatora kontroli bezpieczeństwa w porcie lotniczym
- Opracowanie systemu wspierającego szkolenie i pracę personelu serwisowego elektrowni wiatrowych, z wykorzystaniem technologii wirtualnej i rozszerzonej rzeczywistości
- Wykorzystanie środowiska wirtualnej rzeczywistości w systemie szkolenia pracowników handlingu w zakresie obsługi towarów przewożonych drogą powietrzną
- System wspomagania pracy osób wykonujących montaż, serwisantów i operatorów urządzeń naziemnej obsługi statków powietrznych(NOSP) bazujący na technologii rozszerzonej rzeczywistości
- System wirtualnego wsparcia procesów obsługi ładunków na terenie portów lotniczych, oparty na technologiach rozszerzonej rzeczywistości
Wygląda na to, że będzie z czego wybierać i na czym szkolić.
Marcin Trzaska
Absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, studiów podyplomowych z zakresu zarządzania marketingowego UW, Podyplomowego Studium Menedżerskiego Szkoły Głównej Handlowej oraz studiów MBA prowadzonych przez Gdańską Fundację Kształcenia Menedżerów i Uniwersytet Gdański.
- Od kilkunastu lat związany z innowacyjnymi sektorami na polskim rynku kolejowym, takimi jak telekomunikacja, R & D oraz informatyka.
- W latach 2001-2012 pełnił funkcje w Zarządach:
- Telekomunikacji Kolejowej Sp. z o.o. (2001-2006),
- Centrum Naukowo Technicznego Kolejnictwa (2006-2008),
- PKP Informatyka Sp. z o.o. (2008-2012)
- Od 2013 roku prowadzi działalność doradczo-konsultingową, angażując się w szereg projektów z różnych dziedzin gospodarki. Między innymi : w latach 2013-2014 współpracował z Zespołem Doradców Gospodarczych TOR, w latach 2016-2017 kierował sektorem kolejowym w Qumak SA a od 2017 do 2019 odpowiadał za rozwój i projekty strategiczne w TK Telekom.
- Oprócz pracy zawodowej zaangażowany w działalność społeczną związaną z organizacjami NGO działającymi w sektorze transportowo-infrastrukturalnym:
- Jeden z pomysłodawców i założycieli, a od 2011 do 2015 roku Prezes Zarządu Stowarzyszenia Menedżerów MBA Sektora Kolejowego,
- Członek Stowarzyszenia Ekspertów i Menedżerów Transportu Szynowego.