Milion pasażerów w kwietniu - Finowie wracają na właściwe tory

Milion pasażerów w kwietniu - Finowie wracają na właściwe tory

13 maja 2022 | Źródło: VR Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

W kwietniu wykonano łącznie ok. 1 063 000 krajowych podróży dalekobieżnych, czyli o ok. 163% więcej niż w kwietniu 2021 r. i tylko o 5% mniej niż w 2019 r.VR Wolumen transportu kolejowego Transpoint był w kwietniu o 30% niższy niż rok wcześniej, przy czym koleją przewieziono ok. 2,3 mln ton towarów. W sumie w okresie styczeń-kwiecień bieżącego roku wykonano 3,26 mln krajowych podróży dalekobieżnych, a koleją przewieziono 10,1 mln ton towarów.

Fot. Pekka Keskinen / VR Group

W porównaniu z marcem i kwietniem największy wzrost odnotowano na trasach Helsinki - Tampere (+327%), Helsinki - Jyväskylä (+296%) oraz Helsinki - Turku (+248%).

Od czasu pandemii nastąpił bardzo duży wzrost liczby pasażerów. VR przywróciło również połączenia kolejowe na okres letni od 9 maja i zwiększyło liczbę połączeń, zwłaszcza w przypadku imprez letnich, aby jak najbardziej ułatwić klientom podróż w okresie wakacyjno - urlopowym. VR nadal oferuje niskie ceny biletów, a w czasie pandemii zwiększyła liczbę punktów z niskimi cenami, co sprawiło, że podróż koleją stała się bardziej przystępna niż podróż samochodem. Stałe odnawianie usług znalazło odzwierciedlenie nie tylko w opiniach, ale także w liczbie pasażerów.

"Finowie w krótkim czasie masowo wyruszyli w podróż i zdecydowali się wybrać podróż neutralną pod względem emisji dwutlenku węgla dla dobra naszej planety. Zwiększyliśmy liczbę przewozów kolejowych do niemal takiego samego poziomu jak w 2019 r., za co bardzo dziękujemy naszym klientom oraz wykwalifikowanym i sprawnym pracownikom. Będziemy nadal oferować naszym pasażerom tańszą i bardziej ekologiczną alternatywę dla podróży samochodem" - mówi p.o. dyrektora generalnego Topi Simola.

Spadek wielkości przewozów VR Transpoint  

Wolumen transportu kolejowego VR Transpoint spadł w kwietniu o 30% w porównaniu z rokiem ubiegłym i wyniósł 2,3 (3,3) mln ton. W kwietniu wielkość przewozów kolejowych w transporcie krajowym spadła o 15%, a w transporcie międzynarodowym o 60% w porównaniu z rokiem ubiegłym. W okresie od stycznia do kwietnia bieżącego roku koleją przewieziono 10,1 (12,1) mln ton towarów, czyli o około 17% mniej niż w roku poprzednim. Wycofywanie się z ruchu wschodniego będzie następowało stopniowo do końca roku.

Kwietniowa punktualność w najlepszym wydaniu 

W kwietniu punktualność była doskonała we wszystkich przewozach pasażerskich. Burze na początku kwietnia zmniejszyły ogólną punktualność, choć miesiąc ten był nadal zgodny z założonymi celami, a nawet je przekroczył. Opóźnienia w kwietniu wynikały głównie z problemów związanych z torami. Dzięki temu, że punktualność pasażerów osiągnęła doskonały poziom, zadowolenie naszych klientów również było bardzo wysokie.

Punktualność pociągów dalekobieżnych w kwietniu wyniosła 89,4%, co jest wartością zbliżoną do docelowej (90%). Cel punktualności nie jest osiągnięty, jeśli pociąg dalekobieżny spóźni się o 5 minut lub więcej. Główne przyczyny opóźnień to powody związane z VR (29%), powody związane z torami (41%) i inne powody (30%).

W usługach lokalnych VR wskaźnik punktualności w kwietniu wyniósł 96,7%, czyli niewiele poniżej docelowej punktualności 97%. Cel punktualności nie jest osiągnięty, jeśli pociąg dojeżdżający do pracy spóźni się o 3 minuty lub więcej. Przyczyny opóźnień były podzielone na powody związane z VR (14%), powody związane z infrastrukturą (48%) i inne powody (37%).

Średnie opóźnienie pociągów podmiejskich HSL w kwietniu wyniosło 0,53 minuty, czyli znacznie poniżej zakładanego poziomu 0,65 minuty. Większość opóźnień (48%) wynikała z przyczyn związanych z infrastrukturą, 30% z innych przyczyn, a 29% z przyczyn związanych z VR.