Talgo rozpoczyna testy dynamiczne pierwszego hiszpańskiego pociągu z napędem wodorowym

Talgo rozpoczyna testy dynamiczne pierwszego hiszpańskiego pociągu z napędem wodorowym

03 czerwca 2022 | Źródło: Talgo / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

31 maja firma Talgo rozpoczęła testy dynamiczne swojego dwunapędowego pociągu na wodór odnawialny Vittal-One w fabryce w Las Matas w Madrycie, co stanowi kluczowy krok w zastosowaniu wodoru w kolejnictwie w Hiszpani. Testy te, przeprowadzane w pociągu laboratoryjnym o nazwie TPH2, mają na celu zapewnienie prawidłowego działania głównych układów kompozycyjnych opracowanych w poprzednich etapach oraz sprawdzenie trakcji pociągu z akumulatorami i wodorem, czyli walidację technologii wodorowej w ruchu, zastosowanej w sektorze kolejowym. W tej pierwszej fazie Repsol zapewni infrastrukturę do wytwarzania odnawialnego wodoru i dostarczania energii do zasilania pociągu. 

 

 

Talgo rozpoczyna testy dynamiczne pierwszego hiszpańskiego pociągu z napędem wodorowym
Fot. Talgo S.A.

 

W drugiej fazie testów dynamicznych Talgo i Repsol przeprowadzą walidację technologii na torach ogólnodostępnych, najpierw w okolicach Madrytu, a później w Estremadurze. Pociąg testowy TPH2 składa się z lokomotywy wielosystemowej Talgo Travca, zaprojektowanej jako prototypowy pojazd zdolny do zmiany rozstawu osi i przystosowania się do różnych napięć sieci. Składa się on z pięciu wagonów wyposażonych w technologię wodorowych ogniw paliwowych i akumulatorów oraz wagonu laboratoryjnego do kontroli i analizy wyników testów. 

Carlos Palacio Oriol, prezes Talgo, powiedział: "Jest to kamień milowy dla Talgo i dla kolei hiszpańskich, ponieważ dziś rozpoczynają się testy dynamiczne pierwszego pociągu wodorowego w Hiszpanii. Pociąg Vittal One ułatwi bezemisyjną mobilność w kraju, łącząc prowincje, miasta i miasteczka, co stanowi część zaangażowania Talgo w pomoc operatorom w dekarbonizacji całej sieci kolejowej".

Projekt zewnętrzny pociągu TPH2 - zwycięzca konkursu na projekt zewnętrzny pociągu Talgo TPH2, został opracowany przez grupę studentów kierunku Wzornictwo Przemysłowe i Inżynieria Rozwoju Produktu w Centrum Uniwersyteckim w Mérida, będącym częścią Uniwersytetu Estremadura. 

 

<iframe width="660" height="371" src="https://www.youtube.com/embed/3Nmot2oe8iY" title="YouTube video player" frameborder="0" allow="accelerometer; autoplay; clipboard-write; encrypted-media; gyroscope; picture-in-picture" allowfullscreen></iframe>

źródło: Talgo S.A.

 

Vittal -One pociąg napędzany ekologicznym wodorem. 

Pociąg Vittal One z napędem wodorowym jest wyrazem zaangażowania firmy Talgo w zrównoważoną mobilność na krótkich i średnich dystansach i jest oparty na platformie technologicznej Talgo Vittal dla Cercanías i Media Distancia, do której dodano trakcję wodorową, która będzie produkowana w 100% z odnawialnych źródeł energii. Jest to zatem doskonałe rozwiązanie pozwalające zastąpić trakcję spalinową i zmniejszyć emisyjność tych linii kolejowych, które nie są zelektryfikowane.

Uzupełnieniem systemu są akumulatory, które zwiększają moc dostępną podczas rozruchu, wykorzystując hamowanie pociągu do ładowania, co stanowi kolejny dowód na zrównoważony charakter tego typu pociągów. 

Będzie przystosowany do jazdy z maksymalną prędkością 220 km/h w trybie elektrycznym i 160 km/h w trybie wodorowym. Wodorowe ogniwo paliwowe będzie zużywać zaledwie 0,25 kg/km i zapewni pociągowi zasięg 800 km bez elektryfikacji.

Talgo S.A. jest wiodącą firmą w dziedzinie projektowania, produkcji i konserwacji lekkich pociągów dużych prędkości, obecną w siedmiu krajach: Hiszpanii, Niemczech, Kazachstanie, Uzbekistanie, Rosji, Arabii Saudyjskiej i Stanach Zjednoczonych. Firma jest znana na całym świecie ze swojej innowacyjności, unikalnej i wyróżniającej się technologii oraz niezawodności. Talgo jest głównym dostawcą pociągów dużych i bardzo dużych prędkości dla Renfe oraz dostawcą pociągów w ramach projektu dużych prędkości dla linii kolejowej "Haramain" między Mekką a Medyną w Arabii Saudyjskiej. Talgo jest również producentem wybranym przez niemieckiego przewoźnika Deutsche Bahn i duńskiego DSB do dekarbonizacji ich sieci dzięki pociągom dalekobieżnym Talgo 230.