Pierwszy pociąg GRAMPET Group w ramach Korytarza Środkowego na trasie Chiny - Rumunia - Węgry

Pierwszy pociąg GRAMPET Group w ramach Korytarza Środkowego na trasie Chiny - Rumunia - Węgry

22 czerwca 2022 | Źródło: Grampet Group / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

GRAMPET Group, największa prywatna grupa kolejowa i operator logistyczny w Rumunii ogłosiła pierwszy pociąg zorganizowany w Środkowym Korytarzu, który pokonał trasę Chiny - Rumunia - Węgry, a jego operatorzy zrealizowali ostatni odcinek, czyli odcinek Konstanca - Budapeszt. W projekt, przeprwadzonym po wielu miesiącach intensywnych działań logistycznych i handlowych, zaangażowanych było 6 krajów (Chiny, Kazachstan, Azerbejdżan, Gruzja, Rumunia i Węgry), operatorzy państwowi z krajów azjatyckich oraz GRAMPET Group, jako członek stowarzyszenia Korytarz Środkowy - Transkaspijski Międzynarodowy Szlak Transportowy (TITR).

Fot. GRAMPET Group

 

Pierwszy ładunek 41 kontenerów, każdy o długości 12,19 m, wyruszył z południowochińskiego miasta Kujjang pociągiem towarowym, następnie przejechał przez Kazachstan i skorzystał z Korytarza Centralnego - tj. przez Morze Kaspijskie do Azerbejdżanu, dalej koleją do portu w Gruzji, a następnie statkiem przez Morze Czarne do portu w Konstancy w Rumunii. Druga połowa trasy, odcinek Konstanca - Bukareszt - Craiova -Temesvár - Curtici - Budapeszt, została zorganizowana przez Grampet we współpracy z Rumuńskimi Kolejami Państwowymi CFR i Train Hungary. Nowe połączenie jest również oznaką tego, że Rumunia chce stać się coraz ważniejszą bramą do Europy Środkowej.

We wrześniu 2018 roku Grupa Grampet została pierwszą europejską firmą, która przystąpiła do Stowarzyszenia Międzynarodowego Korytarza Transportowego Transkaspijskiego (TITR), które nadzoruje cały Korytarz Środkowy, a w czerwcu 2019 roku firma podpisała protokół ustaleń z kazachskim państwowym spedytorem NMSC Kazmortransflot LLP, aby rozpocząć stałe usługi transportowe między portami w Konstancy i Batumi. 

"Dziś świętujemy kulminację działań, które rozpoczęły się ponad 4 lata temu i dzięki którym umieściliśmy Rumunię na mapie największego projektu infrastrukturalnego we współczesnej historii" - powiedział Gruia Stoica, prezes i założyciel GRAMPET Group - Grup Feroviar Român. "Nasze przystąpienie do TITR było historycznym krokiem zarówno dla nas, jako regionalnego lidera branży kolejowych przewozów towarowych, jak i dla Rumunii. Stwierdziłem wówczas, że ten sojusz może przekształcić nasz kraj w platformę logistyczną dla Europy i Azji, generując około 100 000 nowych miejsc pracy i ponad 1 miliard euro wpływów do budżetu państwa."

Sorin Chinde, Wiceprezes Dywizji Transportu w Grupie GRAMPET, dodał - "Zamierzamy wprowadzić regularny ruch kontenerowy z Chin, który będzie przebiegał przez Rumunię do Europy Zachodniej. Obecnie koncentrujemy się na pierwszych transportach testowych i rozwiązywaniu problemów logistycznych, takich jak czas tranzytu na trasie Constanța - Curtici oraz czas oczekiwania w urzędzie celnym w Curtici przed przekroczeniem granicy. Rozwiązania, którymi dysponujemy w tej chwili, pozwolą nam pokonać trasę Konstanca - Budapeszt w 48 godzin."

Gruia Stoica podkreśla - "Grupa GRAMPET będzie nadal inwestować w ten strategiczny szlak łączący Europę z Chinami. Podtrzymujemy nasze zobowiązanie wobec naszych partnerów ze Stowarzyszenia TITR, ale także wobec naszych partnerów biznesowych i logistycznych. Należy podkreślić, że projekt ten może mieć duży potencjał gospodarczy dla Rumunii i może być motorem rozwoju ruchu intermodalnego zarówno w kraju, jak i w regionie. W obecnym kontekście gospodarczym i geopolitycznym Środkowy Korytarz jest priorytetem, który, mam nadzieję, Rumunia w pełni wykorzysta."

Port Konstanca, położony na zachodnim brzegu Morza Czarnego, jest ważnym węzłem handlowym w Korytarzu Środkowym między Azją a Europą. W ostatnich miesiącach ruch na tym obiekcie wzrastał, co powodowało opóźnienia. Coraz więcej przewoźników poszukuje alternatywnych rozwiązań, aby zapewnić płynny przepływ towarów. Na przykład rumuńska spółka zależna chińskiej firmy Cosco Shipping rozważa uruchomienie serwisu kontenerowego między portem Pireus w Grecji a terminalem firmy w Rumunii. Według firmy, opcja z Pireusem uprości transport kontenerów, ponieważ pociągi będą docierały na miejsce w ciągu dwóch do trzech dni, a ponadto zaoferuje połączenia z terminalami m.in. w Bukareszcie, Ploiești czy Aradzie.

 

Fot. Grampet

 

Firma GRAMPET, założona ponad 20 lat temu, jest dziś największym prywatnym operatorem kolejowych przewozów towarowych i logistyki w Rumunii i Europie Południowo-Wschodniej. Struktura firmy, składająca się z 16 spółek, została strategicznie zaprojektowana w taki sposób, aby objąć cały łańcuch rozwiązań i produktów dla transportu kolejowego, oferując klientom zintegrowane doświadczenie na najwyższym poziomie kompetencji: towarowy transport kolejowy, budowę, naprawy i modernizację taboru kolejowego, produkcję części zamiennych, dzierżawę taboru.

Jej flagowa spółka Grup Feroviar Român (GFR) jest jednym z głównych kolejowych przewoźników towarowych w Rumunii i Europie Południowo-Wschodniej. Obecnie ponad 20% przewozów odbywa się w ruchu międzynarodowym, a GFR oferuje kompleksowe rozwiązania logistyczne dla klientów z sektora kolejowego. GFR jest członkiem wszystkich reprezentatywnych organizacji międzynarodowych i posiada umowy o współpracy zarówno z państwowymi operatorami kolejowymi (BDZ Cargo, UZ, CFM, PKP Cargo, ZK, RCH, HZ Cargo, ZBIH), jak i prywatnymi operatorami kolejowymi z Bułgarii, Węgier, Słowacji, Czech, Polski, Austrii i Niemiec.

Spółki Grupy - Reva Simeria, Electroputere VFU Pascani, Reloc Craiova i Electroputere VFU Craiova - mają znaczący udział w rumuńskim rynku napraw taboru kolejowego.

Równolegle grupa prowadzi intensywne prace badawczo-rozwojowe nad rozwiązaniami technicznymi, które mają zapewnić klientom przejrzystość i możliwość korzystania w czasie rzeczywistym z usług, do których mają dostęp. W tym celu Grupa GRAMPET uruchomiła po raz pierwszy w Rumunii portal e-klient, który ułatwia zarządzanie relacjami z klientami, od złożenia zamówienia do wystawienia faktury.

Spółka zależna Roserv Oil, która latem 2020 roku przejęła platformę przemysłową rafinerii RAFO Onești, koncentruje się na rozwoju krajowych terminali logistycznych, zarówno kontenerowych, jak i magazynów produktów naftowych.