Największy terminal kontenerowy na Bałtyku DCT Gdańsk zmienia nazwę na Baltic Hub

Największy terminal kontenerowy na Bałtyku DCT Gdańsk zmienia nazwę na Baltic Hub

28 października 2022 | Źródło: gospodarkamorska.pl
PODZIEL SIĘ

Jak poinformował portal gospodarkamorska.pl DCT Gdańsk, największy i najszybciej rozwijający się kompleks kontenerowy w rejonie Morza Bałtyckiego ma nową nazwę - Baltic Hub. Operator terminalu ogłosił zmianę nazwy, która ma wyraźniej odzwierciedlać ambicje funkcjonowania na rynku jako regionalny bałtycki hub kontenerowy, gdzie zbiegają się połączenia morskie i śródlądowe. Po zakończeniu budowy trzeciego nabrzeża głębokowodnego Baltic Hub stanie się jednym z największych hubów kontenerowych w Europie.

Fot. Adam Kupniewski / Kurier Kolejowy

 

Od momentu uruchomienia kompleksu, 15 lat temu, jego operator zanotował imponujący wzrost, zaczynając od jednego nabrzeża głębokowodnego i zdolności przeładunkowej, sięgającej 500 000 TEU (20-stopowych kontenerów), aby w 2021 roku stać się prawdziwym hubem na Bałtyku z dwoma głębokowodnymi nabrzeżami, które obsłużyły w ciągu roku ponad 2,09 mln TEU. W tej chwili Baltic Hub dysponuje nabrzeżami o łącznej długości 1 300 metrów, 14 suwnicami typu STS (ship-to-shore) oraz roczną przepustowością 2,7 mln TEU.

Ponadto Baltic Hub stał się bramą transportową dla Europy Środkowo-Wschodniej z usługami, obejmującymi rynki śródlądowe, takimi jak Czechy, Słowacja, Węgry i Niemcy. To rezultat systematycznych, realizowanych na przestrzeni lat inwestycji, które w najbliższej przyszłości podniosą zdolność przeładunkową Baltic Hub na kolei z obecnych 750 000 do ponad miliona TEU.

Trzecie głębokowodne nabrzeże

Hub terminalowy wciąż się rozwija. Baltic Hub wkrótce rozpocznie budowę trzeciego terminalu (nabrzeża) głębokowodnego znanego jako T3. Dzięki tej inwestycji Baltic Hub stanie się jednym z największym kompleksów terminali kontenerowych w Europie, zdolnym do obsługi kontenerowców nowej generacji, przypływających na Bałtyk. Uruchomienie dodatkowego nabrzeża oznacza dalsze wspieranie gospodarki Polski, krajów Europy Środkowo-Wschodniej i bałtyckich, ich międzynarodowych rynków handlowych oraz znaczące wzbogacenie oferty usługowej, dostępnej dla klientów Baltic Hub i impuls do pozyskania nowych usług i sojuszy żeglugowych.   

W ramach budowy T3, która zostanie zakończona do 2025 roku, powstanie głębokowodne nabrzeże o długości 717m, głębokości 17,5m oraz plac o powierzchni operacyjnej 36,5 ha. Projekt T3 obejmuje dodatkowo zakup 7 suwnic nabrzeżowych, zdolnych do obsługi największych statków na świecie oraz 20 półautomatycznych suwnic RMG pracujących na placu kontenerowym.

Dyrektor Generalny Baltic Hub Charles Baker podzielił się tajemnicą sukcesu firmy. „To efekt doskonałego położenia naszego hubu, z dobrym dostępem do morza i brakiem ograniczeń pływowych, ale także doskonałych możliwości operacyjnych oraz wsparcia i inwestycji w infrastrukturę ze strony polskiego rządu".

15 rocznica

Baltic Hub ogłosił nową nazwę swoim pracownikom w październiku 2022 roku, w dwa tygodnie po zorganizowaniu wydarzenia z okazji 15 urodzin. Od momentu powstania terminal dokonał kilku imponujących osiągnięć: obsłużył ponad 15 milionów TEU, 700 statków, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata, 6 000 pociągów i 600 000 ciężarówek rocznie.

Baltic Hub jest również posiadaczem wielu imponujących rekordów: w 2019 roku jako pierwszy terminal na Morzu Bałtyckim obsłużył ponad 2 miliony TEU w jednym roku, a w lipcu 2021 roku pobił swój rekord TEU obsłużonych w jednym zawinięciu statku - 20 207 TEU. W listopadzie tego samego roku BH pobił również swój rekord, obsługując siedemdziesiąt statków w ciągu miesiąca.

„Jesteśmy niezwykle dumni z naszego terminalu i dajemy też jasno do zrozumienia, że dzisiejszy Baltic Hub nie istniałby bez ciężkiej pracy i zaangażowania wszystkich naszych pracowników, a także wiary w nas i lojalności wobec nas wszystkich interesariuszy, klientów, kredytodawców, dostawców i społeczności lokalnych w ciągu tych 15 lat" - powiedział Charles Baker.

 

O Baltic Hub

Baltic Hub został uruchomiony w 2007 r. pod nazwą DCT Gdańsk i posiada zdolność przeładunkową do 3 mln TEU rocznie.
Łączna długość dwóch głębokowodnych nabrzeży terminalu wynosi 1,3 km, co pozwala na obsługę 4 statków jednocześnie. Terminal obsługuje ponad 700 statków rocznie, w tym 100 zawinięć największych kontenerowców świata.

W 2021 r. terminal przeładował ponad 2,09 mln TEU. 8 kwietnia 2021 r. osiągnął wynik 15 mln przeładowanych TEU, co stanowi całkowitą przepustowość od początku istnienia terminalu. W październiku 2022 r. BH rozpocznie budowę swojego trzeciego głębokowodnego nabrzeża  (T3) o długości 717m oraz głębokości 17,5m. W ramach inwestycji powstanie też plac o powierzchni 36,5 ha. Po zakończeniu budowy BH będzie jednym z największych kontenerowych hubów w Europie. Otwarcie T3 dla działalności komercyjnej planowane jest na koniec pierwszej połowy 2024 r., a pełne zakończenie projektu na drugi kwartał 2025 roku.
BH zatrudnia ponad 1100 osób, z których ponad 50 proc. mieszka w Gdańsku i okolicach. Terminal ma bezpośredni i znaczący wpływ na regionalną i polską gospodarkę, generując ponad 12 miliardów złotych rocznie do budżetu państwa z tytułu podatku VAT, akcyzy i ceł. 
Baltic Hub jest własnością PSA International (40%), Polskiego Funduszu Rozwoju (30%) oraz IFM Global Infrastructure Fund, którego doradcą jest IFM Investors (30%).


O PSA International

PSA International (PSA) jest wiodącą globalną grupą portową i zaufanym partnerem operatorów towarowych na całym świecie. Flagowe obiekty PSA znajdują się w Singapurze i Antwerpii, a globalna sieć PSA obejmuje 160 lokalizacji w 42 krajach świata. Portfolio Grupy obejmuje ponad 60 terminali głębokowodnych, kolejowych i śródlądowych, a także firmy stowarzyszone w zakresie zarządzania łańcuchem dostaw, logistyki, usług morskich i cyfrowych. Wykorzystując szeroką wiedzę i doświadczenie zróżnicowanego globalnego zespołu, PSA aktywnie współpracuje ze swoimi klientami i partnerami w celu świadczenia światowej klasy usług portowych, opracowywania innowacyjnych rozwiązań w zakresie przewozu ładunków i współtworzenia sieci logistycznej. Jako partner wyboru w globalnych łańcuchach dostaw, PSA jest „World’s Port of Call”.