Koleje w Hiszpanii otrzymują dotacje na projekty dekarbonizacji transportu towarowego

Koleje w Hiszpanii otrzymują dotacje na projekty dekarbonizacji transportu towarowego

04 listopada 2022 | Źródło: Via Libre / Kurier Kolejowy
PODZIEL SIĘ

Rząd Hiszpanii przyznał 435,8 mln euro pomocy na realizację 117 projektów dotyczących cyfryzacji transportu i wykorzystania paliw alternatywnych.

Renfe Mercancías / Terminal Morski w Saragossie. Fot. Via Libre

 

W końcu października br. Ministerstwo Transportu, Mobilności i Agendy Miejskiej przyznało wstępnie 435,8 mln euro pomocy 69 firmom publicznym i prywatnym na opracowanie projektów dekarbonizacji i cyfryzacji transportu towarowego. W szczególności dofinansowanych zostanie 117 projektów spośród 98 wniosków złożonych przez te 69 przedsiębiorstw w ramach planu naprawczego, mającego na celu poprawę funkcjonowania i wydajności transportu, nadanie większej wagi mniej zanieczyszczającym środkom transportu, takim jak kolej, oraz przeniesienie dostępnych osiągnięć cyfrowych i technologicznych, według ministerstwa, któremu przewodniczy Raquel Sánchez. Dokładnie, to właśnie do kolei trafia większa część podziału dotacji, które będą współfinansować m.in. poprawę bezpieczeństwa i cyfryzację drogowego transportu towarowego, cyfryzację usług czy wdrażanie paliw alternatywnych.

W szczególności kolejowy transport towarowy otrzymał łącznie 327,7 mln euro, co stanowi 75,2% całkowitej przyznanej kwoty, na realizację projektów dotyczących m.in. nabycia wagonów, rozwoju automatycznego testowania lokomotyw skrajnych, wdrożenia systemu ERTMS oraz renowacji terminali intermodalnych. Na drugim miejscu znalazła się pomoc dla morskiego transportu towarowego, na który wydano łącznie 54 mln euro (12,4 % całkowitej pomocy), następnie dla transportu drogowego - 23 mln euro (5,3 % całkowitej pomocy) oraz dla transportu lotniczego - 17,7 mln euro (nieco ponad 4 % całkowitej pomocy).

Wśród projektów, które uzyskały tymczasowe finansowanie w ramach programu, jest zakup lokomotyw elektrycznych o dużej pojemności dla Renfe Mercancías, projekt, na który podmiot publiczny otrzymał maksymalną kwotę finansowania projektu w wysokości 93,5 mln euro, co stanowi najwyższą kwotę spośród 98 wniosków. Wnioskowana dotacja na ten projekt wynosiła 15 mln euro. Przedsiębiorstwo kolejowe Pecovasa, które jest częścią Renfe Mercancías i specjalizuje się w transporcie samochodów, będzie miało do dyspozycji maksymalną kwotę dofinansowania w wysokości 9,7 mln euro na przekształcenie 100 swoich wagonów. Z kolei Continental Rail (CMA CGM) otrzyma 82,8 mln euro na zakup lokomotyw, które będzie można przebudować na trakcję elektryczną. Medway (MSC) nabędzie wagony do przewozu towarów na Półwyspie Iberyjskim o maksymalnej kwocie 75,4 mln euro, a Rail & Truck otrzyma 73,6 mln euro na wagony do obsługi autostrady kolejowej Algeciras-Zaragoza.

Warto podkreślić wagę sektora prywatnego w podziale tych dotacji, gdyż 86% firm, które ubiegają się o te kwoty to firmy prywatne, w porównaniu do 14% reprezentowanych przez sektor publiczny. W sumie sektor prywatny otrzyma 372,9 mln euro na finansowanie 83 wniosków z 61 firm. Pozostałe 62,9 mln euro trafi na 15 propozycji od ośmiu podmiotów publicznych. Fundusze europejskie będą współfinansować 35 proc. kosztów tych projektów, co pomoże zmobilizować do 1,227 mld euro inwestycji, "pobudzając reaktywację tkanki produkcyjnej i wzmacniając zaangażowanie rządu w podstawowe działanie na rzecz przejścia na czystszą, bardziej wydajną i odporną gospodarkę" - oświadczyło ministerstwo.

Po oublikowaniu wstępnej listy projektów z przyznanymy dofinansowaniem zainteresowani otrzymali czas na zgłoszenie ewentualnych zastrzeżeń. Ostateczna decyzja zostanie opublikowana jeszcze w tym kwartale, a zaliczka w wysokości do 30% przyznanej dotacji ma być wypłacona do końca roku. W tym sensie realizacja projektów musi się rozpocząć przed 30 czerwca 2023 r. i zakończyć przed 31 grudnia 2025 r.

Nabór wniosków odbył się w trybie konkursowym, co oznacza, że wybrano tylko projekty najwyżej ocenione według kryteriów merytorycznych. I tak 156 wniosków, które wpłynęły od 118 firm o dofinansowanie 213 projektów kwotą 603,5 mln euro z funduszy europejskich, oceniono według ministerstwa pod kątem ich wpływu, jakości, dojrzałości i znaczenia, pomijając w naborze wszystkie te, które nie spełniały ustalonych wymogów, takich jak bycie wystarczająco dojrzałym i wypłacalnym technicznie i finansowo, aby mogły być skutecznie wdrożone i uruchomione przed końcem 2025 r. W tym sensie 94,7% przyznanych środków zostało rozdysponowanych, a reszta została wykorzystana do dalszego promowania zrównoważonej i cyfrowej transformacji transportu za pośrednictwem tego samego programu.